Hoorprut

4 oktober 2018
Auteur: Rene van der Wilk
Leestijd: 4 min

Bent u ook zo benieuwd hoe het met het nieuwe hoorprotocol gaat?

Wat? Het hoorprotocol?

Ja dat protocol dat in 2013 is ingevoerd. Dat ooit begon met alleen een vragenlijst en waar bijna iedereen (op een enkeling na) het over eens was dat daarmee alleen géén goede brug kon worden geslagen tussen wat de slechthorende wenst en nodig heeft en wat hoortoestellen te bieden hebben.

Hadden we daar dan inmiddels niet het verbeterde hoorprotocol 2.0 voor?

Ja dat klopt. Gelukkig zijn er indertijd veel verbeteringen door een paar knappe koppen uit Leiden doorgevoerd die wél snapten dat ook de wensen van slechthorenden, psychologische factoren en sociale impact erbij moest worden betrokken.

Maar dat was toch in 2015?

Zeker en in 2016 was het onderzoek naar het hoorprotocol 2.0 zo goed als afgerond.

Dan is het zeker ondertussen wel ingevoerd

Uh nou, eigenlijk niet.

hoorprotocol hoorprut

Binnenkort dan?

Nee eigenlijk ook niet. De planning is op zijn vroegst ergens halverwege 2020. Aangezien er een groots IT project in de planning staat zal dat vast wel minimaal een jaartje uitlopen.

En op grond waarvan krijg ik dan nu mijn hoortoestel?

Nou gewoon op grond van een zeer goede maar voor het doel ondeugdelijke vragenlijst uit 2013. Dat is niet erg hoor want er gingen u al enkele honderdduizenden slechthorenden voor en die zijn best tevreden. Immers als je niet weet dat het beter kan en nog nooit een hoortoestel hebt gedragen is het altijd wel een verbetering.

Maar hoe zit dat dan met slechthorenden die al aan een hoortoestel gewend waren of net wat meer willen?

Die groep koopt, als ze het kunnen betalen, een high end hoortoestel uit eigen zak, want bijbetalen mag meestal niet.

Maar was het niet de consumentenbond die ook voor bijbetalen was?

Ook dat klopt, maar voor wat consumenten willen, blijken die zorgverzekeraars niet zo gevoelig. Dat zelf kopen scheelt overigens weer geld voor de zorgverzekeraar bij wie de financiële buffers de afgelopen jaren ook bijna zijn opgedroogd.

Een groot IT project, onderzoek en evaluatie. De invoering van dat hoorprotocol zal wat kosten!

Dat valt reuze mee hoor, naast de kosten die de afgelopen jaren al gemaakt zijn, nog eens een kleine 3 miljoen euro voor de komende vier jaar.

Pffff, wie gaat dat betalen dan?

Omdat niemand voor de kosten wilde opdraaien, doen de zorgverzekeraars het uiteindelijk gelukkig zelf. En raad eens? Ook de slechthorende mag een kleine duit in het zakje doen: een halve euro per hoortoestel. De stijging van uw zorgpremie is waarschijnlijk nog net niet hoog genoeg voor de verzekeraar om het helemaal zelf te betalen.

Aan de reclames op tv te zien wordt er nog wel goed verdiend in de hoorbranche

Nou eigenlijk helemaal niet. De hele hoorbranche is ondertussen financieel al flink naar de knoppen gegaan. Die grote winkelbedrijven adverteren wel op tv, maar ze houden stuk voor stuk ieder jaar miljoenen verliezen over onder aan de streep.

Hoe kan dát nou?

Dat komt doordat zorgverzekeraars audiciensbedrijven systematisch tegen elkaar hebben uitgespeeld. De vergoeding die audiciensbedrijven krijgen voor hun werkzaamheden hebben zij drastisch zien dalen. Met hoe ik het nu zeg, zullen de zorgverzekeraars het vast niet eens zijn. Zij vinden vast dat het de audiciensbedrijven zelf zijn die die lage prijzen volledig vrijwillig hebben aangeboden.
Zucht. Of audiciensbedrijven in deze markt met een aantal van zulke machtige verzekeraars überhaupt nog een keuze hebben.
En oh, dat vergeet ik bijna nog, verzekeraar VGZ heeft iets nieuws bedacht om de prijs te drukken.

Wat dan?

Nou je geeft de audicien gewoon voor alle categorieën van hoog naar laag het zelfde lage bedrag. Wedden dat er in de toekomst heel toevallig meer hoortoestellen in een lagere categorie worden verkocht omdat daar de marges nog het gunstigst zijn? Op deze manier wordt de kwaliteit van het hoorprotocol, waar audiologen en vertegenwoordigers uit alle geledingen van de hoorbranche met man en macht hard aan werken om het te verbeteren, ondermijnd door de zorgverzekeraars zelf.

Die prijsdruk gaat zeker ten koste van de tijd die ze hebben voor ons als cliënten?

Zeker, tegelijkertijd moeten audiciensbedrijven ook nog eens meer gaan doen voor minder geld, zoals extra testen en metingen én ze moeten ook nog eens meer gaan investeren in hun winkels aan apparatuur.

Moet je als audiciensbedrijf dan niet erg quick en dirty gaan werken om nog te overleven in deze hoorjungle?

Sommigen kiezen daar inderdaad voor andere willen kwaliteit blijven leveren. Wat je ziet is dat er nu al een aantal audiciensbedrijven zijn die de zorgverzekeraar de rug hebben toegekeerd. Ze werken buiten het juk van de zorgverzekeraar om of richten zich ook op de particuliere markt. Hoe lang audiciensbedrijven binnen de vergoede zorg nog wél de huidige kwaliteit kunnen leveren met de verliezen die ze al jaren maken, is de vraag.

Is er dan geen enkel lichtpuntje? Misschien de hoortoestellendatabase met die duizenden hoortoestellen er in?

Ondanks dat de allernieuwste hoortoestellen er niet in zitten, zou het aantal hoortoestellen de slechthorende wél keuzevrijheid moeten geven. Ook hier is de praktijk weerbarstiger. Om de verliezen beperkt te houden is het van belang voor audiciensbedrijven groot in te kopen, dus van een paar merken veel. Daarbij zullen audiciensbedrijven die gelieerd zijn aan een fabrikant liever geen merk van de concurrent verkopen; dat maakt de verliezen door de hogere inkoopprijzen immers alleen nog maar groter. De keuzevrijheid is dus schijn. Helaas, ook hier geen lichtpuntje dus.

De nieuwere hoortoestellen die in de hoortoestellendatabase komen dan?

Dat is inderdaad positief. De hoortoestellendatabase vernieuwt zich. Dat kan ook niet anders omdat oudere hoortoestellen gewoon op een gegeven moment niet meer leverbaar zijn en dan komen er nieuwere en dus betere voor in de plaats.

Als er in elk van de vijf categorieen betere hoortoestellen komen, dan moeten de indelingscriteria ondertussen vast en zeker aangepast zijn?

Om het kaf van het koren te scheiden zou je dat wel verwachten. Maar nee, die indeling gaat tot op heden met een hele grote natte vinger en volgt de positionering van de hoortoestelfabrikanten.

Het is wel één grote hoorprut……

Mij hoort u het niet zeggen…..

 

 

 

Reacties (5)
  1. Jaren geleden al weer ben ik betrokken bij een poging te komen tot een goed protocol en bijbehorend portaal.
    Iedereen in de beroepsgroep is het erover eens dat hoortoestellen doelmatig moeten worden ingezet. Zeker als de maatschappij hier de kosten voor draagt.
    Waarom lukt het de beroepsgroep na al die jaren dan nog steeds niet met een gedragen protocol te komen? Zij hebben toch juist de expertise?

  2. Het is allemaal begonnen met h.z.g Limburgmodel VGz

  3. Ziu het niet mooi zijn als alle audiciens de moed hebben om de contracten op te zeggen en niet enkele zelfstandigen die nu de kooltjes uit het vuur halen.
    Dat er 1 vaste vergoeding komt en dat de klant weer kan kiezen voor de kwaliteit die nodig is.
    Hoorprotocol vaarwel zeggen
    Dat zal miljoenen besparen.

  4. Eindelijk de waarheid openbaar!

  5. Goed geschreven artikel over een treurig onderwerp.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer nieuws

HoorLINK: Innovatief project voor preventie slechthorendheid in België

13 februari 2025 | Tijdens de Internationale Dag van het Gehoor op 3 maart aanstaande, lanceert een team van [...]

Toename tinnitus na dutje in verband gebracht met slaapduur, snurken en slaapapneu

11 februari 2025 | Twee keer zoveel mensen ervaren een toename van hun tinnitus na een dutje als het [...]

Diagnose pulserende tinnitus te verbeteren met geluidsopnames in het oor

9 februari 2025 | Onderzoek van klinisch fysicus-audioloog Sander Ubbink laat zien dat geluidsopnames in het oor waardevol zijn [...]

Nuance Audio hoorbril dit jaar verkrijgbaar

5 februari 2025 | EssilorLuxottica heeft FDA-goedkeuring en EU-certificeringen voor de Nuance Audio hoorbril gekregen. Daarmee kan het bedrijf [...]