Audiologie marathon 2022 van Optitrade: een must om heen te gaan | Branche nieuws

5 mei 2022
Auteur: Rene van der Wilk
Leestijd: 4 min

Dit jaar kan de Audiologie Marathon van Optitrade dan eindelijk weer doorgang vinden. Hoe fijn is het weer om samen te kunnen komen, handen te schudden, kennis op te doen tijdens workshops en daarnaast informatie te krijgen over de marktontwikkelingen én de dan ook nog de laatste innovaties van leveranciers mee te krijgen.
De deelnemers zullen zeker inspiratie opdoen aan de hand van de lezingen van een futurist en een succesvolle speler uit een heel andere branche die de overtuiging heeft dat zelfstandig ondernemers nog steeds een goede plek kunnen veroveren en behouden. Als kers op de taart krijgen de deelnemers ook nog inzicht in de werkwijze van een audiciensbedrijf dat een uitgekiend omnichannel platform heeft gecreëerd.

audiologie marathon optitrade 2022

Toekomst centraal bij Audiologie Marathon

De achtste editie van deze inmiddels klassieker onder de bijeenkomsten in de hoorbranche die Optitrade organiseert, staat in het teken van de toekomst. Futurist en trendwatcher Richard van Hooijdonk zal de toehoorders een blik in de toekomst geven. Dat deze man zelf de ontwikkelingen van de toekomst niet schuwt, blijkt wel uit het feit dat hij inmiddels meerdere chips in zijn lichaam heeft laten implanteren.

Ook benieuwd hoe hij de toekomst van hoorbranche ziet en daarmee ook de toekomst van het vak van audicien? Dan is een bezoek aan de Audiologie Marathon alleen al daarom de moeite waard.

Marktonwikkelingen

Natuurlijk is het ook goed om weer even helemaal bijgepraat te worden over de ontwikkelingen in de branche. Hoe zit het met de landelijke cijfers, hoe doet markt het en wat zijn de verwachtingen? Voorspellen de lage cijfers van de maand maart een slecht jaar of is dat slechts een tijdelijk dipje? En wat kan helpen daar weer uit te komen? Pim Föster en Silvia Boender van Optitrade zullen de luisteraars daarin meenemen.

Veranderend retaillandschap

Zelfstandige audicien hebben een unieke positie in de hoorbranche. Het retaillandschap in deze branche is telkens weer aan veranderingen onderhevig. Wat kunnen zelfstandige audicienbedrijven leren van andere spelers in hun markt en daarbuiten?

Speciaalzaak met service, advies en lokale betrokkenheid

Miriam de Bruin algemeen manager van HUBO zal haar visie vertellen op retail. De franchiseketen HUBO die zijn 55-jarige bestaan viert, neemt met 190 winkels een unieke plek in binnen de bouwmarktbranche. De HUBO winkels hebben namelijk het karakter van een speciaalzaak met veel service en advies. Klanten kunnen er ook terecht voor tal van diensten. HUBO is ook voluit gegaan voor een omnichannel aanpak. Inmiddels hebben ze per maand 1 miljoen bezoekers in hun webshop. De kracht van de winkels is ook hun lokale betrokkenheid, in de coronatijd kwam dat helemaal tot uiting én dat werd gewaardeerd. Miriam de Bruin heeft de overtuiging dat zelfstandig ondernemers een goede plek kunnen veroveren en behouden naast de grote landelijke spelers.

De online zoektocht naar hoortoestellen

Cliënten die op zoek gaan informatie over de prijs van een hoortoestel komen met grote zekerheid op de website van Oogvoororen.nl terecht. Niet zo vreemd want dat is een van de weinige aanbieders die online transparantie biedt over de prijs van hoortoestellen én hoog in de Google resultaten scoort. Het bedrijf waar in het begin door concurrenten met toch wel schuine ogen naar gekeken werd, biedt alle merken hoortoestellen én met de keus dit thuis, online of in een van samenwerkende vestigingen af te laten stellen. Het is daarmee een vreemde eend in de bijt tussen de reguliere hoortoestelwinkels. Ondertussen rollen de pioniers in online-hoorzorg directeur Herman Langstraat en zijn compagnon Joost Schravendeel hun concept uit over andere landen.

Joost Schravendeel is als CMO verantwoordelijk is voor alle digitale activiteiten bij Oogvoororen.nl, zal vertellen wat het platform tot een succes heeft gemaakt en zal zijn visie delen op de ontwikkelingen van de verkoop van hoortoestellen. Dat de weg van deze online aanbieder niet zonder hobbels is gegaan zal niemand verbazen en de toekomst biedt ook nog genoeg grote uitdagingen. 

audiologie marathon 2022 beursplein
Aanwezige leveranciers op het beursplein van de Audiologie Marathon 2022 Optitrade

Leveranciers op het Beursplein

Het beursplein staat tijdens de audiologie marathon vol met leveranciers. Zij zullen daar hun nieuwste innovaties laten zien. Naast de bekende hoortoestelmerken van Demant (Bernafon, Oticon), GN (ReSound & Interton), Sonova (Phonak en Unitron), Starkey en WS Audiology (Widex, Signia), zijn er ook aanbieders van audiologische meetapparatuur te vinden (Natus Otometrics en Diatec). Ook leveranciers van hoorhulpmiddelen, gehoorbeschermers, oorstukjes en materialen voor de audicienspraktijk zijn vertegenwoordigd (MCS, Noizezz, BBHearing, Comfoor, Tympro en HoorExpert).

Daarnaast zijn er een aantal nieuwe gezichten op de beursvloer waaronder vertegenwoordigers van het Duitse laboratorium Hörluchs en verzekeraar WERT-garanties.  Ook de Nederlandse Schrijftolken Vereniging en promotiemateriaal leverancier Talba zijn er als nieuwkomers te vinden.

Weer volledig op de hoogte

De audiologie marathon is tegelijkertijd een unieke gelegenheid voor audiciens om weer volledig op de hoogte te geraken van alle ontwikkelingen binnen en buiten het eigen productgamma dat in het eigen bedrijf is te vinden. Met deze kennis kunnen zij hun cliënten ook weer optimaal informeren.

Workshops

Het middagprogramma zit vol met workshops. Doordat er gerouleerd wordt, zal niemand een workshop van de deelnemende fabrikanten hoeven te missen. Tijdens de workshops nemen de leveranciers de deelnemers mee in hoe je je als audiciensbedrijf toekomstbestendig kan blijven. Nieuwe producten en innovaties zijn daar belangrijk voor, maar natuurlijk ook nieuwe manieren om cliëntbenadering én een nieuwe manier van leren. De workshops krijgen invulling vanuit Sonova (Phonak en Unitron), WSA (Widex en Signia), Demant (Oticon en Bernafon), Natus Otometrics, AudiWijzer, Starkey en GN (ReSund en Interton).

programma audiologie marathon 2022 optitrade
Programma Audiologie Marathon 2022 Optitrade

Paneldiscussie

De relatief kleine hoorbranche kent flink wat partijen die de belangen van audicienbedrijven behartigen, volgens sommigen zijn dat er echt té veel. De organisatoren van de audiologie marathon verwachten een levendige discussie tussen de volgende belangenbehartigers: NVAB, CvZA, Hoorprofs en (onder voorbehoud) DKA. Mocht de discussie verhit raken dan kan deze afgeblust worden met een koel drankje tijdens de borrel na afloop.

Komt dat horen en zien en schrijf in!

Er zijn nog tickets beschikbaar voor dit evenement dat op 16 mei aanstaande plaatsvindt.
Om tickets te bestellen klik hier.

Voor meer informatie over de Audiolgie Marathon van Opitrade klik hier

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Meer nieuws

Handtekeningenterreur in de audiciensbranche | Column

18 mei 2022 | Het CBS meldt deze week dat het aantal vacatures op elke 100 werklozen ondertussen is [...]

Stichting Kind en Oor levert audiologische hulp aan kinderen in Nepal

14 mei 2022 | Stichting Kind en Oor is in 2016 opgericht en heeft als doel om goede oorzorg [...]

Online tinnitus symposium georganiseerd door B-Audio | Professional

10 mei 2022 | B-Audio organiseert een online symposium rondom tinnitus voor professionals in de hoorbranche (audiologen, KNO-artsen, audiciens, [...]

Elektrische hersenstimulatie zorgt voor beter verstaan in rumoer

9 mei 2022 | Invasieve elektrische hersenstimulatie kan ervoor zorgen dat het verstaan van spraak in rumoer en lawaai [...]