Een aantal brancheorganisatie van audiciensbedrijven zijn gister met richtlijnen gekomen voor hun leden om de kans op besmetting met het Coronavirus in hun winkels zo klein mogelijk te maken. Strikte hygiëne richtlijnen zijn er daar één van.
Het kan zijn dat leden van deze brancheorganisaties zelf beslissen wél te sluiten of voor zeer beperkte service open te blijven. Ook zullen bepaalde handelingen bij de geopende aangesloten audiciensbedrijven niet meer worden uitgevoerd of alleen als de urgentie hoog is.
Het Corona virus blijkt meerdere uren in de lucht besmettelijk te blijven en op oppervlakte zelfs dagen. Ondanks alle hygiëne maatregelen blijft er dus altijd extra risico op besmetting. Ook blijken mondkapjes in Nederland op dit moment schaars. Mochten er handelingen bij u uitgevoerd moeten worden binnen de 1,5 meter neemt dit extra besmettingsgevaar met zich mee voor uzelf en indirect voor anderen. Het is dan ook goed om uzelf af te vragen hoe urgent de afspraak bij uw audicien is. Dat geldt zeker als u tot een van de kwetsbare groepen behoort.

Opening en openingstijden
Audicienswinkels mogen volgens de opgestelde richtlijnen open blijven. De audiciensbedrijven die onder de volgende brancheorganisaties vallen, hanteren de uitgevaardigde richtlijnen: de NVAB (Specsavers en Hans Anders), de CvZA en Hoorprofs. Het kan zijn dat de openingstijden net als bij andere winkels bij uw audicien aangepast zijn. Ook kan het zijn dat individuele audiciensbedrijven zelf bepalen toch volledig gesloten te zijn. Een aantal audiciensbedrijven hebben afgelopen week besloten hun winkel te sluiten.
Beter Horen, Schoonenberg en Van Boxtel hanteren eigen ook strike richtlijnen. U kunt deze nalezen op hun websites. Het kan betekenen dat zij bijvoorbeeld eveneens alleen op afspraak werken en/of geen hoortests en nieuwe hoortoestelaanpassingen meer doen, maar wel de nodige service voor reparaties verlenen.
Update: Op de dag van publicatie van dit artikel hebben de bedrijven die vallen onder de ‘Kwaliteitsaudiciens’ (Beter Horen, Schoonenberg , Van Boxtel en een aantal ongebonden audiciens) eveneens een richtlijn voor hun audiciens gepubliceerd.
Strikte regels
De deelnemende bedrijven houden tijdens de opening zich aan strikte regels. Alle brancheorganisaties volgen de nieuwe ontwikkelingen op de voet. Als er anders wordt geadviseerd door het RIVM of besloten wordt vanuit overheidswege winkels te sluiten, zullen audiciensbedrijven dat advies natuurlijk direct volgen.
Alleen op afspraak
Klanten zullen bij de aangesloten geopende audiciensbedrijven alleen op afspraak worden geholpen. Dat geldt ook voor zaken als het wisselen van een filter en slangetje van het hoortoestel. Handelingen waar de cliënt normaliter vaak gewoon even de winkel voor bezoekt tijdens inloopspreekuren. Inloopspreekuren vinden dan ook niet meer plaats.
Afstand 1,5 meter
Audiciensbedrijven nemen het advies om 1,5 meter van elkaar af te blijven zeer serieus. Medewerkers van de audiciensbedrijven zullen zich daar waar mogelijk aan houden. Dat betekent dat u als klant de komende tijd een audiciensbedrijf bezoekt, u niet vreemd op moet kijken dat uw audicien minder hoffelijk is dan dat u gewend bent van hem of haar. Meelopen naar de deur en het open houden ervan zal de komende tijd niet meer gebeuren. Ook zal uw audicien bij de instructie voor het plaatsen van hoortoestellen u niet helpen. Natuurlijk kan uw audicien dit wel aan u voordoen of u een instructie-video laten zien. Uw audicien zal ook gedragen hoortoestellen niet aanpakken, maar vragen deze op bijvoorbeeld een tissue in een bakje te leggen. Ook dit is om overdracht van het virus zo veel mogelijk te beperken.

Aantal cliënten in de winkel beperkt
De audiciensbedrijven zullen om de 1,5 meter grens te kunnen handhaven het aantal cliënten in de winkel zo beperkt mogelijk houden. De bedrijven willen het liefst dan ook maar één klant tegelijkertijd in de winkel. Het kan dus zijn dat u gevraagd wordt even buiten te wachten of een ommetje te maken. De aangesloten audiciensbedrijven zullen ook in hun etalage de richtlijnen die ze hanteren ophangen.
Soms wel dichterbij
Net als de kapper uw haren niet kan knippen zonder dichtbij te komen, zo kan de audicien een aantal handelingen ook niet uitvoeren zonder binnen de 1,5 meter te komen. Denk daarbij aan de inspectie van uw oren of het plaatsen van een hoofdtelefoon. Toch zal de audicien proberen de afstand van 1,5 meter in zoveel mogelijk gevallen wél te handhaven. Zo kan het zijn hij niet in de aanpaskamer een gesprek met u houdt, maar dit gewoon in de winkel doet, waar het houden van afstand makkelijker is. Ook zal uw audicien het plaatsen van een hoofdtelefoon van achter af doen (indien mogelijk).
Geen afdrukken en gehoorbeschermers
Ook zullen een aantal handelingen sowieso niet meer uitgevoerd worden of alleen als het niet anders kan. Denk daarbij aan het maken van afdrukken van het oor voor een oorstukje of gehoorbeschermers. Natuurlijk zijn er wel standaard (niet op maat gemaakte) gehoorbeschemers te verkrijgen.
Ook kan het zijn dat uw audicien op een later tijdstip gaat bellen voor een controlemeting die hij op dit moment niet wil uitvoeren om de risico’s op besmetting te verkleinen.
Hygiëne in de winkel
Inmiddels is gebleken dat het Corona (COVID-19) virus ook buiten het lichaam een flinke tijd kan overleven, zowel in de lucht als op materialen. Dat betekent dat medewerkers in de winkel met grote regelmaat tafels, deurklinken, computer toetsenborden, knopjes van de koffie- en pinautomaat schoonmaken met desinfecterend middelen. Het zal dan ook wat anders ruiken in de winkel bij uw audicien dan normaal. Wanneer er al eens eerder een hoortest bij u is afgenomen dan kreeg u daar een drukknop voor in uw hand. Hiermee kon u aangeven dat u de piepjes hoorde. Omdat ook daar het virus op kan gaan zitten, zal uw audicien u vragen in plaats van op het knopje te drukken, uw vinger op te steken. Zo kunnen er ook nog andere maatregelen in de winkel gelden die afwijken van wat u eventueel gewend bent. Dat uw audicien inmiddels erg droge handen heeft van het vele handen wassen zult u niet merken: ook uw audicien geeft u natuurlijk geen hand meer.
Afspraak op afstand
Natuurlijk kan het zijn dat u zelf niet naar de winkel wilt komen om zo contact met anderen te voorkomen. Als u ondanks uw gehoorverlies nog goed in staat bent te telefoneren, kan het zijn dat uw audicien met u wilt bellen om alvast de nodige informatie bij u in te winnen. Uw audicien kan dan ook de urgentie van de vervolgafspraak inschatten.

Mondkapjes schaars
Zoals u wellicht vernomen heeft zijn de mondkapjes op dit moment erg schaars in Nederland. Zelfs bij ziekenhuizen en huisartsen zijn er te weinig. De kans dat audiciensbedrijven er wel voldoende hebben is niet groot. Het zonder mondkapje werken bij handelingen binnen de 1,5 meter neemt dan ook extra besmettingsgevaar met zich mee. Dat is ook de reden dat sommige audiciensbedrijven eerder hebben besloten de deuren te sluiten of alleen de noodzakelijke service en reparaties op afspraak uit te voeren. Handelingen die binnen de 1,5 meter moeten gebeuren, voeren zij niet uit.
Het is dan ook goed om als cliënt ook zelf de afweging te maken of u, ondanks alle strikte hygiëne maatregelen die de audiciensbedrijven nemen, de afspraak door wilt laten gaan. Dat geldt zeker als u tot een van de kwetsbare groepen behoort. Vraag u daarbij af hoe urgent de afspraak voor u is en wat het ergste is wat er kan gebeuren als u deze enige tijd uitstelt.
Download hier de richtlijnen voor audicienbedrijven COVID-19 vanuit de NVAB, CvZA en HoorprofsDownload
Klik voor de richtlijn uitgevaardigd door branchevereniging de Kwaliteitsaudiciens: