Doppies: nieuwe campagne ‘I love My Ears’

1 juni 2023
Auteur: Rene van der Wilk
Leestijd: 4 min

Afgelopen week is de nieuwe I love My Ears campagne gestart met de naam ‘Doppies’. Hiermee willen de bedenkers jongeren tussen de 18 en 25 jaar aanzetten gehoorbeschermers (oordoppen) met een muziekfilter te dragen. De campagne is tegelijkertijd gestart met het festivalseizoen. De campagne wijst jongeren op de voordelen van het dragen van oordoppen met muziekfilter. De Gezondheidsraad heeft afgelopen december het advies gegeven het volume bij muziekevenementen te verlagen. Dat advies is nog niet overgenomen. De raad beveelt bezoekers van festivals en concerten aan gehoorbeschermers te dragen. Deze adviezen zijn gegeven op grond van het voorzorgsbeginsel.

De Doppies campagnefilm op Youtube

Doppies campagne

Doppies zijn karakters die terugkomen in een Youtube filmpje gericht op jongeren en maken daarnaast onderdeel uit van de mediakit. De mediakit bestaat uit filmpjes, afbeeldingen en posters. De mediakit is op te vragen via de website van I love My Ears.

Doppie filmpjes

Op Youtube is bovenstaand filmpje terug te vinden. In de mediakit zitten ook nog twee korte filmpjes in verschillende formaten van 15 seconden. Daarin worden kort en krachtig twee voordelen van het dragen van oordoppen naar voren gebracht. In filmpje 1 staat het ‘Flirten zonder te schreeuwen’ centraal en in filmpje 2 ‘Het naar huis gaan zonder piep of ruis’.

Doppies campagne gehoorbeschermers oordoppen
Doppie campagne: Voordelen dragen oordoppen (gehoorbeschermers). Klik op de afbeelding om te vergroten (opent in nieuwe tabblad).

Afbeeldingen Doppies

De afbeeldingen geven vier voordelen weer van het dragen van gehoorbeschermers tijdens een festival: ‘De kwaliteit van de muziek blijft hetzelfde’, ‘Je hebt minder kans op gehoorschade zoals een piep of ruis’, ‘…en je kunt elkaar nog steeds verstaan’ en ‘1 keer kopen en dan gaan ze wel 2 jaar mee!’.

Doppies oordoppen I love my ears campagne
Posters ondersteunen de Doppies I love My Ears campagne

Doppies posters

De mediakit bevat daarnaast posters met daarop een QR-code. Door het scannen van de code komt de geïnteresseerde op de website van I love My Ears. Daar staan ook voordelen genoemd van het dragen van gehoorbeschermers. Die zijn overigens weer net even anders dan die in de afbeeldingen boven worden genoemd. Op de website kan de bezoeker bij fabrikanten en detaillisten die aanwezig zijn op de website van I Love My Ears tot en met 22 juni met 10% korting gehoorbeschermers aanschaffen.

I love my Ears logo

I Love My Ears – Doppies

I Love My Ears is een campagne gericht op een gezond gehoor. De campagne is voortgekomen uit het derde convenant preventie gehoorschade versterkte muziek. Het is een samenwerkingsverband tussen VeiligheidNL, de Vereniging van EvenementMakers, Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals, NL Acite en de Landelijke Kamer van Verenigingen. Samen willen ze aandacht creëren voor het voorkomen van gehoorschade door frequente blootstelling aan muziek. Doppies is het nieuwste onderdeel van de I Love My Ears campagne.

Saskia Kloet, programmamanager gehoor van VeiligheidNL: “Gehoorschade is onomkeerbaar. Je kunt het dus nooit meer genezen. Dit heeft grote impact op je dagelijks leven. Het beschermen van je gehoor is dus wat ons betreft essentieel om gehoorschade te voorkomen of om beginnende schade niet te verergeren”.

Gezondheidsraad stelt verlaging maximaal volume bij festivals voor

In december van afgelopen jaar adviseerde de gezondheidsraad het maximale volume van versterkte muziek bij 100 dBA neer te leggen (lees meer). Nu is dat in Nederland nog 103 dBA. De Gezondheidsraad gaf dit advies voor de lagere grens voor muziek op grond van het voorzorgsbeginsel. De verlaging van de geluidsgrens is nog niet doorgevoerd.

Gehoorschade door muziek in vrije tijd

De Gezondheidsraad geeft het advies vanuit het voorzorgsbeginsel omdat dat er tot op heden, ondanks de vele onderzoeken die ernaar zijn gedaan, onvoldoende hard wetenschappelijk bewijs dat zo af en toe een bezoek brengen aan een festival, concert en of dancing zorgt voor gehoorschade (lees meer). Ook is er tot op heden geen bewijs voor de vaak gesuggereerde stijging van het aantal jongeren met gehoorschade en tinnitus door muziek in de vrije tijd, zo blijkt uit het rapport van de Gezondheidsraad. Wel staat vast dat gehoorschade mede wordt veroorzaakt door een optelsom van situaties met hard lawaai en luide muziek gedurende ons leven. Daarbij zullen waarschijnlijk ook andere factoren die leiden tot achteruitgang van het gehoor een rol spelen (lees meer). Aangezien we steeds ouder worden, moeten we ook steeds langer met ons gehoor doen. Het is dan ook belangrijk om schade aan ons gehoororgaan zoveel als mogelijk te voorkomen.

Piep of ruis hoeft niet te wijzen op gehoorschade

Een piep of ruis na een avondje uit zal in de meeste gevallen niet direct betekenen dat er al gehoorschade is ontstaan (lees meer). Dat suggereert de Doppies-campagne overigens wel. Het dragen van gehoorbeschermers vanuit het ‘better safe than sorry’ principe is natuurlijk verstandig. Het vrij frequent bezoeken van festivals, concerten en dancings kan immers uiteindelijk wél tot gehoorschade leiden. En wanneer iemand net tot de groep mensen behoort met gevoelige oren en de piep wel blijvend is na een enkel bezoek -die voorbeelden zijn er-, zal hij of zij achteraf vast en zeker spijt hebben van het niet dragen van oordoppen. Steeds meer jongeren doen dat. Het afgelopen jaar is er een flinke stijging van de verkoop van gehoorbeschermers gezien.

SafeSoundApp

Voor bezoekers is het erg lastig zelf een inschatting te maken van het risico op gehoorschade door muziek. Wanneer is het nu echt te lang en te veel? Audioloog Jaap Peter Kronemeijer werkzaam bij het VU Medisch Centrum samen met IC-ter Marcel Keehnen daarom de SafeSoundApp ontwikkeld. In deze app kunnen bezoekers aangeven hoe vaak ze naar een concert of festival gaan, wat hun bezoekduur is en naar wat voor soort muziek ze daar luisteren. De SafeSoundApp geeft vervolgens aan of de bezoeker risico loopt op gehoorschade en welke gehoorbescherming hij/zij het best kan dragen in het specifieke vrijetijdslawaai.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer nieuws

Het verhaal van Frances: lees hier over haar ervaringen met haar Cochleair Implantaat

18 april 2024 | Het is oktober 2012 als ik sinds lange tijd weer de wachtkamer van de KNO [...]

Fluoroscopie biedt meerwaarde bij plaatsing cochleair implantaat

15 april 2024 | Duitse onderzoekers zien voordelen van de inzet van een fluoroscopisch beeldvormingssysteem bij het implanteren van [...]

Bernafon Encanta nieuwe hoortoestelfamilie uit de koker van Demant  

14 april 2024 | Demant het moederbedrijf van Oticon en Bernafon lanceerde afgelopen week tijdens een bijeenkomst in Utrecht [...]

Realistische reclames zijn een utopie, ook voor hoortoestellen | Column

11 april 2024 | De roep om realistische reclames voor hoortoestellen komt met enige regelmaat voorbij op sociale media. [...]