Alpina is de eerste financiële dienstverlener die toegankelijk is voor doven, slechthorenden en mensen met een spraakbeperking. Voor hun bereikbaarheid gebruikt het bedrijf Tolkcontact Telefonie van Berengroep. Alpina hoopt hiermee het leven van de doelgroep iets te vergemakkelijken. De groep waar zij zich op richten loopt dagelijks tegen problemen aan omdat de samenleving onvoldoende op ze is ingesteld.
Contact zoals slechthorende of dove client het zelf wil
Slechthorende en dove mensen die klant zijn of dat willen worden bij financieel dienstverlener Alpina kunnen vanaf nu telefonisch contact opnemen met het bedrijf op de manier waarop zij dat willen. Dat kan in gebarentaal, via spraak of tekst. Met één druk op de knop op de Alpina-website bellen ze via een tolk, gebarentaal of met tekstondersteuning naar de financiële dienstverlener. Zonder dat ze daar extra kosten voor hoeven te maken.
Marc Diks van Alpina: “Wij hebben inclusie en innovatie hoog in het vaandel staan. Daarnaast wil Alpina al haar klanten gewoon goed bedienen, of dat nou online, aan de telefoon of dichtbij en persoonlijk in de winkel is.”
Beperkingen
Mensen die slechthorend of doof zijn en de groep met een spraak- of taalbeperking, hebben volgens de wet allen recht op een gelijkwaardige behandeling. Toch lopen zij in de praktijk dagelijks tegen beperkingen aan als het gaat om toegang tot informatie en communicatie. Denk aan een intercom bij de parkeergarage of de voordeur, of een uitlegvideo op YouTube. Maaike van der Hagen van Berengroep, is dan ook blij dat een grote partij als Alpina de samenwerking heeft gezocht en hoopt dat meer bedrijven en organisaties zich snel zullen aansluiten.
Discussie inclusie en toegankelijkheid nog relatief jong
Volgens Van der Hagen is de maatschappelijke discussie over inclusie en toegankelijkheid nog relatief jong. Van der Hagen: “De wet die de Nederlandse Gebarentaal erkent, is bijvoorbeeld pas in 2021 ingevoerd ondanks een jarenlange lobby van onze kant.”
Van de Hagen vermoedt dat de coronapandemie en de roep om een tolk tijdens de persconferenties het laatste zetje naar de wetsinvoering gaf.
Wetsvoorstellen
De Eerste Kamer heeft al in april 2016 met twee wetsvoorstellen het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap geratificeerd (lees meer). Bedrijven en ook overheidsinstanties moeten sindsdien (geleidelijk) toegankelijk worden voor gehandicapten en dus ook voor dove en slechthorende mensen. Er is daarbij een nog lange weg te gaan.
Over Alpina
Alpina verzorgt advies- en bemiddelingsdiensten op het gebied van verzekeringen, hypotheken, financiële planning, pensioenen en makelaardij voor particuliere en zakelijke klanten. Het bedrijf wil haar cliënten helpen onbezorgd te leven, te wonen en te ondernemen. Alpina levert daarvoor een compleet pakket aan diensten en producten. De financiële dienstverlener is onderdeel van de Alpina Group, een adviesbedrijf met meer dan 80 vestigingen in Nederland en België. Bij het bedrijf zijn ruim 2.000 medewerkers in dienst en kent een serviceprovider voor meer dan 3.000 zelfstandige adviseurs.