Het HagaZiekenhuis ziet zich genoodzaakt voorlopig te stoppen met het gebruik van de digitale vragenlijsten via ConsultAssistent door de polikliniek KNO. Uit onderzoek blijkt dat er op een aantal punten bij het gebruik daarvan niet aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is voldaan. Door de nalatigheid van het ziekenhuis ligt de innovatieve aanpak met de online ConsultAssistent in het ziekenhuis nu tijdelijk stil.
Het Haagse ziekenhuis kwam al eerder negatief in het nieuws door overtreding van AVG regels.
Snellere diagnose met ConsultAssistent en meer tijd voor patient
Patiënten van de polikliniek Keel-, Neus- en Oorheelkunde vulden voorafgaand aan hun afspraak bij het HagaZiekenhuis thuis op bijvoorbeeld een tablet of smartphone en op vrijwillige basis via ConsultAssistent een vragenlijst in. De vragenlijst gaat over de gezondheid en gezondheidsklachten van de patiënt.
Hierdoor zijn patiënten beter voorbereid op het consult met hun arts en gaat er tijdens het bezoek niet onnodig veel aandacht en tijd naar het beantwoorden van vragen. Voor de écht belangrijke vragen is er zo meer tijd tijdens het face-to-face gesprek. De antwoorden die de patiënt van te voren geeft, helpen de arts ook om sneller een diagnose te stellen.
Beter inzicht in succes behandeling
Ook kunnen artsen door gebruik te maken van ConsultAssistent beter inzicht krijgen in welke behandelingen goed en minder goed werken, én in welke factoren aan een succesvolle behandeling bijdragen. Dat kan door de patiënten ook achteraf vragenlijsten te laten invullen en de gegevens vervolgens te analyseren. Het programma ConsultAssistent biedt zo voordelen voor zowel de patiënt als de behandelend arts.
KNO-arts Henk Blom, die in Nederland ook een nieuwe operatietechniek bij Ménière introduceerde, is mede-eigenaar van het bedrijf Outcome Measurement dat ConsultAssistent ontwikkelt.
Gebruik niet in overeenstemming met AVG
De informatie aan patiënten was helaas niet geheel in overeenstemming met de AVG-regels. Daarom heeft het HagaZiekenhuis alle patiënten die gebruik maken van de digitale vragenlijst geïnformeerd en een melding gemaakt bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Informatie niet voldoende en toestemming niet op juiste manier
De gegevens uit de vragenlijsten werden opgeslagen in het dossier van de patiënten bij het Haagse HagaZiekenhuis en ook in een database die gekoppeld is aan ConsultAssistent. Er blijkt van tevoren niet goed uitgelegd op welke manier de ingevulde gegevens werden gebruikt en ook is er niet duidelijk genoeg aan patiënten om toestemming gevraagd voor gebruik van hun gegevens. Daarnaast bleek het ziekenhuis geen geldige overeenkomst te hebben met het bedrijf dat de ConsultAssistent ontwikkelt.
Door de slordigheid van het HagaZiekenhuis is de inzet van dit digitale portaal helaas nu stil komen te liggen.
HagaZiekenhuis stopt voorlopig met ConsultAssistent
Op basis van de positieve ervaringen met ConsultAssistent, onderzocht het HagaZiekenhuis of deze ook bij andere poliklinieken is te gebruiken. Tijdens dit onderzoek werd pijnlijk duidelijk dat de inzet van ConsultAssistent op een aantal punten niet aan de AVG voldoet. Om deze reden stopt het Hagaziekenhuis voorlopig met het gebruik van ConsultAssistent.
HagaZiekenhuis overtrad eerder AVG
Het HagaZiekenhuis overtrad al eerder de AVG doordat het ziekenhuis niet voldoende secuur omging met patiëntgegevens. Een jaar geleden legde de Autoriteit Persoonsgegevens het HagaZiekenhuis een boete op van een kleine 5 ton omdat hun patiëntendossiers onvoldoende beveiligd waren. De toezichthouder concludeerde dat tientallen medewerkers van het ziekenhuis onnodig toegang hadden tot het medisch dossier van reality-ster Barbie. Er kwam indertijd naar buiten dat zij met spoed opgenomen was omdat ze mogelijk niet goed zou zijn geworden door overmatig gebruik van drugs. Later lekte ook nog eens uit dat ze mogelijk een poging tot zelfdoding had gedaan. Nog geen jaar daarna werd in een in een winkelwagentje van een supermarkt een lijst met namen, geboortedata en aandoeningen gevonden afkomstig van het zelfde HagaZiekenhuis. Een medewerker van het ziekenhuis had de achterkant van het document gebruikt als boodschappenlijstje.