Britse callcentres verwachten claims vanwege acoustic shock

14 oktober 2002
Auteur: Rene van der Wilk
Leestijd: 1 min

Britse vakbonden bereiden honderden vorderingen voor van werknemers bij callcenters (telefonische diensten) die lijden aan de gehooraandoening acoustic shock. Dat meldt de Britse zender BBC maandag. De Britse vakcentrale TUC noemt de ‘acoustic shock’ het bedrijfsletsel van de 21ste eeuw. Callcentermedewerkers kunnen deze aandoening oplopen als ze plotselinge, harde geluiden horen door hun koptelefoons. Het letsel kan lijden tot depressie, hoofdpijn en andere gezondheidsproblemen.

callcentre_acoustic-shock

Het Britse telefoonbedrijf British Telecom (BT) heeft al 310.000 gulden uitbetaald aan een werknemer die lijdt aan de gehooraandoening. Een advocaat van de TUC behartigt de belangen van nog eens 83 BT-werknemers met dezelfde klachten. Vorig jaar waarschuwden het Britse nationale doveninstituut en de TUC in een gezamenlijk rapport over de schadelijke gevolgen van te harde geluiden bij callcenters. Volgens het doveninstituut kunnen duizenden telefonisten gehoorproblemen ontwikkelen als ze geen voorzorgsmaatregelen treffen.

Meer informatie is te vinden op de site van de BBC

Bron: ANP

Meer nieuws

B-Audio Lentebijeenkomst 2025: ‘Music to our Ears’ | Professional

21 maart 2025 | Op 2 en 22 april 2025 organiseert B-Audio de online Lentebijeenkomst 2025: ‘Music to our [...]

Cochleaire implantaten effectief bij gehoorverlies dat verband houdt met WFS1

19 maart 2025 | Mensen met zogeheten mono-allelische mutaties in het WFS1-gen, geassocieerd met Wolfram-achtig syndroom en DFNA6/14/38, kunnen [...]

Intelligente geluidslokalisatie met DNN-chip tilt hoortoestellen naar een hoger niveau

18 maart 2025 | Moderne hoortoestellen worden steeds slimmer. Dankzij technieken uit de kunstmatige intelligentie (AI) – en specifiek [...]

Luisteren, horen en inschatten van verstaan: een actief samenspel

17 maart 2025 | Ons brein doet meer dan alleen geluid verwerken. Het denkt ook actief mee over hoe [...]