Beslissingen onbewust beïnvloed door horen van geluiden

5 januari 2015
Auteur: Rene van der Wilk
Leestijd: 1 min

Onderzoek van de Universiteit van Florida laat zien dat beslissingen onbewust beïnvloed kunnen worden door het horen van geluiden.

In het experiment kregen zowel mannen als vrouwen een vragenlijst voorgelegd waarin zij vragen moesten beantwoorden onder meer over wanneer ze denken te gaan trouwen en kinderen verwachten te krijgen.  Ook werd gevraagd of de deelnemers aan het onderzoek bereid waren genoegen te nemen met een partner met een minder hoge sociale status als ze daardoor eerder kinderen zouden krijgen. Bij een deel was bij het invullen een tikkende klok hoorbaar bij anderen was het stil.

geluid invloed op beslissingen en keuze

Vrouwen die bij het invullen van de vragenlijst de klok hoorde tikken gaven een jongere leeftijd op waarop ze kinderen hoopten te krijgen dan vrouwen die de vragenlijst in stilte invulden. Bij mannen had de tikkende klok geen invloed.

De tikkende klok maakt vrouwen meer bewust van het verstrijken van de tijd en daarmee ook van de tijd die er nog rest om kinderen te krijgen. Dit gold meer voor vrouwen uit lagere sociale klassen dan uit hogere sociale klassen. 

Ook bleken vrouwen door de tikkende klok vaker bereid te zijn genoegen te nemen met een partner met een minder sociale status als ze daardoor eerder zwanger zouden raken.

Bron: The Clock Is Ticking;  Justin H. Moss, Jon K. Maner, Human Nature, September 2014, Volume 25, Issue 3, pp 328-341;

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer nieuws

Het verhaal van Frances: lees hier over haar ervaringen met haar Cochleair Implantaat

18 april 2024 | Het is oktober 2012 als ik sinds lange tijd weer de wachtkamer van de KNO [...]

Fluoroscopie biedt meerwaarde bij plaatsing cochleair implantaat

15 april 2024 | Duitse onderzoekers zien voordelen van de inzet van een fluoroscopisch beeldvormingssysteem bij het implanteren van [...]

Bernafon Encanta nieuwe hoortoestelfamilie uit de koker van Demant  

14 april 2024 | Demant het moederbedrijf van Oticon en Bernafon lanceerde afgelopen week tijdens een bijeenkomst in Utrecht [...]

Realistische reclames zijn een utopie, ook voor hoortoestellen | Column

11 april 2024 | De roep om realistische reclames voor hoortoestellen komt met enige regelmaat voorbij op sociale media. [...]