Vandaag start de arbeidsmarktcampagne Maak Geluid. De campagne heeft tot doel de bekendheid en het imago van het vak van audicien te verbeteren. De branchebrede campagne is tot stand gekomen met behulp van een groot aantal vertegenwoordigers uit de audiciensbranche, vereniging GAIN en de audiciensopleidingen. Zij voorzien allen dat er een groot tekort aan audiciens ontstaat om nog in de nabije toekomst het grote aantal mensen met gehoorverlies hoorzorg te bieden. De campagne Maak Geluid weet op een eigentijdse en opvallende wijze het groeiende tekort aan audiciens onder de aandacht te brengen. De initiatiefnemers van de campagne vragen aan iedereen in Nederland het probleem serieus te nemen.
| Arbeidsmarkt
Tekort aan audiciens
In de hoorbranche zijn er flinke zorgen over het toenemende tekort aan audiciens. De vooruitzichten zijn zorgwekkend. Door het tekort kunnen in 2030 meer dan 150.000 mensen met gehoorverlies niet meer de hoorzorg krijgen die ze nodig hebben. Dit verontrustende inzicht is aanleiding voor een unieke samenwerking door de belangrijkste spelers in de branche. Zowel vertegenwoordigers van GAIN, audiciensvereniging NVAB, DKA, CvZA, HoorProfs en de audiciensopleidingen hebben samen één branchebrede campagne tot stand weten te brengen.
Motto arbeidsmarktcampagne ‘Maak geluid’
De campagne heeft het krachtige motto: Maak Geluid. Het doel van de campagne is om de bekendheid van het beroep audicien te vergroten en het imago te verbeteren. De brancheorganisaties willen er zo samen voor zorgen dat er voldoende instroom komt van nieuwe audiciens. Daarmee streven ze het doel na om de hoorzorg ook in de toekomst voor iedereen bereikbaar te houden.
Vraag naar audiciens neemt toe
Er is een steeds grotere behoefte aan hoorzorg. Daarmee neemt ook de vraag naar audiciens steeds verder toe. Tegelijkertijd gaan de komende jaren veel ervaren audiciens met pensioen. De instroom van nieuwe audiciens via de MBO4-opleidingen blijft helaas achter. Hierdoor is de aanwas ontoereikend om aan de toekomstige vraag naar personeel in de audiciensbranche te voldoen. Niet voor niets staat het beroep van audicien ook in 2024 in de lijst van ‘Kansrijke beroepen’ bij het UWV.
Een beroep met toekomst
Kees van der Sluijs, directeur van GAIN (de brancheorganisatie van leveranciers van hoortoestellen en hoorhulpmiddelen in Nederland), benadrukt: “Veel mensen hebben een ouderwets beeld van de audicien. De moderne audicien is echter allesbehalve een stoffig figuur in een witte jas, omringd door medische instrumenten. Het is een dynamisch,innovatief en toekomstgericht beroep, met een mooie balans tussen zorg, techniek en commercie. Audiciens maken écht het verschil in het leven van klanten en hun naasten, door hen weer te kunnen laten deelnemenaan het sociale en professionele leven.”
Carmen de Jonge, voorzitter van de NVAB (Nederlandse Vereniging van Audicien Bedrijven), voegt toe: “Binnen tien jaar bereikt ongeveer een kwart van alle audiciens de pensioengerechtigde leeftijd. Om hoorzorg toegankelijk te houden voor iedereen, moeten we samen werken aan de instroom en het aantrekkelijker maken van het vak. Ik ben blij dat we als branche onze verantwoordelijkheid nemen en nu gezamenlijk stappen zetten. Het is immers een echt mooi beroep waarmee we mensen in staat stellen weer volwaardig deel te nemen aan werk en samenleving.”
Campagne ‘Maak geluid’
De campagne Maak Geluid brengt op een eigentijdse en opvallende wijze het groeiende tekort aan audiciens onder de aandacht. Het is allereerst een oproep tot saamhorigheid en betrokkenheid van alle audiciens en spelers in de hoorbranche. Daarnaast vragen de initiatiefnemers van de campagne ermee aan heel Nederland om het probleem van de oplopende tekorten aan audiciens serieus te nemen.
Zichtbaarheid campagne Maak Geluid
De campagne zal zichtbaar zijn via online-kanalen, in winkelstraten en op scholen. Ook zal de campagne worden ondersteund met gerichte online-advertenties.
Initiatiefnemers en werkgroep
De campagne Maak Geluid is tot stand gekomen en betaald door onder andere GAIN. Dat is de branchevereniging van leveranciers van hoortoestellen en hoorhulpmiddelen in Nederland. De campagne is ontwikkeld door de werkgroep ‘Arbeidsmarktcampagne Audiciens’. Deze werkgroep bestaat uit vertegenwoordigers van GAIN, de brancheverenigingen NVAB, De Kwaliteitsaudiciens, Hoorprofs, Collectief van Zelfstandig Audiciens (CvZA), en de DHTA, die de audiciensopleidingen vertegenwoordigt.
Strategie, creatie en uitvoering campagne Maak Geluid
De strategie, creatie en uitvoering van de campagne Maak Geluid is ontwikkeld door Scheepens, Your Creative Agency in Tilburg. Voor meer informatie over de campagne en om gratis campagnemateriaal te downloaden om het bereik en de impact van de campagne te vergroten, ga naar www.maakgeluid.nl en www.maakgeluid.nl/toolkit
Audicien worden?
Belangstelling om audicien te worden? Klik op de afbeelding onder en bekijk de mogelijkheden.
Hoe mooi is het dat dit is voortgekomen uit een samenwerking door vertegenwoordigers vanuit alle organisaties die betrokken zijn bij het audiciens vak. Een campagne die branchebreed is georganiseerd en ‘gemaakt’. En die juist al het moois van het vak laat zien en waar krijg je en een opleiding en salaris. En in welk beroep komen commercie en zorg zo mooi bij elkaar. Om ook maar eens een positieve noot uit dit geheel te schrijven.
En wat dacht van de bemoeizucht van de STaR en zorgverzekeraars. De helft van ons werk is vastlegging. Ik moet zelfs vastleggen als ik koffie drinken met een klant of hij suiker of melk in de koffie wil. Ik weet van een zeer ervaren vakcollega dat hij gestopt is met het vak vanwege de regels. Ik ben gevraagd om mee te denken met de sphhm. Na 1 briefing ben ik afgehaakt. Nog meer regels
Misschien is werven alleen niet genoeg maar moet de focus ook meer op behoud komen te liggen. Ik heb jaren in de zorg gewerkt met duidelijke afspraken in CAO’s en ook prima primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. Dit is iets wat ik in het audiciensvak helaas niet tegenkom. Een niveau vier opleiding zit al gauw in schaal 40 in verschillende zorg CAO’s welke beduidend beter betaald zijn dan audicien. Een 36 urige werkweek, dertiende maand, etc. leiden tot een beduidend hoger uurloon. Het is toch van de gekke dat je in de zorg wat al niet de best betaalde banen zijn meer verdiend dan als audicien.(non-profit vs profit)
Wij zijn overgeleverd aan de goodwill van onze werkgevers en ook die staan deels met de rug tegen de muur door prijzen en vergoedingsregeling van de zorgverzekeraars.
Tijd voor een CAO zou ik zeggen of gebruik gewoon een bestaande zoals de VGN, V&V, ziekenhuiswezen of thuiszorg.
Goeie reactie Sem.
De werkgevers verstoppen zich en gaan er van uit dat je je( hun) klanten toch niet laat barsten.
Wat mij betreft de barricade op.
Oké maar ik heb geen idee waar te beginnen. Vakbonden?