Albert Schweitzer ziekenhuis biedt slechthorende patienten luisterhulp aan

5 april 2018
Auteur: Rene van der Wilk
Leestijd: 2 min

Het Albert Schweitzer ziekenhuis in Dordrecht biedt slechthorende patienten op vijf poliklinieken een luisterhulp aan om zo hun arts of hulpverlener beter te kunnen verstaan. De luisterhulp bestaat uit een geluidsversterkend apparaatje met een hoofdtelefoon. De microfoon van de luisterhulp wordt op de spreker gericht. Om het gesprek zo goed als mogelijk te verstaan kan de patiënt het volume zelf regelen.
Het ziekenhuis laat met deze proef zien serieus te kijken naar oplossingen om de toegankelijkheid van hun instelling voor slechthorenden te vergroten.

Nederland telt ruim 1,5 miljoen mensen die in meer of mindere mate een probleem hebben met horen. Veel mensen stellen de aanschaf van een hoortoestel geruime tijd uit. Daardoor komen er ook veel patienten in een ziekenhuis die slechthorend zijn en gesprekken met hun arts moeilijk kunnen volgen. De informatie over ziekte en eventuele behandeling ervan is natuurlijk belangrijk om te verstaan. Het Albert Schweitzer ziekenhuis in Dordrecht houdt daarom een proef met de luisterhulpjes.

Proef met luisterhulp

De specialismen die aan de proef met de luisterhulp deelnemen zijn Keel-, Neus- en Oorheelkunde, Geriatrie, Spoedeisende Hulp, Longziekten en Interne geneeskunde/Hematologie. Patiënten kunnen zelf vragen om de luisterhulp, maar medewerkers zullen het hulpmiddel ook actief aanbieden wanneer ze merken dat de patiënt niet zo goed kan horen. Na een half jaar zal de proef geëvalueerd worden. Bij gebleken succes zal het aantal apparaatjes worden uitgebreid en gaan andere afdelingen ook meedoen.

luisterhulp patienten Albert Schweitzer Ziekenhuis

Patient richt luisterhulp op KNO-arts Friebel en kan zo het gesprek beter verstaan

Schenking luisterhulpen

Het ziekenhuis heeft in totaal de beschikking over vijftien luisterhulpen die geschonken zijn door het Vriendenfonds van het Albert Schweitzer ziekenhuis. Dit Vriendenfonds is een stichting die zich richt op het verhogen van patiëntcomfort. Bij gebleken succes zal het aantal apparaatjes worden uitgebreid en gaan andere afdelingen ook meedoen.

Toegankelijkheid voor doven en slechthorenden

Sinds 12 april 2016 moeten zowel bedrijven als overheidsinstanties toegankelijk zijn voor gehandicapten en dus ook voor doven en slechthorenden. De Eerste Kamer heeft indertijd met twee wetsvoorstellen het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap geratificeerd.
Het Albert Schweitzer ziekenhuis laat met deze proef zien serieus te kijken naar oplossingen om de toegankelijkheid van hun instelling voor slechthorenden te vergroten.
Voor mensen mét een hoortoestel bestaan er ook hulpmiddelen om de toegankelijkheid te vergroten. Zo is er de balie-ringleiding waarmee slechthorenden door hun hoortoestel op de T-stand te zetten medewerkers beter kunnen verstaan. Zeker nuttig in lawaaiige omgevingen zoals in een ontvangsthal.

Bron: website Albert Schweitzer Ziekenhuis

Voorbeeld luisterhulp:

https://www.hoorzaken.nl/webshop/solo-apparatuur/crescendo-60-hoorversterker/

https://www.hoorzaken.nl/webshop/groot-ringleiding-systemen/la-90-mobiele-balie-ringleiding/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer nieuws

Het verhaal van Frances: lees hier over haar ervaringen met haar Cochleair Implantaat

18 april 2024 | Het is oktober 2012 als ik sinds lange tijd weer de wachtkamer van de KNO [...]

Fluoroscopie biedt meerwaarde bij plaatsing cochleair implantaat

15 april 2024 | Duitse onderzoekers zien voordelen van de inzet van een fluoroscopisch beeldvormingssysteem bij het implanteren van [...]

Bernafon Encanta nieuwe hoortoestelfamilie uit de koker van Demant  

14 april 2024 | Demant het moederbedrijf van Oticon en Bernafon lanceerde afgelopen week tijdens een bijeenkomst in Utrecht [...]

Realistische reclames zijn een utopie, ook voor hoortoestellen | Column

11 april 2024 | De roep om realistische reclames voor hoortoestellen komt met enige regelmaat voorbij op sociale media. [...]