Geluid heeft veel belangrijke functies in ons leven. Tegelijkertijd hebben ongewenste hinderlijke geluiden ook flink wat negatieve effecten. Ze kunnen tot irritaties, concentratieproblemen, vermoeidheid, overprikkeling en stress leiden. Dat laatste kan weer zorgen voor negatieve effecten op ons lichaam. Judith Veen van Heart2Hear zet zich in om werknemers en werkgevers zich bewust te maken van geluid en hinderlijke geluiden op de werkvloer. Met de verkregen inzichten helpt ze organisaties en gebruikers om na te denken over een prettig ingerichte werkplek. Daardoor is het ook mogelijk om tot betere werkprestaties te komen. HOorzaken ging met haar in gesprek.
| Interview
Hoe ben ertoe gekomen van geluid en hinderlijk geluiden je missie te maken?
Als je iets terugkrijgt wat je dacht voor altijd kwijt te zijn, is geluk groot. Groter dan ik zou kunnen beschrijven. Ik ben in mijn leven 2x overvallen door plotsdoofheid. De eerste keer toen ik 22 jaar oud was en sindsdien ben ik doof aan mijn linkeroor. En 5 jaar geleden gebeurde het nog eens en toen aan mijn rechteroor. Door snelle hulp en behandeling keerde in ongeveer 3 weken het geluid terug en hiermee ook de stemmen van mijn lief en kinderen. De tinnitus was als een opstijgend straaljager en werd toen langzaam zachter. De geluiden die ik zó mistte keerden terug. De waarde van geluid werd toen en is nog steeds, ongekend mooi en groot en bijzonder en …
Dat ik nu nog tinnitus ervaar en door restschade niet alle klanken goed versta is een gegeven. Het leert me elke dag weer te luisteren naar mijn lijf. Als ik dat onvoldoende doe, komt mijn tinnitus meer op de voorgrond.
Door hierover open te zijn op mijn werk leerde ik dat er veel mensen mee worstelden. Echt letterlijk worstelden! Best vreemd eigenlijk als je beseft hoe belangrijk geluid is in de dagelijkse gewone dingen. Het zette me aan het denken. Waarom was deze inspanning die geleverd moest worden onzichtbaar? Wat hield deze mensen eerder tegen om er over te parten? En wat zouden ze nodig hebben? Wat had ík nodig ?
Het gaat verder als akoestiek, audiologie of arbo. Maar wat precies? Ik moest dit duidelijk zien te maken want het gaat om veel mensen die mijns inziens hun energie veel beter kunnen gebruiken. Eigenlijk zoals Pablo Picasso ooit eens gezegd schijnt te hebben: ‘De betekenis van het leven is dat je je gaven vindt, en het doel van het leven is dat je die deelt.’
Je wilt mensen en organisaties bewust maken van de waarde van geluid. Zijn ze dat niet al?
Nee of althans onvoldoende.Hier ligt een ongelofelijk grote kans voor organisaties. Hét moment dat organisaties kijken door de bril van geluid ontvouwt zich een landschap aan mogelijkheden om werkgeverschap te verbeteren. Want de samenhang tussen geluid, gehoor én gezondheid ontbreekt nog volledig in de huidige scope van bedrijven dus ook bij de medewerkers. En dan gaat het over mentaal welzijn, over effectief communiceren, over het verkleinen van risico’s op fouten, over een verbetering tot 9% in effectiever werken, over werkgeluk, over inclusief werken en zo kan ik nog wel even doorgaan. Dit vertaalt zich in een positieve business case.
Wat kan Heart2Hear betekenen voor bedrijven en werknemers? Kun je dat verduidelijken met een aantal voorbeelden?
Heart2Hear doet onderzoek naar hinderlijke en afleidende geluiden op de werkvloer. We brengen dit volgens een bepaalde methodiek in kaart. Het gaat dan om een vragenlijst die anoniem wordt ingevuld, een uitgebreid werkplekonderzoek waarbij we niet alleen kijken naar ruimtes, maar ook naar welke taken een bepaalde mate van concentratie verlangen. En welke activiteiten juist vrijuit denken en overleg nodig hebben. We onderzoeken coping stijlen die medewerkers gebruiken om het werk te doen. En we zijn ronduit nieuwsgierig naar patronen en systemen zoals ‘we doen het altijd zo’ en de blinde vlekken. We maken gebruik van de geluidscamera om resonanties en geluidslekkages in beeld te brengen.
Al deze observaties brengen we samen in begeleide workshops voor medewerkers van de betrokken afdelingen. Ze krijgen het inzicht dat niet iedereen hinder ervaart door geluid op de werkvloer. Ze krijgen het inzicht wat de grootste stoorfactoren zijn. Ze krijgen het inzicht dat niet iedereen geluid op dezelfde wijze waarneemt. Ze krijgen het inzicht dat er áltijd geluid is, wat voor velen een eye opener is. Ze krijgen het inzicht dat sommige mensen zich geïsoleerd voelen of stress ervaren als ze iets niet verstaan. En schaamte voelen om het na te vragen. En dat dus ook niet altijd doen…. En zo zien we meer dan eens dat we een sociaal veilige werkcultuur moeten bespreken. De organisatie leert de medewerkers om aan te geven wat ze nodig hebben. Er ontstaat dan een kans om schaamte weg te nemen en medewerkers te laten groeien.
Met de Sorama CAM iV64 handheld geluidcamera zijn metingen op locatie mogelijk. De camera is uitgerust met 64 microfoons en een HD-videocamera. Daarmee biedt de akoestische camera een warmtebeeldachtige visualisatie van geluid. De camera is in te zetten voor:
- Onderzoek naar klachten over geluidsoverlast
- Detecteren en lokaliseren van geluidslekken uit scheidingswanden
- Berekenen van geluidsisolatiewaarde van scheidingswanden, vergaderruimtes, kantoorruimtes, hotelkamers etc.
- Detecteren van pieptonen, krakende geluiden e.d.
- Detecteren van geluiden van luchtbehandelingssystemen
- Detecteren van dominante geluidsbronnen (breed)
- Identificatie van verkeerslawaai-hotspots
- Monitoring van bouwlawaai
Richt je met Heart2Hear ook specifiek op slechthorenden en zo ja hoe?
Mijn boodschap is ‘spreek je uit als je minder goed hoort’. Er zijn ongelofelijk veel mensen die worstelen met geluid. De één omdat hij heel gevoelig is voor geluid, de ander omdat hij minder goed hoort, weer een ander omdat hij tinnitus ervaart of dat Nederlands niet de moedertaal is en tenslotte iemand die worstelt met geluid omdat hij werkzaam is in een omgeving met veel hinderlijke en afleidende geluiden. Kortom iedereen heeft er mee te maken.
Geluid is onzichtbaar en kan daardoor een heus obstakel zijn, óók als je kijkt naar de technologie. Design en ontwikkelingen zijn vaak gericht om de mens te ondersteunen of te vervangen. Vergeten wordt dat de communicatie verandert bijvoorbeeld door gebruik van speakers. Vervormde geluiden zonder mondbeeld; dat is voor heel veel mensen lastig en kost veel luisterinspanning. Al helemaal als je bedenkt dat uit diverse klinische studies blijkt dat de groep die een gehoorverlies ervaart van 25 dB of meer in 2030 zal stijgen naar 3 miljoen. Onder de beroepsbevolking betekent dit een toename van 700.00 (anno nu) naar 800.000 mensen in 2030.
Dus aandacht voor geluid betekent niet alleen een positieve ontwikkeling voor mensen die minder goed horen maar ook voor anderen op de werkvloer.
Over de negatieve kanten van kantoortuinen is al aardig wat geschreven. Wat voor goedhorenden daar prettig is – juist niet elke gesprek kunnen volgen – zorgt op het zelfde moment voor een slecht verstaan voor (oudere) werknemers met een minder goed gehoor.
Hoe kan een werkgever met deze tegenstrijdige eisen omgaan?
Door een geluidscan uit te laten voeren waarbij zichtbaar wordt wat de impact is van hinderlijke en afleidende geluiden. In de afgelopen jaren hebben we een ruime database opgebouwd waaruit blijkt dat grofweg de helft van de werknemers hinder ervaart en de ander helft nooit tot zelden. Hierin ligt de oplossing besloten.
We zijn niet hetzelfde maar we moeten wel samenwerken. Als we op dit vlak geen rekening met elkaar houden zal dat leiden tot ziekteverzuim. Uiteindelijk betekent dit ontwrichting voor het team. En dat wil niemand. Je werkt toch om voldoening en plezier in en uit je werk te halen?
Lees ook:
Dit is duidelijk reclame voor het gebruik van akoestische holografie om geluid op de werkplek te meten. Er is nooit wetenschappelijk gepubliceerd over de waarde van deze aanpak. Ik vraag me oprecht af wat de toegevoegde waarde is. Hierover wordt geen substantiële informatie gegeven in het artikel. Ruis op de lijn, wat mij betreft.