Slechte akoestiek restaurant: 55 plussers blijven weg

19 november 2014
Auteur: Rene van der Wilk
Leestijd: 3 min

De afgelopen jaren zijn er door de crises flink wat restaurants gesloten. Ook zag de totale restaurantsector de afgelopen 5 jaar de gemiddelde besteding met 21% dalen zo blijkt uit onderzoek van Spronsen en partners.
Op hun website geeft een adviseur van het bureau aan dat klanten niet puur en alleen komen naar een restaurant voor het eten. Daar heeft de adviseur een goed punt, we komen in een restaurant natuurlijk ook en soms vooral voor de verbinding met elkaar. Het contact met tafelgenoten en met de bediening moet dan wel mogelijk zijn. Helaas blijkt dat door het lawaai en slechte akoestiek niet altijd mogelijk, met name niet voor de 55 plusser waarvan het gehoor met zekerheid in meer of minder mate is achteruitgegaan.

Persoonlijke ervaringen met slechte akoestiek restaurants

Afgelopen jaar heb ik zelf weer eens twee ervaringen opgedaan met de slechte akoestiek van restaurants. Zo ging ik kort geleden met vijf personen ter gelegenheid van de verjaardag van mijn zoon een hapje eten in een knus tapas-restaurant in Den Haag. Het eten was er prima maar helaas was het voor mij ondoenlijk een conversatie te voeren met mijn zoon en vrouw, die beiden slechts op geringe afstand van mij zaten. Een korte blik om mij heen maakte al snel veel duidelijk. De eerste etage waar wij zaten had een open verbinding met het andere restaurantgedeelte beneden. Het lawaai van het hele restaurant weerkaatste vrijelijk tegen het (te) lage plafond boven mij en ook de houten vloer deed geen goed aan de akoestiek. De kans dat ik hier met een gezelschap groter dan twee terug kom is dan ook gering.

lawaai restaurant akoestiek
Niet zo lang daarvoor heb ik gegeten in een Japans restaurant met een prachtig interieur en dito verlichting. Op hun website wordt met trots de naam van zowel de architect als de binnenhuisarchitect genoemd. Beiden hebben op veel punten mooi werk verricht, alleen hebben ze geen rekening met de akoestiek gehouden. In het restaurant zijn alleen hele ‘harde’ materialen gebruikt (zie foto) waardoor door de nagalm het lawaainiveau al snel zeer hoog wordt en spraak onverstaanbaar.

slechte akoestiek restaurant

Voor ouderen en slechthorenden maakt slechte akoestiek communiceren onmogelijk

Zelf ben ik begin vijftig met een een gehoorverlies dat bij mijn leeftijd past. Voor slechthorenden en ook veel ouderen met een groter gehoorverlies is in dit soort restaurants communiceren zo goed als onmogelijk. Uit onderzoek van de brancheorganisatie van de Audiologische Industrie Nederland blijkt dat 28% van de 55 plussers vaker een avondje uit zou gaan als er minder geluidsoverlast zou zijn. Restauranteigenaren zijn ondernemers waarvan de meeste volgens mij het liefst de omzet willen verhogen. In deze moeilijke tijden is het goed te realiseren dat het juist de groep 55 plussers is die tijd en geld heeft om buiten de deur te eten en belangrijk kunnen zijn voor voortbestaan van hun restaurant. De omzet pogen te verhogen door tafels dichter tegen elkaar aan te schuiven, zal goed werken wanneer het restaurant het alleen moet hebben van jongeren. Dit geldt niet wanneer het restaurant het ook moet hebben van ouderen en slechthorenden. Een verbeterde akoestiek brengt een restaurant vast en zeker meer klanten die wat te besteden hebben.

Keurmerk ‘akoestiek ok!’

Al weer even geleden heeft het Kenniscentrum Geluidsisolatie (KGI) het ‘Akoestiek ok!’ keurmerk ontwikkeld voor bedrijven waar de akoestiek naar behoren is. Via het KGI kunnen bedrijven en dus ook restaurants advies inwinnen over de mogelijkheden van akoestische verbeteringen.  Het beste is natuurlijk reeds bij de ontwikkeling en bouw advies in te winnen. 

akoestiek ok logo
Wellicht is het een idee als ook een website als Iens.nl bij de beoordeling ook het aspect lawaai laat beoordelen door klanten. Slechthorenden en ouderen kunnen dan een inschatting maken welke restaurants voor hen al dan niet geschikt zijn. 
Voldoende aandacht voor de akoestiek maakt dat de verbinding in restaurants met anderen mogelijk blijft en een avondje in een restaurant echt meer wordt dan eten alleen.


HOorzaken is benieuwd naar uw ervaringen. U kunt deze delen met ons door te reageren op dit artikel.

Reacties (7)
  1. Allkoestiek is in Nederland dé specialist wanneer het gaat om het op peil brengen van het akoestisch ruimte klimaat. Er is vrijwel geen type ruimte te noemen die wij niet al een keer akoestisch onder handen hebben gehad. Wij helpen u vanaf de nagalmmeting tot en met de realisatie van de maatregelen en dat alles in één hand. Hiervoor heeft u de keuze uit het breedste assortiment aan producten en oplossingen. Bezoek voor meer informatie en inspiratie onze website http://www.allkoestiek.nl. Heeft u een akoestisch probleem Allkoestiek lost het graag voor u op.

  2. ‘Alweer even geleden (…) keurmerk ontwikkeld’? Is het ook uitgerold dan? Heb er nog nooit van gehoord en ben het nog nooit tegengekomen, terwijl wij (ik post geen link, dit is toch een informatieve site) ook al járen de akoestiek verbeteren en in segmenten hierin marktleider zijn. Persoonlijk heb ik sites als Iens en Vorkje etc. regelmatig benaderd voor een recensie-‘veld’ over de akoestiek. Het werd niet als een uitbreiding van de diensten naar de klanten gezien. Wellicht brengt bovenstaand gerefereerd onderzoek daar verandering in!

  3. Zo te horen is dat uitrollen onvoldoende grondig gebeurd. Dat is jammer. Wel een goed initiatief lijkt me. Jammer dat de restaurant recensie-sites zoals http://www.iens.nl dit tot nu toe niet hebben opgepakt. Wellicht gebeurt dit als nog wanneer vanuit meerdere kanten zoals ook vanuit de NVVS en toegankelijk.nu en ouderenbonden op het belang hiervan wordt gewezen.

  4. Ik ben 53 en al dertig jaar eenzijdig doof en weet dus hoe belastend de akoestiek kan zijn in een restaurant. Sinds twee maanden ben ik helaas nog meer slechthorend geworden door flinke problemen aan mijn “goede” oor. Uit eten gaan in een restaurant is nu nauwelijks haalbaar terwijl het voorheen een favorite manier van ontspannen was. Je raakt overal al in een isolement. Hoe triest dat de horeca daar zo weinig oog voor heeft. Ik ging op zoek naar een overzicht van restaurants waar slechthorenden zich nog staande kunnen houden. Die heb ik dus helaas niet gevonden. Ik hoop dat die er komt. Het zou voor mij betekenen dat ik weer uit eten kan gaan!

    • Helaas is er inderdaad veel lawaai of een slechte akoestiek in restaurants. Op iens.nl wordt tegenwoordig ook het geluidsniveau aangegeven. Ook is er een website met horeca gelegenheden zonder muziek: https://www.zondermuziek.nl/ . Helaas zegt dit niks over de akoestiek en verstaanbaarheid. Zo staat Dudok in Den Haag erbij waar de akoestiek vreselijk slecht is en waar je als slechthorende moeilijk kan verstaan.

    • Beste Esther,

      Er is goed nieuws voor u: die website bestaat!

      Een kaart van Nederland met horeca-gelegenheden die zijn voorgeselecteerd op hun goede akoestiek:

      http://www.akoestiekinhoreca.nl

      Zeg het voort!

  5. Beste Esther,

    Er is goed nieuws voor u: die website bestaat!

    Een kaart van Nederland met horeca-gelegenheden die zijn voorgeselecteerd op hun goede akoestiek:

    http://www.akoestiekinhoreca.nl

    Zeg het voort!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer nieuws

Ondersteuning slechthorende werknemers schiet te kort

26 februari 2021 | Gehoorproblemen kunnen het functioneren van een slechthorende werknemer aanzienlijk beïnvloeden, zo blijkt uit onderzoek. Zo [...]

Beter Horen start met vakprijs voor jonge KNO-artsen

25 februari 2021 | Audiciensbedrijf Beter Horen heeft een vakprijs in het leven geroepen voor publicaties door jonge KNO-artsen. [...]

Online informatiebijeenkomsten over cochleair implantaten georganiseerd door OPCI | 1e helft 2021

25 februari 2021 | Het onafhankelijk patiënten platform OPCI organiseert in de eerste helft van 2021 meerdere online informatiebijeenkomsten. [...]

Aankondiging: online informatiebijeenkomsten cochleair implantaten Oticon Medical | 1e half jaar 2021

23 februari 2021 | Oticon Medical kondigt een nieuwe reeks online bijeenkomsten aan voor de eerste helft van 2021. [...]