Begin dit jaar heeft Signia de Xperience lijn uitgebreid en vernieuwd. Het Styletto X design hoortoestel is daar het premiumproduct van. Afgelopen week organiseerde Signia in Europa een online live te volgen evenement voor professionals. Audiologen en andere specialisten van binnen en buiten het bedrijf kwamen aan het woord en belichtte de techniek in de Signia producten. Ook kwamen onderwerpen als artificiële intelligentie, machine learning en aanpassen op afstand aan de orde. De vragen die het bij ons opriep legden we voor aan Benjamin den Heijer. Benjamin is als audioloog werkzaam bij Signia in Nederland en kwam vandaag op de koffie.
Een van de opvallende eigenschappen in de Signia Xperience hoortoestellen lijn zijn bewegingssensoren. Waartoe dienen die?
Benjamin: Mensen zijn continu in beweging: gedurende je leven loop je 5x de lengte van de evenaar. Als luisteraar ben je geen passieve observant van je omgeving, de luisteromgeving verandert constant om je heen, omdat je zelf ook in beweging bent. Je kunt dus binnen één seconde van een makkelijke luistersituatie, bijvoorbeeld een stille ruimte, ineens terechtkomen in bijvoorbeeld een open kantoortuin met druk bellende collega’s.
Hoortoestellen konden zich toch al aanpassen aan de omgeving en daar waar nodig de richting waarin ze ‘kijken’ veranderen? Wat is de meerwaarde van de bewegingssensoren?
Benjamin: De bewegingssensoren zorgen ervoor dat wanneer je in beweging bent je alles om je heen hoort. Terwijl wanneer je rustig zit de hoortoestellen wellicht meer inzoomen en ruimtelijk bewustzijn minder belangrijk is. Uit onderzoekgegevens blijkt dat de nieuwste generatie Signia hoortoestellen ervoor zorgen dat je én spraak kunt verstaan die vanuit een andere richting komt dan van voren én daarbij tegelijktijdig alle geluiden in de omgeving waarneemt. Vaak merken slechthorenden met hoortoestellen dat ze of spraak van voren kunnen verstaan en de omgeving missen, of alleen de omgeving horen.
Tijdens de Signia studies werd een restaurant situatie en een verkeerssituatie nagebootst. In beide situaties was er achtergrondlawaai en spraak. Er kwam onverwacht een extra gesprekspartner bij die vanuit een andere richting sprak. Bij de slechthorende deelnemers werd vervolgens gecontroleerd hoe goed ze in deze situatie konden verstaan. Wanneer de bewegingssensoren actief waren werd het verstaan gemakkelijker. Ook tijdens een testperiode in de dagelijkse situaties waarbij de slechthorenden niet wisten of de bewegingssensoren in- of uitgeschakeld waren gaven ze via een app de voorkeur voor de settings waarbij de bewegingssensoren waren ingeschakeld. Deze resultaten zijn vergeleken met EuroTrak en MarkeTrak 10 studieresultaten, studies die respectievelijk in Europa en in de V.S. onder duizenden slechthorenden worden gedaan. Als we de resultaten vergelijken met de resultaten uit EuroTrak en MarkeTrak onderzoeken dan blijkt dat Signia zorgt voor meer bewustzijn van alle omgevingsgeluiden en daarmee zorgt het toestel voor een hogere gebruikerstevredenheid.
Tijdens het online evenement werd ook duidelijk dat de audicien de mate van ondersteuning die de slechthorende krijgt van zijn Signia hoortoestel kan aanpassen. Waarvoor is dat nodig? Is maximale support niet altijd het beste?
Benjamin: De hoortoestellen regelen meer automatisch dan ooit tevoren. Hierdoor merken we dat audiciens veel minder bijstellingen hoeven te doen dan voorheen. Toch is ieder individu uniek en heeft elke slechthorende zijn of haar specifieke eisen en wensen. Om hierin tegemoet te komen is er een nieuwe regelaar in de software, waarmee de audicien kan finetunen: zoveel mogelijk highlight op spraak of juist meer bewustzijn van de omgeving. Precies in het midden tussen deze uitersten is de automatische balans. Deze balansregeling is in 7 stappen instelbaar en biedt een individuele aanpassing. Zo zorgt de audicien voor het maatwerk dat de klant verdiend.
Dragers kunnen met de Signia app zelf hun voorkeursinstellingen veranderen. Dat deed in het verleden altijd de audicien. Wat maakt dat daarvoor gekozen is?
Benjamin: Voor veel slechthorenden is het lastig te omschrijven hoe ze geluiden ervaren en welke specifieke problemen ze dagelijks tegenkomen. Wat ook lastig is, is om een gebeurtenis van een aantal dagen geleden te moeten omschrijven aan de audicien en te herinneren hoe het geluid van de hoortoestellen in die situatie klonk. Hiervoor is de Signia Assistant ontwikkeld: een slimme assistent die 24 uur per dag, 7 dagen per week door de hoortoesteldrager te gebruiken is. In de app geef je als gebruiker aan waar je moeite mee hebt of wat je verbetert wilt hebben. De app past op basis van jouw input en op basis van de analyse die de hoortoestellen hebben gemaakt het geluid meteen aan. Je ontvangt het nieuwe geluid direct in de hoortoestellen. Heel gemakkelijk en gebruiksvriendelijk. Je kunt het hoortoestel zo zelf helemaal aanpassen aan je eigen eisen en wensen op het gebied van geluidssterkte, verstaan, onderdrukking van ruisgeluiden, je eigen stemgeluid. Verder krijg je van deze assistent ook tips over gebruik en onderhoud: handig als de audicien bijvoorbeeld in het weekend niet bereikbaar is.
Kan de audicien achteraf zien wat er veranderd is en in welke situaties?
Benjamin: Jazeker! De audicien ziet exact wat de hoortoesteldrager heeft aangepast en houdt zo ook de controle. De audicien krijgt te zien hoeveel dB versterking er is veranderd in de verschillende frequentiekanalen voor de zachte-, gemiddelde-, en harde geluiden, maar ook bijvoorbeeld de wijzigingen voor het eigen stemgeluid en voor ruisonderdrukking. De Assistant is een extra tool die de audicien ontzorgt en helpt om efficiënt te werken en direct oplossingen aan de slechthorende klant aan te bieden.
Tijdens het live event waren ook de termen artificiële intelligentie en machine learning te horen. Kun je uitleggen wat de voordelen daarvan zijn voor de slechthorende?
Benjamin: De Signia Assistant maakt gebruik van machine learning: het leert van de hoortoestelgebruiker, de omgeving waarin het hoortoestel wordt gebruikt maar ook van de duizenden andere hoortoestelgebruikers die de app gebruiken. Dit noemen we een “Deep Neural Network”. Zo wordt het systeem anoniem gevoed met unieke voorkeuren van hoortoestelgebruikers wereldwijd. Als je bijvoorbeeld aangeeft dat je in de auto graag meer versterking zou willen voor een beter verstaan, dan neemt de Assistant deze informatie mee: komt dan vervolgens iemand anders in een vergelijkbare situatie dan heeft de Assistant al een beter advies op basis van jouw voorkeur.
De Signia hoortoestellen zijn via jullie Telecare app op afstand fijn af te stellen door de audicien. Merk je daar een duidelijke toename in door de Corona pandemie?
Benjamin: Ja, dit heeft het afgelopen jaar een enorme vlucht genomen. Met name tijdens de periode maart tot en met juni 2020 hebben we gezien dat steeds meer audiciens zich hebben verdiept in online aanpassen van hoortoestellen en deze service voor hun klanten beschikbaar stellen. Ideaal om contact te vermijden en wel service te kunnen bieden. Daarbij blijven een aantal testen wel echt noodzakelijk om in de audicienswinkel uit te voeren.
Wat heeft de slechthorende nodig om zijn hoortoestellen op afstand te laten fijnafstellen?
Benjamin: Eigenlijk alleen een smartphone of tablet, WiFi verbinding of 4G en Signia hoortoestellen. Het gaat heel gemakkelijk en intuïtief: het kan via een audiogesprek of zelfs via een video oproep waarbij je elkaar kunt zien om zo toch een virtuele afspraak met elkaar te hebben.
Worden er ook eerste aanpassingen op die manier gedaan? En hoe zit het dan met de afname van de hoortest?
Benjamin: De eerste aanpassingen kunnen ook op deze manier verlopen. Via de hoortoestellen kan een hoortest worden afgenomen en dat kan dan de basis zijn voor de hoortoestelaanpassing. We zien wel dat het nog noodzakelijk is een aantal testen in de winkel te doen, denk hierbij aan spraakverstaanbaarheidstesten en zogeheten Real-Ear Measurements, metingen met slangetjes in het oor.
De bewegingssensoren zijn een bijzondere eigenschap in de Signia lijn. Zijn er nog andere uitspringende eigenschappen?
Benjamin: Ja we hebben zeker meer unieke features, zo zorgt Own Voice processing ervoor dat je eigen stem zeer natuurlijk klinkt zonder echo of galm. We hebben een oplaadsysteem met Qi charging, draadloos opladen en 4 dagen gebruik door een interne accu in de lader. Daarnaast is Styletto echt een uniek toestel qua vormgeving: dit lijkt totaal niet op een hoortoestel en het is eerder een cool gadget of een stijlvol accessoire.
Kijk voor meer achtergrondinformatie:
en voor een artikel over dynamic soundscape processing klik hier