NVVS (Nederlandse Vereniging voor Slechthorenden) en audiciens verenigd in stichting HoorProfs hebben elkaar gevonden in hun streven naar kwalitatief optimale hoorzorg. Zij hebben onlangs een samenwerkingsovereenkomst getekend. De samenwerking is gericht op het verzamelen van klantervaringen en het onder de aandacht brengen van de patiëntenvereniging bij HoorProfs-klanten.
Al meer dan 100 jaar biedt NVVS mensen handreikingen hoe om te gaan met hun slechthorendheid, tinnitus (oorsuizen) of andere hooraandoeningen. Van tips, praktische materialen, het uitwisselen van ervaringen tot antwoord op vragen bijvoorbeeld rondom aanschaf van een hoortoestel. En uiteraard komt de NVVS op voor de belangen van haar achterban. NVVS opereert vanuit een onafhankelijke positie.
Ook de zelfstandige HoorProfs-vakaudicien streeft naar kwaliteit en handelt daarom vanuit een merkonafhankelijke visie. Zij beschikt over het meest uitgebreide assortiment in hoortoestellen en hoorhulpmiddelen. Vanuit objectiviteit, deskundigheid en merkonafhankelijkheid zoekt deze audicien naar de meest optimale hooroplossing. Specifiek afgestemd op ieders hoorsituatie.
Meer inzicht door klantervaringen
Klantervaringen zijn van wezenlijk belang in het streven naar optimale zorg. Zo ook in de hoorzorg. Deze ervaringen geven inzicht in de klantbeleving en worden verzameld via Hoorwijzer.nl. Het verzamelen gebeurt met inzet van de CQI-methode. Dit is een objectieve en wetenschappelijk gevalideerde methode om klantervaringen in de zorg te meten. Met deze informatie kan zowel de (kiezende) zorgconsument als de HoorProfs-audicien die kwaliteit nastreeft zijn voordeel doen.
In 2012 zullen de NVVS en verzekeraars (verenigd in Stichting Miletus) mensen die een hoortoestel hebben aangeschaft, vragen naar hun ervaringen met de audicien en het nieuwe hoortoestel. Marco van Rijn, directeur van HoorProfs, onderschrijft het belang van correcte en onafhankelijke informatie voor hoortoestelgebruikers. Daarom ondersteunt HoorProfs graag het verzamelen van ervaringen op Hoorwijzer.nl. Door inzet van deze methode krijgt de HoorProfs-audicien een gedegen feedback. Hiermee kunnen zij hun vakmanschap en kwaliteit aantonen en ontstaat er inzicht in eventuele verbeterpunten. HoorProfs juicht transparantie in de zorg toe.
NVVS onder de aandacht brengen
Een solide NVVS is van belang voor mensen met hoorproblemen, maar ook voor de audicienbranche. Zorg maak je immers met elkaar. HoorProfs-audiciens zien de meerwaarde die een vereniging als de NVVS heeft. Daarom zijn de HoorProfs-audiciens er onlangs mee gestart iedere klant te attenderen op de mogelijkheid om NVVS-lid te worden. Bovendien biedt HoorProfs daarbij een introductiekorting aan op de contributie. De NVVS is blij met organisaties die hen willen steunen bij het werven van nieuwe leden. Ook GGMD voor Doven en slechthorenden en een aantal audiologische centra promoten al het NVVS-lidmaatschap. NVVS-directeur Joop Beelen: “Het is verheugend dat instanties ons nu helpen om mensen te bereiken die iets kunnen hebben aan onze vereniging. HoorProfs is in de audicienwereld de eerste die zich hier voor inzet. Hopelijk volgen meer (audicien)bedrijven!”