Uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Motivaction uitgevoerd in opdracht van hoortoestelfabrikant Oticon, blijkt dat bijna 90% van de Nederlandse hoortoesteldragers van een modern hoortoestel verwacht dat ze daarmee gewoon alles weer kunnen horen. Opvallend is dat meer hoortoesteldragers dit verwachten dan niet-hoortoesteldragers. Dit kan erop duiden dat hoortoesteldragers na aanschaf hun eisen bijstellen en meer willen omdat hun huidige hoortoestellen nog te kort schieten. Verder blijkt dat audiologische kenmerken belangrijker zijn voor zowel hoortoesteldragers als niet hoortoesteldragers dan de overige kenmerken zoals uiterlijk en technische opties.
Oticon geeft aan nog dit jaar met een nieuw high-end hoortoestel te komen dat beter aan de audiologische wensen van slechthorenden tegemoet weet te komen. De fabrikant zegt dit te kunnen bewerkstelligen door de drager met nieuwe geavanceerde technieken nóg meer toegang te geven tot de geluidsomgeving.
Audiologische kwaliteiten belangrijkst
50-plussers vinden audiologische kwaliteiten van hoortoestellen het belangrijkst bij hun hoortoestelkeuze. Aan de respondenten in het consumentenonderzoek is gevraagd aan te geven in welke mate specifieke kenmerken belangrijk zijn bij de keuze voor een hoortoestel. In totaal hebben zij elf verschillende kenmerken beoordeeld, waarvan vijf audiologische kenmerken en zes overige kenmerken. Onder de audiologische kenmerken vielen het kunnen voeren van groepsgesprekken, de geluidskwaliteit, het behouden van energie (minder luisterinspanning) en het toegang houden tot omgevingsgeluiden. Onder de overige kenmerken vielen het uiterlijk en de meer technische eigenschappen zoals oplaadbaarheid, directe verbinding met tv en mobiele telefoon, onzichtbaarheid, hoorzorg op afstand en app gebruik.
Zowel hoortoesteldragers als niet hoortoesteldragers beoordeelden de kenmerken.
Top 5 belangrijkste hoortoestelkenmerken
Uit het onderzoek blijkt dat de top 5 van belangrijkste kenmerken van zowel hoortoesteldragers als niet-hoortoesteldragers uitsluitend bestaat uit audiologische kenmerken. De overige kenmerken (uiterlijk en technisch) werden dus allen minder belangrijk gevonden.
Geluidskwaliteit staat hierbij op positie 1, met 98% bij hoortoesteldragers en 83% bij niet-hoortoesteldragers. Bij beide groepen staan het kunnen voeren van één-op-één gesprekken en groepsgesprekken in alle situaties op respectievelijk positie 2 en 3. Toegang tot alle geluiden (zowel spraak als omgevingsgeluiden) en minder luisterinspanning completeren de top 5.
Extra’s
Slechthorenden lijken nog wat extra’s van een hoortoestel te verwachten. Zowel op het gebied van de geluidskwaliteit, verstaan in geroezemoes, maar ook op het gebied van luisterinspanning en de toegang tot hun geluidsomgeving. Zij lijken vooral op audiologisch gebied nog winst te verwachten met een nieuw hoortoestel. Bij de groep die reeds een hoortoestel heeft, lijkt zichtbaarheid en de oplaadbaarheid een iets minder belangrijk kenmerk te zijn. Voor een deel van de slechthorenden blijkt zichtbaarheid op den duur minder belangrijk en zijn ze de schaamte voorbij.
Onzichtbaarheid
Onzichtbaarheid staat nog wél als eerste genoemd na de gewenste audiologische kwaliteiten, ook bij de groep die al hoortoestellen draagt. Slechthorendheid en het dragen van een hoortoestel lijken nog steeds in de taboesfeer te zitten.
Onbekend maakt onbemind
Mogelijk zijn veel huidige dragers nog onbekend met de voordelen van oplaadbaarheid. Zoals met veel noviteiten willen consumenten vaak niet meer anders als ze er eenmaal aan de voordelen gewend zijn. Dat zal zeker ook gelden voor oplaadbaarheid.
De bediening via een app, hoorzorg op afstand, directe verbinding met een smartphone en tv zijn bij de groep hoortoestelgebruikers belangrijker dan bij de niet hoortoestelgebruikers. Het nut en profijt van deze kenmerken wordt waarschijnlijk pas duidelijk wanneer consumenten eenmaal hoortoestellen hebben. Ook hier geldt waarschijnlijk: onbekend maakt onbemind.
Stellingen
De deelnemers aan het onderzoek kregen ook een aantal stellingen te beoordelen. Op de stelling “Van een modern hoortoestel verwacht ik dat ik gewoon alles weer kan horen” geeft 87% van de 110 hoortoesteldragers aan het hiermee eens tot zeer eens te zijn. Dit tegenover 73% van de 451 niet-hoortoesteldragers. Opvallend hierbij is een significante oververtegenwoordiging van hoortoesteldragers die het zeer eens zijn met de stelling. Slechts 5% van alle ondervraagden geeft aan het oneens te zijn met de stelling.
Mogelijk stellen hoortoesteldragers in de loop van de tijd hun eisen bij en verwachten nog meer van een modern hoortoestel omdat hun huidige hoortoestellen toch nog te kort schieten. Dit is niet zo verwonderlijk omdat hoortoestellen in flink wat gevallen het gehoorverlies niet voor de volle honderd procent weten te compenseren.
Directionaliteit beperkt toegang tot geluidsomgeving
Om beter te kunnen functioneren met een hoortoestel in geroezemoes en lawaai zetten de meeste hoortoestellen vandaag de dag zogeheten directionaliteit in. Hiermee ‘zoomen’ de hoortoestellen sterk in op één spreker. Hierbij worden storende omgevingsgeluiden verminderd. Dit verbetert weliswaar het verstaan van die ene gesprekspartner in uitdagende luistersituaties (gewenst kenmerk van 93% van de deelnemers aan het onderzoek), tegelijkertijd beperkt dit ook de toegang tot andere gesprekspartners en omgevingsgeluiden. Van de hoortoesteldragers geeft respectievelijk 90% en 88% ook een oplossing voor deze situaties belangrijk te vinden bij de keuze van hun hoortoestel (plaats 3 en 4).
Oticon heeft bij de introductie van hun huidige high-end hoortoestel de Oticon Opn S reeds afstand genomen van deze directionele techniek. Het bedrijf zegt dat de conventionele hoortechnologie een te eenzijdige focus op het leveren van spraak heeft. Dit zou volgens Oticon daardoor slechthorenden belemmeren om het volledige perspectief aan geluiden te ervaren. Het isoleren van spraak beperkt zo de geluidsomgeving en daarmee ook de geluiden die de hersenen kunnen bereiken.
Nieuw high-end hoortoestel van Oticon
Oticon belooft deze maand met hun nieuwe high-end hooroplossing een hoortoestel op de markt te brengen dat ontworpen is om de hersenen toegang te bieden tot alle relevante geluiden. Blijkbaar nog meer en op een andere manier dan de Oticon Opn dat doet. Het nieuwe hoortoestel van Oticon is vanaf medio december verkrijgbaar. Op internet is reeds de eerste informatie te vinden over het nieuwe toestel. Het is afwachten of slechthorenden binnenkort massaal “We want More!” roepen.
Onderzoek
Het door marktonderzoeksbureau Motivaction uitgevoerde onderzoek vond afgelopen maand plaats onder 561 respondenten in de doelgroep 50-plus en is in opdracht van hoortoestelfabrikant Oticon gedaan. In de steekproef van het onderzoek zijn zowel consumenten met als zonder hoortoestel meegenomen. Het onderzoek is uitgevoerd in het kader van de ophanden zijnde productintroductie door Oticon. De fabrikant wil met het onderzoek inzicht krijgen in de verwachtingen van consumenten. Binnenkort zal er op deze site meer informatie verschijnen over het nieuwe Oticon toestel.
weet iemand hoe de nieuwe hoortoestellen van oticon gaan heten?
Het nieuwe toestel heet Oticon More. Op de internationale website en YouTube is er al de nodige informatie te vinden…
Bij de aanschaf van hoortoestellen heeft bij mij uiteindelijk de kwaliteit van de beleving van muziek (via een goede stereo-installatie) de doorslag gegeven. Oticon Opt1 was goed, Amplifon Energy R5 MRPH (Phonak) was de overtreffende trap, zeker met de originele Phonak app.