Hoortoestelreclame Hans Anders mag niet van reclamecodecommissie

13 februari 2013
Auteur: Rene van der Wilk
Leestijd: 1 min

hans anders reclame code

“Ik wil gewoon niet te veel betalen voor een goed hoortoestel. Maar volgens mij zijn ze hier zelf Oost-Indisch doof. Beter horen kost nou eenmaal geld, zeggen ze.” De man die dit uitspreekt in de commercial van Hans Anders wijst ondertussen naar een winkel achter zich waar een poster hangt met daarop een hoortoestel afgebeeld. De commercial gaat even later verder met een voice-over: “Maar het kan ook anders, want bij Hans Anders heeft u al voor nul euro keuze uit de beste hoortoestellen in hun prijsklasse. Wees er snel bij en profiteer nu nog van de vergoeding van uw zorgverzekeraar. Hans Anders, ik zou niet anders willen.”
Deze reclame van Hans Anders is door de reclamecodecommissie aangemerkt als een vergelijkende reclame waarin Hans Anders wordt vergeleken met Beter Horen. De tekst in de reclame wordt namelijk vlak achter elkaar uitgesproken en de commissie gaat ervan uit dat de gemiddelde consument de audiciensketen Beter Horen kent, en deze zal dan ook zal associëren met deze handelsnaam. Ook de gelijkenis in kleur van de poster die zich in de reclame voordoet met de huisstijl van Beter Horen zorgt voor associatie, aldus de commissie.
Daarnaast is de informatie in de reclameuiting niet correct. Er wordt namelijk gesuggereerd dat bij Beter Horen altijd geld moet worden bijbetaald, terwijl Beter Horen op het moment van reclame ook zogeheten nul-euro toestellen leverde.
Beter Horen is overigens wel een handelsnaam echter het woordmerk wordt niet als zodanig erkent door het Benelux merkenbureau. Het teken “Beter Horen” is volgens de uitspraak van de rechter uitsluitend beschrijvend en het teken combineert woorden op een daarvoor gebruikelijke wijze, zonder begripsmatig, visueel of auditief de som van de afzonderlijke bestanddelen te ontstijgen. Een woordmerk als HOorzaken registeren bij het merkenbureau zal daarom ook niet kunnen.

Bronnen:
https://www.reclamecode.nl/webuitspraak.asp?ID=86010&acCode
http://www.iept.nl/files/2008/IEPT20080529_Hof_Den_Haag_Beter_Horen.pdf

Hans Anders reclame

Meer nieuws

Het verhaal van Frances: lees hier over haar ervaringen met haar Cochleair Implantaat

18 april 2024 | Het is oktober 2012 als ik sinds lange tijd weer de wachtkamer van de KNO [...]

Fluoroscopie biedt meerwaarde bij plaatsing cochleair implantaat

15 april 2024 | Duitse onderzoekers zien voordelen van de inzet van een fluoroscopisch beeldvormingssysteem bij het implanteren van [...]

Bernafon Encanta nieuwe hoortoestelfamilie uit de koker van Demant  

14 april 2024 | Demant het moederbedrijf van Oticon en Bernafon lanceerde afgelopen week tijdens een bijeenkomst in Utrecht [...]

Realistische reclames zijn een utopie, ook voor hoortoestellen | Column

11 april 2024 | De roep om realistische reclames voor hoortoestellen komt met enige regelmaat voorbij op sociale media. [...]