De rechter heeft Beter Horen gisteren in het gelijk gesteld in een kort geding dat was aangespannen door Specsavers.
Het kort geding ging over een reclameboodschap waarin Beter Horen aangeeft geen gratis hoortoestellen weg te geven omdat het de kwaliteit van hoorzorg voorop stelt boven prijs. Specsavers ziet dit als een aanval en eiste dat de reclameboodschap zou worden stopgezet.
Beter Horen staat volledig achter haar standpunt. De huidige reclamecampagne van Beter Horen is volgens de hoortoestelketen erop gericht om antwoord te geven op klantvragen. Hier is voor gekozen omdat er binnen de hoorbranche veel onduidelijkheid bestaat over prijzen en vergoedingen van hoortoestellen. De reclameboodschap die ter discussie stond, ging over de klantvraag “of Beter Horen ook aan gratis hoortoestellen doet”. Het antwoord op deze vraag is dat Beter Horen dat niet doet omdat het focust op kwaliteit.
Beter Horen geeft aan zich met haar reclameboodschap niet af te willen zetten tegen specifieke andere aanbieders, maar juist haar eigen positie als aanbieder van kwalitatief hoogwaardige hoortoestellen en dienstverlening onderstrepen. Beter Horen is verheugd dat de rechter in het vonnis heeft geoordeeld dat de reclame van Beter Horen geoorloofd is.
Bekijk hieronder de reclame van Beter Horen
[su_youtube url=”https://youtu.be/CNxb2HETwco”]
Prijsstelling hoortoestellen niet transparant
Sinds 2013 wordt vanuit de basisverzekering hoortoestellen voor 75% vergoed. Zelf betaalt een slechthorende een eigen bijdrage van 25%, waar bij de aanschaf van hoortoestellen ook het eigen risico van toepassing is. Door de verschillende polissen, de diverse contracten die zorgverzekeraars hebben afgesloten met audiciensbedrijven (die binnen en tussen verzekeraars kunnen verschillen) is het erg onduidelijk voor een individuele verzekerde wat een hoortoestel bij welke audicien gaat kosten. De prijsstelling van hoortoestellen is op dit moment daardoor verre van transparant. De prijs voor één en het zelfde hoortoestel kan afhankelijk van verzekeraar en audicien honderden euro’s verschillen.
Dat er onder consumenten veel onduidelijkheid bestaat over prijzen en vergoedingen van hoortoestellen, blijkt ook uit recent marktonderzoek dat Beter Horen heeft laten uitvoeren. Hoewel consumenten in de hoortoestellenmarkt veel prijsvoordelen ervaren (66%), is de prijsstelling voor hen niet helder en doorzichtig: 62% van de consumenten weet eigenlijk niet waar zij aan toe is. Met name slechthorenden die zich nog oriënteren, scoren hierop hoger (68% versus 59%). Over de vraag of men bij alle audiciens terecht kan voor een gratis hoortoestel, is de markt onwetend en verdeeld. 22% meent van wel, 24% is neutraal, 18% weet het niet en 37% denkt van niet.