Britse callcentres verwachten claims vanwege acoustic shock

14 oktober 2002
Auteur: Rene van der Wilk
Leestijd: 1 min

Britse vakbonden bereiden honderden vorderingen voor van werknemers bij callcenters (telefonische diensten) die lijden aan de gehooraandoening acoustic shock. Dat meldt de Britse zender BBC maandag. De Britse vakcentrale TUC noemt de ‘acoustic shock’ het bedrijfsletsel van de 21ste eeuw. Callcentermedewerkers kunnen deze aandoening oplopen als ze plotselinge, harde geluiden horen door hun koptelefoons. Het letsel kan lijden tot depressie, hoofdpijn en andere gezondheidsproblemen.

callcentre_acoustic-shock

Het Britse telefoonbedrijf British Telecom (BT) heeft al 310.000 gulden uitbetaald aan een werknemer die lijdt aan de gehooraandoening. Een advocaat van de TUC behartigt de belangen van nog eens 83 BT-werknemers met dezelfde klachten. Vorig jaar waarschuwden het Britse nationale doveninstituut en de TUC in een gezamenlijk rapport over de schadelijke gevolgen van te harde geluiden bij callcenters. Volgens het doveninstituut kunnen duizenden telefonisten gehoorproblemen ontwikkelen als ze geen voorzorgsmaatregelen treffen.

Meer informatie is te vinden op de site van de BBC

Bron: ANP

Meer nieuws

Herstel van het gehoor met gentherapie bij erfelijke slechthorendheid weer stapje dichterbij

17 juli 2024 | Onderzoekers van het Mass Eye and Ear instituut hebben het gehoor bij muizen met een [...]

MED-EL en Starkey gaan samenwerken op het gebied van Bluetooth-connectiviteit

16 juli 2024 | MED-EL en Starkey kondigen aan samen te gaan werken. De samenwerking zal zich met name [...]

Emotioneel Gewaarzijn en Expressie Therapie bij behandeling tinnitus heeft potentie

15 juli 2024 | De toepassing van ‘Emotional Awareness and Expression Therapy (EAET)’ bij de behandeling van tinnitus heeft [...]

Musi-CI training najaar 2024: muzikale training voor mensen met een cochleair implantaat

9 juli 2024 | Vanaf september vinden er weer Musi-CI trainingen plaats voor mensen met een cochleair implantaat. De [...]