Investeringsmaatschappij Hal overweegt de verkoop van Audionova International BV, dit meldt vandaag persbureau Bloomberg. AudioNova is het moederbedrijf van ondermeer het Nederlandse Schoonenberg Hoorcomfort. Volgens kenners zou de verkoop 500 miljoen euro op kunnen leveren
Volgens de bronnen van Bloomberg zijn er op dit moment meerdere partijen die interesse zouden kunnen hebben in de overname van het bedrijf. Genoemd worden Amplifon SpA (het moeder bedrijf van Beter Horen), Sonova Holding AG (het moederbedrijf van Phonak en Unitron en van de Nederlandse retailketen Connect Hearing), William Demant Holding A/S (het moederbedrijf van Oticon, Bernafon en Nederlandse retailketen Van Boxtel hoortoestellen), Sivantos AG (moederbedrijf van Siemens en Signia hoortoestellen, en retailbedrijf Audibene), en een private equity firma met de naam EQT.
De besluitvorming bevindt zich nog in een pril stadium en HAL zou alsnog kunnen besluiten Audionova zelf te behouden, aldus de website van Bloomberg.
ABN Amro regelt het verkoopproces voor investeerder HAL, volgens de bronnen van Bloomberg. Vertegenwoordigers van HAL, ABN Amro, het in Milaan gesitueerde Amplifon, het Deense William Demant, EQT and Staefa, het Zwitserse Sonova onthouden zich van commentaar. De woordvoerster van Sivantos reageerde niet direct op een verstuurde e-mail van Bloomberg.
De hoortoestellenmarkt staat in Nederland de afgelopen jaren flink onder druk door de invoering van de functiegerichte aanspraak op hoorhulpmiddelen en het daarmee samengaande hoorprotocol. Dit heeft geleid tot sterk dalende prijzen. De dalende prijzen zijn mede veroorzaakt door het selectieve contracteerbeleid van zorgvezekeraars. Audiciensbedrijven zijn hierdoor op hun beurt ook steeds selectiever gaan inkopen (beperkt aantal merken). Omdat er om de paar jaar nieuwe contracten worden afgesloten door de retailketens met fabrikanten is het aan de fabrikantzijde moeilijk om enige continuïteit te bereiken. Ook is de prijsdruk aan de zijde van fabrikanten erg groot. Hierdoor richten de moederbedrijven van de fabrikanten zich steeds vaker op retailactiviteiten. Hiermee kunnen zij immers een bepaalde afzet zeker stellen en acceptabelere prijzen voor hun producten verwerven.
Investeerder HAL bezit een brede range aan bedrijven, lopend van media tot vervoersbedrijven. Eind 2014 had AudioNova 1300 winkels in een twaalftal Europese landen. Volgens de website van HAL steeg de winst met 8.5 percent ten opzichte van een jaar eerder tot 333 miljoen euro, aldus de website van HAL