Britse callcentres verwachten claims vanwege acoustic shock

14 oktober 2002
Auteur: Rene van der Wilk
Leestijd: 1 min

Britse vakbonden bereiden honderden vorderingen voor van werknemers bij callcenters (telefonische diensten) die lijden aan de gehooraandoening acoustic shock. Dat meldt de Britse zender BBC maandag. De Britse vakcentrale TUC noemt de ‘acoustic shock’ het bedrijfsletsel van de 21ste eeuw. Callcentermedewerkers kunnen deze aandoening oplopen als ze plotselinge, harde geluiden horen door hun koptelefoons. Het letsel kan lijden tot depressie, hoofdpijn en andere gezondheidsproblemen.

callcentre_acoustic-shock

Het Britse telefoonbedrijf British Telecom (BT) heeft al 310.000 gulden uitbetaald aan een werknemer die lijdt aan de gehooraandoening. Een advocaat van de TUC behartigt de belangen van nog eens 83 BT-werknemers met dezelfde klachten. Vorig jaar waarschuwden het Britse nationale doveninstituut en de TUC in een gezamenlijk rapport over de schadelijke gevolgen van te harde geluiden bij callcenters. Volgens het doveninstituut kunnen duizenden telefonisten gehoorproblemen ontwikkelen als ze geen voorzorgsmaatregelen treffen.

Meer informatie is te vinden op de site van de BBC

Bron: ANP

Meer nieuws

Resultaten met cochleair implantaat lastig in te schatten

3 oktober 2023 | De uiteindelijke resultaten die dragers met een cochleair implantaat uiteindelijk behalen op het gebied van [...]

Informatiebijeenkomsten cochleair implantaten – oktober en november 2023

30 september 2023 | Benieuwd wat een cochleair implantaat voor u of voor uw kind kan betekenen? Ook in [...]

Test beste hoortoestellen voor muziek

25 september 2023 | Wat zijn de beste hoortoestellen voor muziek? Om dat te bepalen testte de Amerikaanse website [...]

Van Boxtel hoorwinkels fietst mee voor Alzheimer Nederland

22 september 2023 | Op zaterdag 23 september fietst Van Boxtel hoorwinkels met hun team mee met de HerinneringenRit [...]