De 35 decibel maatschappij

8 juli 2020
Auteur: Rene van der Wilk
Leestijd: 2 min

Terwijl we nog te maken hebben met de 1,5 meter maatschappij door het Coronavirus en sommige burgers zich druk maken of deze opgelegde maatregel wel goed onderbouwd is, lijkt bijna niemand zich druk te maken of er een goede onderbouwing is voor de 35 decibel grens voor vergoeding van een hoortoestel. Die grens is ooit ergens in de vorige eeuw naar beste weten vastgesteld. Door deze grens krijgen patiënten met enige regelmaat bij hun arts het advies “Kom over een tijdje maar terug”. Hun gehoorverlies is immers nog niet ernstig genoeg om in aanmerking te komen voor vergoeding van een hoorhulpmiddel. De patiënt krijgt daarmee impliciet de boodschap dat hij ten onrechte klaagt. Het is immers allemaal nog niet erg genoeg volgens de meting.

de 35 decibel maatschappij

Al langer is bekend dat aan de hand van een piepjestest slecht te voorspellen is hoe goed iemand functioneert in lawaai en geroezemoes. Ook tests met woordjes zeggen daar maar weinig over. Met een identieke score op deze tests kan de één dus nog prima functioneren in de praktijk terwijl de ander zich al aardig beperkt kan voelen.
Of iemand al dan niet problemen ervaart met horen en verstaan, hangt natuurlijk ook nog eens af van de communicatieve eisen, de plek waar en de hoeveelheid lawaai waarin hij moet functioneren. Recent is de richtlijn ‘Slechthorendheid en tinnitus’ voor bedrijfsartsen uitgekomen. Gelukkig wordt hierin geadviseerd ook slechthorenden die gehoorproblemen ervaren op hun werk, maar een kleiner gehoorverlies hebben dan 35 decibel gemiddeld, door te verwijzen naar een audiologisch centrum.

De grens voor vergoeding van een hoortoestel is vast ooit ingesteld om de zorgkosten in de hand te houden. Inmiddels blijkt dat voor deze grens geen goede onderbouwing meer is. Aangezien mensen de aanschaf van een hoortoestel juist ook nog eens vaak lang uitstellen met tal van nadelige gevolgen op lange termijn op andere gebieden, lijkt het niet meer dan logisch om deze grens bij ervaren gehoorproblemen te laten vervallen. Een meting die meer recht doet aan de gehoorproblemen kan er in de plaats van komen.

De 1,5 meter Corona maatregel met kuchschotten en mondkapjes pakken momenteel voor flink wat slechthorenden nadelig uit. Het is te hopen dat deze maatregelen slechts van korte duur zijn.
Langdurig moeten functioneren met een ‘klein’ gehoorprobleem kan zorgen voor ziekteverzuim op het werk, onzekerheid, overspannenheid door luisterinspanning en sociale en psychische problemen. Ook de achteruitgang van cognitieve vermogens ligt uiteindelijk op de loer. Dat dit flink wat maatschappelijke kosten en ook zorgkosten op andere gebieden met zich meebrengt, hoeft geen betoog. Om de stap te nemen naar afschaffing van deze ‘35 decibel maatschappij’ is er wel een kostenvisie nodig die verder gaat dan kijken naar zorgkosten voor hoorhulpmiddelen alleen.

Reacties (5)
  1. Het hele vergoedingensysteem voor hoortoestellen lijkt heel erg gericht op ouderdoms slechthorendheid. Mede veroorzaakt door het in het verleden aanmeten van onnodige peperdure toestellen. Mensen met bijvoorbeeld een aangeboren gehoorafwijking zijn hierdoor de dupe. Een gehoortoestel voor die doelgroep, is echt maatwerk. Door de vele onnodige beperkingen js dat eigenlijk niet meer mogelijk. Een gehoortoestel kun je nergens mee vergelijken. Het is echt iets anders dan een bril, ook al zijn t beide hulpmiddelen. Ik hoop dat ooit de ogen open zullen gaan voor dit probleem. Ik ben er bang voor………

  2. Het is erg dat dit probleem ook verdere problemen veroorzaakt op andere gebieden. Natuurlijk moet er onderzoek verricht worden naar de mogelijkheden voor de overgang van deze ‘35 decibel maatschappij’ naar een volgende. Een hoorprobleem hebben is zeker niet goedkoop.
    Tibo

  3. Mijn ervaring, bij meting: ja uw gehoor komt in aanmerkong voor een gehoorappataat. Dus een vervolg afspraak, nee uw gehoor is nog te goed! Maar dit zijn wel de mogelijkheden:kost u dan wel…. Heb naar het gehoor verschil gevraagd. Geen echte verklaring. Biedt nu dus maar excuus aan anderen aan met de verklering dat ik nog “te goed hoor”.

  4. Helaas ook slechte ervaringen met een zorgverzekeraar. Hoortoestel circa €2.600.00 wordt niet vergoed. Geen cent. Hoewel wanneer ik in categorie 5 val krijg ik wel een vergoeding. Tevens een BiCros toestel € 631.00 voor dove oor 131 dCb gehoorverlies. Hiervoor geldt een vergoeding uit basisverzekering. Neen. De verzekeraar eist eerst een verklaring van Audiologisch centrum. Verzekeraars hebben – om zorgkosten te verminderen- met elkaar afgesproken: boven de 68 jaar niet naar meer naar audiologisch Centrum. Protest ingediend. Tot op heden steeds het antwoord: eerst naar Audiologisch Centrum. Mijn antwoord: dit is niet gratis. Hiervoor is geen luisterend oor..

    • Als er 2 proeven gedaan zijn met een categorie 5 toestel en deze niet voldoende blijken te zijn , dan is er een mogelijkheid om categorie 6 toestel WEL vergoed te krijgen . De resultaten moeten dit uitwijzen middels een vrije veld hoortest .Dit moet vastgesteld worden via Audiologisch Centrum . Dan kunnen zij voor u een aanvraag doen bij uw ziekenkostenverzekering . Het gaat inderdaad niet zomaar en het kost veel tijd . Dat vinden we allemaal vervelend ; zowel de hoortoestelgebruiker , de audicien en het Audiologisch Centrum ,Voor nu , is het zo. Er wordt constant gewerkt aan een verbetering van deze voorschriften en voorwaarden .U kunt altijd overleggen met uw zorgverzekering .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer nieuws

“Mag ik met een verstopt oor vliegen?” – KNO-arts Hubert Spoelstra van de Carnegie Clinics in Den Haag geeft antwoord

31 juli 2020 | Een van de lezers van HOorzaken vroeg zich af of hij met een verstopt oor [...]

CI-informatiebijeenkomst: Kom alles te weten over het cochleair implantaat van Advanced Bionics en kom in contact met CI-dragers

29 juli 2020 | Bent u op zoek naar informatie over een cochleair implantaat (CI) voor uzelf of voor [...]

HagaZiekenhuis voldoet opnieuw niet aan AVG – gebruik ConsultAssistent door poli KNO stilgelegd

24 juli 2020 | Het HagaZiekenhuis ziet zich genoodzaakt voorlopig te stoppen met het gebruik van de digitale vragenlijsten [...]

Signia introduceert mondkapjes-knop in app

22 juli 2020 | Signia heeft een nieuwe knop geïntroduceerd in de smartphone app die zorgt voor verbetering van [...]