Britse callcentres verwachten claims vanwege acoustic shock

14 oktober 2002
Auteur: Rene van der Wilk
Leestijd: 1 min

Britse vakbonden bereiden honderden vorderingen voor van werknemers bij callcenters (telefonische diensten) die lijden aan de gehooraandoening acoustic shock. Dat meldt de Britse zender BBC maandag. De Britse vakcentrale TUC noemt de ‘acoustic shock’ het bedrijfsletsel van de 21ste eeuw. Callcentermedewerkers kunnen deze aandoening oplopen als ze plotselinge, harde geluiden horen door hun koptelefoons. Het letsel kan lijden tot depressie, hoofdpijn en andere gezondheidsproblemen.

callcentre_acoustic-shock

Het Britse telefoonbedrijf British Telecom (BT) heeft al 310.000 gulden uitbetaald aan een werknemer die lijdt aan de gehooraandoening. Een advocaat van de TUC behartigt de belangen van nog eens 83 BT-werknemers met dezelfde klachten. Vorig jaar waarschuwden het Britse nationale doveninstituut en de TUC in een gezamenlijk rapport over de schadelijke gevolgen van te harde geluiden bij callcenters. Volgens het doveninstituut kunnen duizenden telefonisten gehoorproblemen ontwikkelen als ze geen voorzorgsmaatregelen treffen.

Meer informatie is te vinden op de site van de BBC

Bron: ANP

Meer nieuws

Nieuwe hoortoestellen binnen Starkey Signature serie: Discreet, Slim en met Gunstige prijs

5 november 2024 | Deze maand breidt Starkey de discrete te dragen Signature hoortoestelserie uit. De nieuwe 16 en [...]

Informatiebijeenkomsten cochleair implantaten – november en december 2024 – Schrijf in!

4 november 2024 | Benieuwd wat een cochleair implantaat voor u of voor uw kind kan betekenen? Ook komende [...]

Acrylatenallergie door gelnagels kan later problemen geven bij hoorzorg

30 oktober 2024 | Het toenemend gebruik van gelnagels zorgt voor een groeiend aantal mensen met een voor acrylatenallergie. [...]

Onderzoek naar Lenire tinnitusapparaat laat positieve resultaten zien, maar kritiek op onderzoeksopzet blijft

25 oktober 2024 | In augustus verscheen in het tijdschrift Nature Communications de onderzoeksresultaten van het derde onderzoek naar [...]