Het CBS meldt deze week dat het aantal vacatures op elke 100 werklozen ondertussen is opgelopen naar 133. Niet alleen de horeca, technische installatiebureaus en zorginstellingen schreeuwen om personeel, ook in de optiek en hoorzorg zijn werknemers schaars. Zelfs zo schaars dat er soms audiciensfilialen zijn die de deuren (tijdelijk) moeten sluiten. Het prachtige vak van audicien waar zorg en techniek in samenkomt, is tegelijkertijd ook niet erg populair bij jongeren: het zijn vooral werknemers die een tijd in een ander vakgebied hebben gewerkt die voor het vak kiezen.
In een markt die nog steeds groeit en waar gebrek is aan voldoende instroom, is het natuurlijk extra belangrijk om uitstroom uit het vakgebied te voorkomen. De meeste mensen die voor het audiciensvak kiezen, willen bezig zijn met zorg voor hun cliënten. Net als een flink aantal huisartsen hun stethoscoop vroegtijdig aan de boom hangt door het grote aantal administratieve bijzaken, doet een groeiend aantal audiciens dat ook om dezelfde reden met hun otoscoop.
Voor iedere cliënt die zij aan een hoorhulpmiddel helpen moeten zij namelijk veelal samen met hun cliënt maar liefst zo’n zeven documenten invullen die bij elkaar wel 40 pagina’s in beslag nemen.
Ondertussen zijn de onderhandelingen met zorgverzekeraars weer gaande en lijkt het erop dat audiciensbedrijven ondanks alle waarschuwingen en brandbrieven over de teloorgang van de kwaliteit van hoorzorg, straks nog minder geld voor hun werkzaamheden krijgen. Die zullen vast creatieve wegen zoeken om een klein beetje meer tijd over te houden. Het zou zo maar kunnen dat ze voor audiometrie straks massaal naar de KNO-arts gaan verwijzen. Niet zo vreemd als dat gaat gebeuren, want alle werkzaamheden die audiciens verrichten staan nu al niet meer in verhouding met de vergoeding die ze ervoor krijgen.
Het is slechthorende cliënten die een hoortoestel gaan aanschaffen aan te raden hun favoriete pen mee te nemen om zo aan de gevraagde administratieve handtekeningenterreur te kunnen voldoen. Het kan zomaar zijn dat je als slechthorende er namelijk maar liefst acht moet zetten nog voordat je als trotse eigenaar van een hoortoestel de winkel kan verlaten. Dat is velen malen meer dan voor het zweren van eeuwige trouw bij een huwelijksvoltrekking. Dit terwijl het scheiden van een partner gemiddeld na zo’n 15 jaar gebeurt en dat van een hoortoestel alweer na 5 jaar.
Dit is heel erg waar.(helaas)…als audicien hou ik het clientbelang altijd voorop en doe het met veel compassie naar de klant maar feit is en blijft dat ze tig pagina,s aan vragen moeten beantwoorden en tig handtekeningen moeten zetten.Terwijl je steeds minder tijd te besteden hebt/krijgt per klant.
Zo zonde, ik beoefen dit vak nu 3 jaar. Dit doe ik met volle overgave en compassie naar de cliënten. De mate van suggestiviteit in dit artikel, omtrent het willen “afraffelen” van werkzaamheden door audiciens is beledigend. Een Audicien heeft 1 belangrijke intrinsieke reden voor zijn/haar beroepskeuze. Het artikel verklapt al dat de financiële vergoeding dat niet is …. zorgdragen voor de cliënt dus wel! Jammer dat het vak op moet boksen tegen onrechtmatige negativiteit en stigma. Ik hoop dat een elk van mijn klanten, voelt met welke mate van zorg, empathie en betrokkenheid ik hen help. Daar kunnen we inderdaad meer handjes bij gebruiken. Vooral zodat niet elk vak dadelijk volledig overgoten wordt door commercie.
Beste Kimberley, dank je wel voor je reactie. Ik heb zeker niet de suggestie willen wekken dat audiciens werkzaamheden afraffelen. Waar maak je dat uit op? Goed te horen dat je betrokken en empathische hoorzorg levert! Met vriendelijke groet, Rene
Is dit een Nederlandse of België’s probleem ?
Ik heb een hoortoestel op proef vanaf Mei 2022 tot hier toe is het ok , maar de laatste dagen ondervind ik dat de oplaad batterij af is . Ik gebruik het van 9u en rond 21 a 21u30 is het afgelopen met horen.
Mijn vorig hoortoestel met vervang batterij kwam ik iets meer dan een week toe.Ik doe nu een test om het toestel later te gebruiken om het TV programma verder te volgen, als het niet lukt neem ik het toestel niet dan neem ik terug een als mijn vorige ?
Ik zal eens vragen aan de verkoper of ze geen Z model hebben zoals u in deze file heeft gemeld. Beleefde groeten
Audiciens en andere vakmensen in zorg, onderwijs en justitie moeten kunnen werken vanuit vertrouwen en dus GEEN tijd hoeven te besteden die aan mensen gegeven had kunnen worden. Dit probleem, lees wantrouwen, bestaat al vanaf 1980! Daar moet verandering in komen! Wel dient er inspectie te zijn naar de kwaliteit van het vak.