Britse callcentres verwachten claims vanwege acoustic shock

14 oktober 2002
Auteur: Rene van der Wilk
Leestijd: 1 min

Britse vakbonden bereiden honderden vorderingen voor van werknemers bij callcenters (telefonische diensten) die lijden aan de gehooraandoening acoustic shock. Dat meldt de Britse zender BBC maandag. De Britse vakcentrale TUC noemt de ‘acoustic shock’ het bedrijfsletsel van de 21ste eeuw. Callcentermedewerkers kunnen deze aandoening oplopen als ze plotselinge, harde geluiden horen door hun koptelefoons. Het letsel kan lijden tot depressie, hoofdpijn en andere gezondheidsproblemen.

callcentre_acoustic-shock

Het Britse telefoonbedrijf British Telecom (BT) heeft al 310.000 gulden uitbetaald aan een werknemer die lijdt aan de gehooraandoening. Een advocaat van de TUC behartigt de belangen van nog eens 83 BT-werknemers met dezelfde klachten. Vorig jaar waarschuwden het Britse nationale doveninstituut en de TUC in een gezamenlijk rapport over de schadelijke gevolgen van te harde geluiden bij callcenters. Volgens het doveninstituut kunnen duizenden telefonisten gehoorproblemen ontwikkelen als ze geen voorzorgsmaatregelen treffen.

Meer informatie is te vinden op de site van de BBC

Bron: ANP

Meer nieuws

Boek Gezien en Gehoord biedt inspiratie voor werknemer en werkgever

22 maart 2023 | Het recent verschenen boek Gezien en Gehoord biedt inspiratie voor mensen met een auditieve of [...]

Stichting SEMH: nieuwe partij voor kwaliteitsbewaking hoorhulpmiddelenzorg | Professional

20 maart 2023 | Interview met SEMH-directeur René Ungerer   De kwaliteit van de hulpmiddelenzorg in Nederland wordt bewaakt. [...]

Financiële dienstverlener Alpina toegankelijk voor doven en slechthorenden

16 maart 2023 | Alpina is de eerste financiële dienstverlener die toegankelijk is voor doven, slechthorenden en mensen met [...]

Virtual Reality training verbetert ruimtelijk horen dragers één cochleair implantaat

14 maart 2023 | Onderzoekers van de Universiteit van Trento in Italië en de Universiteit van Lyon in Frankrijk [...]