Actievoerders vragen bij Tweede Kamer voor beperking lawaai motoren

13 september 2022
Auteur: Rene van der Wilk
Leestijd: 4 min

Even lekker het gas opendraaien geeft sommige motorrijders een flinke kick. Omwonenden zijn daar veelal veel minder blij mee. Het zorgt voor flinke geluidshinder doordat het hun rust verstoort. Ook worden ze er door uit hun slaap gehaald. Maar liefst één op de vier Nederlanders blijkt regelmatig geluidshinder te ondervinden van verkeerslawaai. Het is niet alleen hinderlijk het zorgt ook voor flinke gezondheidsproblemen: door de stress neemt de bloeddruk toe en uiteindelijk leidt het tot hart- en vaatproblemen. Lawaai is na chronische blootstelling aan fijnstof, de grootste milieu gerelateerde bedreiging van de gezondheid in ons land. Afgelopen week werd er bij de Tweede Kamer geprotesteerd en een petitie aangeboden. Op het spandoek van de demonstranten is een verbodsbord te zien met een motor met daaronder 70 dB. HOorzaken ging in gesprek met de voorzitter van de Nederlandse Federatie Omgevingslawaai Motorvoertuigen (NEFOM) Tony Hardenberg.

verkeers lawaai motorfietsen lawaai motoren
Demonstranten van NEGOM bij het gebouw van de Tweede Kamer in Den Haag willen een maximun van 70 dB voor motorfietsen

Wat maakt dat u hier demonstreert? Ondervindt u zelf hinder van de motoren?

Tony Hardenberg: De overlast wordt steeds groter. Ik woon 25 jaar in hetzelfde huis, de eerste 15 jaar was er geen probleem, maar het aantal motorfietsen en het geluid dat ze maken wordt steeds erger. We kunnen niet meer in onze eigen tuin zitten, en ook als we binnen zitten, met de ramen en deuren dicht worden we regelmatig gestoord door het geluid. In zomerse weekenden en op mooie dagen vluchten we uit ons eigen huis.

Is 70 dBA niet heel erg laag? Op dit moment mogen kleine motorfietsen -tot 80 cc- maximaal 91 dB(A) produceren en hele grote motoren tot wel 106 dB(A).

Tony Hardenberg: De 70 dB(A) onder alle condities, is gebaseerd op een advies van de TNO. Deze norm wordt ook gebruikt voor vrachtwagens die moeten beladen in de stad. Hij wordt gemeten bij een stilstaand voertuig, op 10 meter afstand van het voertuig. In Duitsland hanteert men weliswaar 80 dB(A) onder alle condities, maar dan gemeten op 60 cm vanaf de uitlaat.

Dan is het dus nodig dat de regelgeving wordt aangepast voor motoren. Moet dat in Nederland gebeuren of is daar nieuwe regelgeving vanuit Brussel voor nodig? 

Tony Hardenberg: De regels moeten zeker aangepast worden in Brussel, echter het is de industrie die de regels vaststelt, hierbij zijn geen NGO’s of belangenbehartigers betrokken die geluidsoverlast ervaren. Het zal nog vele jaren duren voordat de Europese normen in Brussel zijn aangepast. Daarom pleiten wij voor milieuzones voor geluidsemissie. Deze zijn vergelijkbaar aan de milieuzones voor ‘vuile diesels’ maar dan geldig voor lawaaiige motorvoertuigen.

Uitlaten van motorfietsen zijn toch standaard voorzien van een zogeheten dB killer die wettelijk verplicht is?

dB-killers worden nog weleens verwijderd. Dat is echter slechts een klein onderdeel van het probleem. We denken dat de overlast voor 5% wordt veroorzaakt door illegale uitlaten en verwijdering van dB killers. Het grote probleem is dat fabrikanten van motorfietsen zorgen dat het geluid stationair gemeten binnen de Europese normen blijft. Door het grote vermogen van de motorfietsen kan de gebruiker hem ook laten brullen. En dat merken wij elke dag en nacht. Wij willen dus dat de motorfiets onder alle condities binnen die normen blijft.

Wordt er dan niet gehandhaafd?

Wij zien dat de politie structureel onderbezet is, we kunnen dus wel gaan eisen om meer handhaving, maar in de praktijk zal daar niet veel van terecht komen. Beter is het om te zorgen dat de voertuigen niet meer lawaai kunnen maken dan maatschappelijk wenselijk is. Dat kan, er zijn genoeg voorbeelden van motorfietsen die totaal geen overlast opleveren.
We zien dat in Duitsland streng wordt gehandhaafd, echter zonder resultaat. Ook daar zijn meer dan 200 bewonersgroepen die genoeg hebben van de herrie en vergelijkbare maatregelen eisen van hun regering.

verkeerslawaai motorfietsen motoren NEFOM 70 dB

In mei van dit jaar hebben een groot aantal partijen uit de motorwereld een convenant ondertekend waarin ze hun achterban vragen om rekening te houden met hun omgeving. Verschillende diverse -online- motormedia vragen letterlijk aan hun lezers en leden om de dB-killers weer in de uitlaten van hun motorfietsen te schroeven. Heeft u daar al effect van gemerkt?

We weten dat motorbladen hier veel aandacht aan besteed hebben. Het resultaat is slechts zeer beperkt, we merken dat sommige motorfietsen het rustig aan doen, maar er zijn er net zo veel die daar geen boodschap aan hebben. Het is natuurlijk ook vreemd om motorfietsen te verkopen die een stoer of sportief geluid maken – tot meer dan 100 dB(A) op 50% van het toerental- om vervolgens aan de koper te vragen zich te beheersen. Er komt een moment dat hij toch wil genieten van het in zijn ogen mooie geluid en dan het gas volledig open trekt. Dat kan niet meer in ons kleine, overbevolkte landje. Bewoners zijn dus afhankelijk van de motorrijder, die zelf geen overlast ervaart, dat is geen goede zaak en gaat niet werken.

Geluidsoverlast ook van verkeer is een flink probleem voor de volksgezondheid wat een zeer groot deel van de bevolking treft. Is het u al gelukt Tweede Kamerleden te bereiken die zich hard willen maken voor reductie van verkeerslawaai, in dit geval dat van motoren?

Wij merken dat Kamerleden worstelen met de problematiek, net als wethouders en burgemeesters trouwens. In eerste instantie geven ze aan dat de bewoners niet moeten klagen, dat het best wel mee zal vallen. In de praktijk is dat niet zo, maar maak dat maar eens hard. Doordat meer dan 100 bewonersgroepen hun gemeenten aanspreken op hun verantwoordelijkheid voor de gezondheid en welzijn van hun bewoners, komen deze ook in actie. Het is niet voor niets dat 70 gemeenten zich hebben aangesloten bij de petitie van de Gemeenten Bergen, Krimpenerwaard en Bloemendaal. Ze staan met de rug tegen de muur, de burgers ondervinden veel geluidsoverlast en laten dit weten, en de gemeenten hebben geen middelen om hiertegen op te treden, behalve door het afsluiten van wegen voor motorfietsen. Er moet echt iets structureels gebeuren.

Is het niet gewoon wachten op de elektrische motorfiets?

Dat kan nog lang duren, en we begrijpen ook de liefde van de motorrijders voor de techniek. Als het geluid van een motorfiets in dezelfde orde komt als het geluid van een normale personenauto, is er niets aan de hand. Elektrificeren zou trouwens wel een goed idee zijn, ook al omdat het naast vermindering van de geluidoverlast ook een positieve invloed zou hebben op fijnstof en CO2 emissie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Meer nieuws

Overzicht informatiebijeenkomsten over cochleair implantaten en accessoires Advanced Bionics – eind 2022

22 september 2022 | Advanced Bionics organiseert de komende maanden meerdere informatiebijeenkomsten over cochleair implantaten. Er zijn zowel online [...]

Oticon Own hoortoestellen: onzichtbaar te dragen en met de nieuwste BrainHearing technologie

21 september 2022 | Oticon kondigt de komst aan van de Oticon Own in-het-oor serie. De kleine op maat [...]

Philips apneumasker met magnetische banden en clips mogelijk gevaar voor gehoorimplantaten

19 september 2022 | Philips Respironics laat weten dat bepaalde apneumaskers een negatief effect kunnen hebben op gehoorimplantaten zoals [...]

Sony en WS Audiology slaan handen ineen op OTC hoortoestellenmarkt

15 september 2022 | Het Japanse Sony en het Deense WS Audiology (WSA) hebben recent de handen ineen geslagen. [...]