Per 1 september is dr. Evelien Dirks door de universiteit in Tilburg tot bijzonder hoogleraar benoemd. Ze gaat aan ‘Tilburg University’ de leerstoel ‘Early Development and Intervention in Deaf and Hard of Hearing Children’ bekleden. Oftewel ‘Vroege ontwikkeling en interventie bij dove en slechthorende kinderen.’
Leerstoel door NSDSK gefinancierd
De leerstoel waarop dr. Evelien Dirks het professoraat gaat uitoefenen is ingesteld en gefinancierd door de Nederlandse Stichting voor het Dove en Slechthorende Kind (NSDSK). De leerstoel valt onder Tranzo. Dat is het wetenschappelijk centrum voor zorg en welzijn van de universiteit in Tilburg. Het centrum levert een bijdrage aan het psychosociaal functioneren van dove en slechthorende kinderen en daarmee aan hun deelname aan de samenleving.
Een op de duizend baby’s geboren met gehoorverlies
Ongeveer één op de duizend baby’s komt op de wereld met gehoorverlies. Dit heeft een impact op hun taalontwikkeling en sociaal-emotionele ontwikkeling en daarmee ook op hun deelname aan de samenleving.
Uitdagingen voor dove en slechthorede kinderen
Onderzoek laat zien dat dove en slechthorende kinderen meer uitdagingen ervaren in hun taal, sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling dan goedhorende kinderen. Ook hebben de meeste dove en slechthorende kinderen horende ouders. Deze hebben veelal geen tot weinig ervaring hebben met de consequenties die een de beperking van het gehoor met zich meeneemt. Dit heeft gevolgen voor het ouderschap en de interacties tussen ouders en hun kinderen.
Prof. dr. Evelien Dirks daarover: “De vroege ontwikkeling van dove en slechthorende kinderen is cruciaal voor hun latere groei en deelname aan de samenleving. De interactie tussen ouder en kind speelt hierin een essentiële rol. Interventies gericht op het hele systeem dragen bij aan hun ontwikkeling en moeten zo vroeg mogelijk starten. Ik zet mij in om deze ontwikkeling te stimuleren en te ondersteunen.”
Over de bijzondere leerstoel
De nieuwe bijzondere leerstoel heeft als doel de zorg aan jonge dove en slechthorende kinderen en het systeem waarin zij opgroeien te stimuleren. Da kan door het vergroten van wetenschappelijke kennis en inzichten in de ontwikkeling van deze kinderen en ook de werkzaamheid van interventies. Daarnaast draagt de leerstoel bij aan het vergroten van bekendheid en kennis over de doelgroep bij een groter publiek. In het bijzonder bij sectoren die zich richten op jonge kinderen, zoals kinderdagverblijven en JGZ-organisaties.
Over prof. dr. Evelien Dirks
Evelien Dirks begon in 2007 als senior-onderzoeker bij de NSDSK, waar ze zich richt op de vroegbehandeling van jonge dove en slechthorende (DSH) kinderen en hun gezinnen. In 2018 promoveerde Dirks aan de Universiteit van Leiden. Met haar onderzoek bij de vakgroep ontwikkelingspsychologie liet ze zien dat het bij dove en slechthorende kinderen om een vergeten groep gaat. Sinds 2020 is Evelien programmaleider DSH binnen de afdeling Onderzoek en Ontwikkeling (NSDSK). Daarnaast is ze programmaleider van het landelijke DSH 0-5 programma van het door ZonMw erkende meerjaren sectorplan Deelkracht. Zij ontwikkelt interventies en producten voor kinderen, ouders en professionals, zoals apps en video’s. Sinds 2019 is ze docent bij de afdeling Ontwikkelingspsychologie aan de Universiteit Utrecht.
Bron: Tilburg University