Bijbetalen voor een beter hoortoestel toegestaan bij beperkt aantal zorgverzekeraars

24 januari 2019
Auteur: Rene van der Wilk
Leestijd: 5 min

Als u naar een audicien gaat voor een hoortoestel komt u op grond van het zogeheten hoorprotocol in aanmerking van een hoortoestel uit één van de vijf categorieën die passen binnen de vergoede hoorzorg. Wilt u betere of nieuwe high-end hoortoestellen dan moet u bij veel zorgverzekeraars plots het hele bedrag zelf betalen. Toch zijn er ook kleinere zorgverzekeraars die bijbetalen (deels) toestaan. Zij vergoeden de kosten voor het goedkopere hoortoestel en de rest betaalt u zelf bij. Hierdoor heeft u bij deze verzekeraars meer keuzevrijheid.  Bij welke zorgverzekeraars bijbetalen mag, en onder welke voorwaarden maakte directeur Marco van Rijn van Hoorprofs audiciens duidelijk op een bijeenkomst waar de leden een blik op 2019 werd gegeven.

bijbetalen hoortoestel zorgverzekeraars 2019

Bijeenkomst HoorProfs audiciens

Op 21 januari legde HOorzaken het oor te luisteren in de wintertuin van het Bomencentrum Baarn. Op deze unieke, groene en rustgevende locatie werden de HoorProfs audiciens bijgepraat over de ontwikkelingen en veranderingen in 2019. Informatie waarmee de aanwezige HoorProfs vakaudicien weer antwoord kunnen geven onder meer op vragen van cliënten over vergoedingen in 2019 en de spelregels hiervan. Informatie die door uitnodiging van de vakpers ook breed gedeeld kan worden met slechthorenden, zo ook onder de lezers van HOorzaken.

Bij grote zorgverzekeraars hele bedrag zelf betalen

Als u naar een audicien gaat voor een hoortoestel komt u op grond van het hoorprotocol in aanmerking van een hoortoestel dat past binnen de vergoede hoorzorg. Wilt u betere of nieuwe high-end hoortoestellen dan moet u bij de grote zorgverzekeraars plots het hele bedrag zelf betalen. Toch zijn er ook zorgverzekeraars die bijbetalen (deels) toestaan. Zij vergoeden de kosten voor het goedkopere hoortoestel en de rest betaalt u zelf bij. Hierdoor heeft u bij deze verzekeraars meer keuzevrijheid. Bij welke zorgverzekeraars bijbetalen mag, en onder welke voorwaarden maakte directeur Marco van Rijn van HoorProfs audiciens duidelijk op de HoorProfs bijeenkomst.

Ingedeeld in een van de vijf categorieën volgens het hoorprotocol

Wanneer u bij een audicien binnenstapt voor een hoortoestel neemt deze ondermeer een uitgebreide hoortest af, inventariseert volgens een gestandaardiseerde vragenlijst situaties die voor u problematisch zijn en bepaalt samen met u uw doelen. Op grond hiervan wordt u ingedeeld in één van de vijf categorieën. Hoe hoger de categorie waarin u komt hoe geavanceerder het hoortoestel is dat uw zorgverzekeraar bereidt is te vergoeden. Het hoortoestel dat u krijgt zou volgens het hoorprotocol dan adequaat zijn. Marco van Rijn, directeur van HoorProfs, daarover: “Een hoortoestel wordt als adequaat gezien door de zorgverzekeraars, als een slechthorende in minimaal 80% van de tijd er zelfstandig mee kan functioneren bij dagelijkse activiteiten”.

Liever in 100% zelfstandig functioneren

Er zijn genoeg mensen die niet tevreden zijn met de hoortoestellen uit de categorie waarin ze zijn ingedeeld. Ze zouden liever een hoortoestel uit een hogere categorie willen, of zijn pas tevreden met een hoortoestel dat buiten de vergoede zorg valt. Hoortoestellen die buiten de vergoede zorg vallen, zijn de nieuwste hoortoestellen die tot de high-end hoortoestellen en daarmee tot de private markt worden gerekend. Slechthorenden die een beter hoortoestel willen, hebben bijvoorbeeld een druk werkzaam of sociaal leven, moeten vergaderen, bezoeken restaurants en recepties, gaan naar het theater of houden van bridgen. Vaak zijn de akoestische omstandigheden zodanig uitdagend door geroezemoes, lawaai of nagalm, dat ze daar zelfs met het beste hoortoestel met moeite mee kunnen komen, maar in ieder geval wel een stuk beter. Het liefst wil een slechthorende natuurlijk wél in 100% van de tijd zelfstandig kunnen functioneren bij hun dagelijkse activiteiten. In sommige gevallen is naast een hoortoestel dan soloapparatuur de aangewezen oplossing.

Onaangename verrassing

Om te bezien of een hoortoestel uit een hogere categorie of een high-end hoortoestel uit de private markt meerwaarde heeft, testen clienten dit. In veel gevallen blijkt dan dat het verstaan beter of met minder luisterinspanning verloopt. Ook kan het zijn dat een geavanceerder hoortoestel beter voldoet aan hun wensen qua telefoneren of draadloze communicatie met andere apparatuur (telefoon, tv, tafelmicrofoons etc.). Wanneer ze voor een beter toestel kiezen komen veel verzekerden plots voor een onaangename verrassing te staan: terwijl zij eerst slechts 25% van de prijs van het (goedkopere) hoortoestel dienen bij te betalen, moeten zebij de grote zorgverzekeraars nu het volledige bedrag zelf ophoesten. Daarmee kan goed horen aardig in de papieren lopen. Slechthorenden worden zo flink in hun keuzevrijheid beperkt.

Verschillende verzekeraars en hoe zij omgaan met bijbetalen

Gelukkig zijn er zorgverzekeraars die inzien dat zij hun klanten hiermee onnodig beperken. Zij lijken in te zien dat iedere logica aan deze beperkende maatregel volledig ontbreekt. De verzekeraars die bijbetalen niet toestaan, bepalen letterlijk wat een slechthorende wel en niet mag horen. Tijdens de bijeenkomst van de HoorProfs audiciens in Baarn liet Marco van Rijn weten welke verzekeraars wel naar de wensen van hun klanten luisteren, welke minder goed en welke helemaal niet.

  • Volledige keuzevrijheid: Cliënten die verzekerd zijn bij ONVZ, DSW / ASR, Caresq of een VGZ-restitutiepolis hebben, mogen bijbetalen met volledig behoud van hun vergoeding.
  • Beperkte keuzevrijheid: Bij verzekeraar Menzis, Zorg en Zekerheid en Salland (let op: er is een correctie zie onder deze alinea) mag alleen worden bijbetaald zolang het gaat om hoortoestellen die voorkomen in de database van de zorgverzekeraars. Dus wel voor hoortoestellen uit een hogere categorie maar geen high-end hoortoestellen die tot de private markt behoren.
  • Geen keuzevrijheid: Verzekerden bij CZ, Achmea, De Friesland en verzekerden met een VGZ-naturapolis, hebben geen keuzevrijheid. Bijbetalen voor een hogere categorie of voor een hoortoestel in de private markt, is niet mogelijk.

Mocht u volgend jaar toe zijn aan een nieuw hoortoestel en in meer dan 80% van de tijd willen beschikken over een adequaat hoortoestel, behoefte hebben aan beter verstaan van spraak of minder luisterinspanning en/of betere verbinding met randapparatuur, dan is het interessant om bij de keuze van uw zorgverzekeraar aan het eind van het jaar daar rekening mee te houden.
Tegen die tijd zal op HOorzaken een nieuw overzicht worden geplaatst.

Correctie d.d. 14 augustus 2019:  Verzekeraar Zorg en Zekerheid heeft laten weten dat bij deze verzekeraar en ook bij zorgverzekeraar Salland bijbetalen voor een andere categorie hoortoestel niet is toegestaan. Marco van Rijn van Hoorprofs heeft laten weten dat bij Hoorprofs audiciens deze mogelijkheid nog steeds wél bestaat. Hoe dit bij andere audiciensbedrijven is afgesproken is niet duidelijk.

Over HoorProfs audiciens

HoorProfs vakaudiciens zijn zelfstandig ondernemers die niet verbonden zijn aan een keten. De audiciens werken volgens hun website merkonafhankelijk en bieden een uitgebreid assortiment hoortoestellen en hoorhulpmiddelen.
Bij Stichting HoorProfs zijn ruim 200 zelfstandige audicienbedrijven aangesloten. In Stichting HoorProfs gaan zij de samenwerking aan op verschillende gebieden zonder daarbij hun zelfstandige identiteit uit het oog te verliezen. Een belangrijk doel van de samenwerking is het waarborgen van de kwaliteit van de dienstverlening. De HoorProfs zijn te herkennen aan het HoorProfs kwaliteitslabel.

hoorprofs audiciens logo
HoorProfs organiseert met regelmaat bijeenkomsten voor de leden om op die manier gelegenheid aan de leden te bieden om op een collegiale manier onderling kennis te maken, van gedachte te wisselen en de meest actuele informatie te verkrijgen. Met deze informatie kan de HoorProfs vakaudicien weer antwoord geven op vragen van slechthorende clienten. Zo ook over vergoedingen in 2019 en de spelregels hiervan.

Meer informatie over: HoorProfs

https://www.hoorzaken.nl/evaluatie-hoorprotocol-2-0-positief/

Reacties (5)
  1. Waarom krijg je na de gehoortest meteen het duurste hoorapparaat geadviseerd.
    Bij twee audiciens meegemaakt en kreeg geadviseerd een apparaat van
    +/- € 6.000 minus tijdelijke korting van € 1.200 = € 4800,-
    Ik ben 79 jaar en heb nu nog geen hoorapparaat.

  2. Waar kan ik in de polisvoorwaarden zien of de genoemde verzekeringen (ONVZ, DSW, ASR, VGZ en Caresq) dat nog steeds doen in de verzekering voor 2023?

  3. is deze informatie nog steeds juist? We zijn al bijna 3 jaar verder.

  4. Verschillende hoorapparaten gehad in de dik 20 jaar dat ik er gebruik van maak.
    Altijd problemen,versta de mensen heel slecht.Neem alle raad ten harte maar nog mis ik delen van een gesprekt face to face.

    • De resultaten met hoortoestellen zijn afhankelijk van het gehoorverlies. De een kan bij een zelfde gehoorverlies gemeten met een audiogram (piepjes test) beter geluiden van elkaar onderscheiden dan de ander. Dat heeft invloed op het verstaan. Hoortoestellen zullen zo goed als mogelijk het gehoorverlies pogen te compenseren. Als er te veel schade is in het slakkenhuis, er problemen zijn bij de doorgifte naar de hersenen of de verwerking aldaar, dan zijn hoortoestellen hulpmiddelen met beperkte mogelijkheden omdat te compenseren. Soms is soloapparatuur een goede aanvullende oplossing, zeker bij ernstigere gehoorverliezen. Een goede diagnostiek kan de aard van het gehoorverlies bepalen. Slechthorenden kunnen daarvoor goed terecht bij een audiologisch centrum. Ook voor de mogelijkheden van aanvullende apparatuur. Bij grote problemen met het verstaan kunnen ook cochleair implantaten een oplossing zijn.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer nieuws

Nieuwe hoortoestellen binnen Starkey Signature serie: Discreet, Slim en met Gunstige prijs

5 november 2024 | Deze maand breidt Starkey de discrete te dragen Signature hoortoestelserie uit. De nieuwe 16 en [...]

Informatiebijeenkomsten cochleair implantaten – november en december 2024 – Schrijf in!

4 november 2024 | Benieuwd wat een cochleair implantaat voor u of voor uw kind kan betekenen? Ook komende [...]

Acrylatenallergie door gelnagels kan later problemen geven bij hoorzorg

30 oktober 2024 | Het toenemend gebruik van gelnagels zorgt voor een groeiend aantal mensen met een voor acrylatenallergie. [...]

Onderzoek naar Lenire tinnitusapparaat laat positieve resultaten zien, maar kritiek op onderzoeksopzet blijft

25 oktober 2024 | In augustus verscheen in het tijdschrift Nature Communications de onderzoeksresultaten van het derde onderzoek naar [...]