Bewustwordingscampagne branchevereniging GAIN maakt taboe slechthorendheid bespreekbaar

22 september 2021
Auteur: Rene van der Wilk
Leestijd: 2 min

De branchevereniging van fabrikanten van ‘hooroplossingen’ GAIN, start deze week een voorlichtingscampagne. De campagne brengt het belang van een optimaal gehoor onder de aandacht. De vereniging geeft aan dat goed horen belangrijk is, maar dat dat niet voor iedereen even vanzelfsprekend is. Daar zou volgens GAIN iedereen zich bewust van moeten zijn.  

bewustwordingscampagne vereniging GAIN

Bewustwordingscampagne

In de campagne laat de branchevereniging GAIN zes mensen met gehoorverlies aan het woord. Zij vertellen in hun eigen woorden wat maakt dat weer goed kunnen horen zo waardevol is. Twee generaties gaan met elkaar in gesprek over de impact van gehoorverlies op het dagelijks leven en hoe het dragen van een hoortoestel bijdraagt aan hun kwaliteit van leven. Ook komt naar voren hoe zij kijken als slechthorenden naar het taboe rondom slechthorendheid en wat zij van de innovaties in hoortechnologie vinden.

Dertig jarig bestaan

De branchevereniging GAIN bestaat dit jaar 30 jaar. Daarom wordt er in 3 interviews met een dertiger van nu en een dertiger van 30 jaar geleden, zowel 30 jaar terug als vooruit gekeken. Vanuit de ervaring van de geïnterviewden wordt duidelijk waarom het zo belangrijk is dat er aandacht is voor dit onderwerp.

Bijdrage aan kwaliteit van leven wordt onderschat

Volgens de GAIN rust er op slechthorendheid nog steeds een taboe. Aan hoortoestellen zit het stigma vast van ouderdom en het idee leeft nog steeds bij velen dat hoortoestellen groot en zichtbaar achter het oor zitten. Het belang van een goed gehoor en de juiste hooroplossingen krijgen volgens Vincent Ostendorf, bestuurslid van GAIN daardoor te weinig aandacht en dát wil hij veranderen. Ostendorf daarover: “De risico’s van onbehandeld gehoorverlies zijn onderbelicht, maar dat geldt ook voor de innovatieve technologieën die hoortoestellen en andere hulpmiddelen tegenwoordig kennen.” Zo kan de drager vandaag de dag naar zijn hoortoestellen muziek streamen en ze gebruiken als draadloze headset om te telefoneren. Sommige hoortoestellen hebben zelfs valdetectie aan boord met een alarmeringsfunctie richting naasten en zijn ze als ‘activity tracker’ te gebruiken.

Vaak weten consumenten niet dat er naast hoortoestellen ook nog andere hulpmiddelen zijn, zoals speciale telefoons, hoofdtelefoons voor slechthorenden en draadloze microfoons voor het volgen van lezingen en bijwonen van vergaderingen. De bijdrage die hoortoestellen en al deze apparatuur aan de kwaliteit van leven kan geven wordt onderschat.

Signia Active Pro oplader

Technische wondertjes

Hoortoestellen zijn technische wondertjes met zeer krachtige en razendsnelle en zeer energiezuinige chips waarmee ze zich permanent aan de omgeving aanpassen. Dat doen ze inmiddels met gebruik van artificiële intelligentie en zogeheten Deep Neural Networking. Daarmee wordt het mogelijk anderen weer beter te verstaan ook in uitdagende situaties. Ook kan je er weer volop mee genieten van muziek en van de natuur. En niet te vergeten: hoortoestellen dragen ook bij aan de veiligheid zoals in verkeerssituaties.
Ostendorf: “Wij kunnen dat natuurlijk niet beter overbrengen dan de mensen die dat zelf ervaren hebben.”

bewistwordingscampagne GAIN Reinier van den Berg en Michale Graste

De verschillen en overeenkomsten tussen twee generaties en hun blik op de toekomst

Reinier van den Berg (59), meteoroloog bij RTL en fotograaf Michael Graste (34) zijn twee van de ambassadeurs van de vereniging. Zij vertegenwoordigen in die hoedanigheid hun generatie. Zij delen openhartig hun ervaringen in (video)interviews. Wat hadden zij persoonlijk anders kunnen doen om goed te kunnen blijven horen? Wat zou er in onze maatschappij moeten veranderen? Zijn er al verschuivingen in bewustwording en wat mogen we nog verwachten op het gebied van technologie?

Ga naar de website van de Vereniging Gain om te horen wat Reinier van den Berg en Michael Graste daar over te zeggen hebben. Op de site zijn ook de interviews te lezen met de andere ambassadeurs Marc en Linda, en Lammert en Janneke.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer nieuws

Kerstcommercial Schoonenberg stelt verbinding centraal

4 december 2024 | Ook dit jaar komt audiciensbedrijf Schoonenberg Hoorsupport met een kerstcommercial. In de reclame laat Schoonenberg [...]

Slechthorenden overschatten vaak hun hoorcapaciteit

2 december 2024 | Mensen met gehoorverlies denken vaak dat ze meer verstaan van de spraak in hun omgeving [...]

Informatiebijeenkomsten cochleair implantaten – december 2024 en januari 2025 – Schrijf in!

28 november 2024 | Benieuwd wat een cochleair implantaat voor u of voor uw kind kan betekenen? Ook komende [...]

Onderzoeken naar Signia IX laten potentie van multistream techniek zien

26 november 2024 | Signia presenteert twee onderzoeken waarin de Signia Pure C&G T 7IX is vergeleken met hoortoestellen [...]