Britse callcentres verwachten claims vanwege acoustic shock

14 oktober 2002
Auteur: Rene van der Wilk
Leestijd: 1 min

Britse vakbonden bereiden honderden vorderingen voor van werknemers bij callcenters (telefonische diensten) die lijden aan de gehooraandoening acoustic shock. Dat meldt de Britse zender BBC maandag. De Britse vakcentrale TUC noemt de ‘acoustic shock’ het bedrijfsletsel van de 21ste eeuw. Callcentermedewerkers kunnen deze aandoening oplopen als ze plotselinge, harde geluiden horen door hun koptelefoons. Het letsel kan lijden tot depressie, hoofdpijn en andere gezondheidsproblemen.

callcentre_acoustic-shock

Het Britse telefoonbedrijf British Telecom (BT) heeft al 310.000 gulden uitbetaald aan een werknemer die lijdt aan de gehooraandoening. Een advocaat van de TUC behartigt de belangen van nog eens 83 BT-werknemers met dezelfde klachten. Vorig jaar waarschuwden het Britse nationale doveninstituut en de TUC in een gezamenlijk rapport over de schadelijke gevolgen van te harde geluiden bij callcenters. Volgens het doveninstituut kunnen duizenden telefonisten gehoorproblemen ontwikkelen als ze geen voorzorgsmaatregelen treffen.

Meer informatie is te vinden op de site van de BBC

Bron: ANP

Meer nieuws

Adelante organiseert maandelijkse online sessies over tinnitus – Schrijf in!

17 juli 2025 | Adelante organiseert tot eind dit jaar elke maand een gratis online vraag-en-antwoordsessie over tinnitus. De [...]

BB Hearing, Battery Benelux en HearPlanet verder onder BB Synergy B.V.

15 juli 2025 | Vanaf juli 2025 zijn BB Hearing, Battery Benelux en HearPlanet samengebracht onder één bedrijfsstructuur: BB [...]

Studiedag over zinnige hoorzorg en cochleaire implantatie op 13 september in Den Bosch

14 juli 2025 | Op zaterdag 13 september 2025 organiseert Stichting OPCI samen met drie CI-fabrikanten een studiedag in [...]

Wat kijken naar abstracte kunst ons leert over horen en verstaan

13 juli 2025 | Als we naar abstracte kunst kijken, geeft ons brein betekenis aan wat we zien. Iedereen [...]