AudioNova wordt mogelijk verkocht door investeerder HAL

8 februari 2016
Auteur: Rene van der Wilk
Leestijd: 1 min

Investeringsmaatschappij Hal overweegt de verkoop van Audionova International BV, dit meldt vandaag persbureau Bloomberg. AudioNova is het moederbedrijf van ondermeer het Nederlandse Schoonenberg Hoorcomfort. Volgens kenners zou de verkoop 500 miljoen euro op kunnen leveren

audionova

Volgens de bronnen van Bloomberg zijn er op dit moment meerdere partijen die interesse zouden kunnen hebben in de overname van het bedrijf. Genoemd worden Amplifon SpA (het moeder bedrijf van Beter Horen), Sonova Holding AG (het moederbedrijf van Phonak en Unitron en van de Nederlandse retailketen Connect Hearing), William Demant Holding A/S (het moederbedrijf van Oticon, Bernafon en Nederlandse retailketen Van Boxtel hoortoestellen), Sivantos AG (moederbedrijf van Siemens en Signia hoortoestellen, en retailbedrijf Audibene), en een private equity firma met de naam EQT.

De besluitvorming bevindt zich nog in een pril stadium en HAL zou alsnog kunnen besluiten Audionova zelf te behouden, aldus de website van Bloomberg.

ABN Amro regelt het verkoopproces voor investeerder HAL, volgens de bronnen van Bloomberg. Vertegenwoordigers van HAL, ABN Amro, het in Milaan gesitueerde Amplifon, het Deense William Demant, EQT and Staefa, het Zwitserse Sonova onthouden zich van commentaar. De woordvoerster van Sivantos reageerde niet direct op een verstuurde e-mail van Bloomberg.

De hoortoestellenmarkt staat in Nederland de afgelopen jaren flink onder druk door de invoering van de functiegerichte aanspraak op hoorhulpmiddelen en het daarmee samengaande hoorprotocol. Dit heeft geleid tot sterk dalende prijzen. De dalende prijzen zijn mede veroorzaakt door het selectieve contracteerbeleid van zorgvezekeraars. Audiciensbedrijven zijn hierdoor op hun beurt ook steeds selectiever gaan inkopen (beperkt aantal merken). Omdat er om de paar jaar nieuwe contracten worden afgesloten door de retailketens met fabrikanten is het aan de fabrikantzijde moeilijk om enige continuïteit te bereiken. Ook is de prijsdruk aan de zijde van fabrikanten erg groot. Hierdoor richten de moederbedrijven van de fabrikanten zich steeds vaker op retailactiviteiten. Hiermee kunnen zij immers een bepaalde afzet zeker stellen en acceptabelere prijzen voor hun producten verwerven.

Investeerder HAL bezit een brede range aan bedrijven, lopend van media tot vervoersbedrijven. Eind 2014 had AudioNova 1300 winkels in een twaalftal Europese landen. Volgens de website van HAL steeg de winst met  8.5 percent ten opzichte van een jaar eerder tot 333 miljoen euro, aldus de website van HAL

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer nieuws

Tandartsen lopen risico op gehoorschade

14 oktober 2024 | Tandartsen en ook andere tandheelkundige professionals lopen risico op gehoorschade door het frequente en langdurige [...]

ACTA ontvangt subsidies voor onderzoek naar instrument voor screening en diagnose van tinnitus

11 oktober 2024 | Wetenschapper, docent en orofaciaal-fysiotherapeut dr. Annemarie van der Wal krijgt twee subsidies voor de ontwikkeling [...]

OTOPLAN van MED-EL bekroond met de Hearing Technology Innovator Award in categorie cochleaire implantaten

10 oktober 2024 | MED-EL laat weten dat hun chirurgische OTOPLAN in de prijzen is gevallen tijdens de vijfde [...]

Heart2Hear zet zich in voor bewustwording van geluid, ook op de werkplek

8 oktober 2024 | Geluid heeft veel belangrijke functies in ons leven. Tegelijkertijd hebben ongewenste hinderlijke geluiden ook flink [...]