Demant heeft het bedrijf EPOS opgericht. Een bedrijf dat high-end audioheadsets maakt voor bedrijven en gamers. Demant is bekend van onder meer de hoortoestelmerken Oticon en Bernafon, de implantaten van Oticon Medical en ook van audiometrische apparatuur zoals Maico en Interacoustics.
De officiële samenwerking tussen Sennheiser en Demant zal komen te vervallen. EPOS en Sennheiser gaan verder als zelfstandige bedrijven. Sennheiser zal zich verder gaan richten op de mobiele muziekmarkt.
Officiële samenwerking Demant en Sennheiser beëindigd
De afgelopen jaren bestond er een samenwerking tussen Demant en Sennheiser Communications om producten te ontwikkelen en distribueren. Het nieuw opgerichte EPOS wordt een zelfstandig bedrijf dat producten voor call centers en kantoren ontwikkeld en zich ook zal toeleggen op hoofdtelefoons voor gamers. Sennheiser zal op zijn beurt zich concentreren op de mobiele muziekmarkt. In de tussentijd zal EPOS de bestaande Sennheiser producten maken en produceren waarbij gebruik wordt gemaakt van de bekende merknaam Sennheiser. De producten zullen tijdelijk verkocht worden onder de naam EPOS/SENNHEISER. Tegelijkertijd zal het nieuwe portfolio met de merknaam EPOS uitgerold worden.
Sennheiser en Demant waren de afgelopen 15 jaar aan elkaar verbonden waarbij ze gelijke eigendomsrechten hadden. Deze samenwerking is nu beëindigd. Vanaf januari 2020 zullen beide bedrijven weer gescheiden zijn. De bedrijven hebben de intentie uitgesproken te blijven samenwerken op die gebieden waar synergieën zich voordoen en daar waar kansen liggen.
Medewerkers van over de hele wereld die werkzaam zijn bij Sennheiser Enterprise Solutions zullen overgaan naar het nieuw opgerichte EPOS.
CEO Demant ziet voordelen in samenwerking Demant en EPOS
CEO Søren Nielsen van Demant ziet in de samenwerking tussen EPOS en Demant voordelen op het gebied van onderzoek en ontwikkeling op het gebied van intelligente audiosystemen, verbinding tussen apparaten met een laag stroomverbruik en zogeheten ‘small form factor technology (SFF)’. Het gaat hierbij om een design dat kleiner is dan gelijksoortige ontwerpen in het veld van de headsets. Nielsen denkt dat door een intensieve samenwerking een zeer sterk productportfolio is te ontwikkelen waarmee bedrijven en gamers een geluidservaring krijgen op een nog hoger niveau.
Concurrentie
In de groeiende headset markt waar Demant zich in begeeft, is flink wat concurrentie. Great Nordic (met Jabra) is daarin leidend. Poly-Plantronics is een ander bedrijf dat daar groot in is. Het laatste bedrijf is bekend van de samenwerking met de NASA. Het produceert ook draadloze kantoorhoofdtelefoons met microfoon, draadloze Bluetooth headsets voor mobiele telefoons en hoofdtelefoons voor gamers.
Er wordt geschat dat deze headset-markt tot en met 2022 ieder jaar met 8% stijgt. De stijging in deze markt gaat daarmee sneller dan in die van de hoortoestellenmarkt. De stijging daar ligt naar schatting op 5% per jaar. Bij GN zijn de revenuen van de audio afdeling ondertussen zo sterk gestegen dat deze dicht tegen die van de hoortoestellendivisie aan liggen.
Over EPOS
EPOS is een audiobedrijf dat producten ontwikkelt en verkoopt aan bedrijven en ook aan gamers. Het nieuw opgerichte Deense bedrijf EPOS zal high-end audio headsets voor bedrijven en gamers maken met de belofte dat deze de huidige in kwaliteit zullen overtreffen. Het woord EPOS komt uit het Latijn en ook Grieks en wordt gebruikt om epische verhalen en gedichten te beschrijven.
Lees hier het persbericht van Demant