Achmea wil hoortoestellen in bruikleen verstrekken. Keuzevrijheid cliënt verder ingeperkt.

22 mei 2015
Auteur: Rene van der Wilk
Leestijd: 3 min

Verzekeraar Achmea heeft het plan om hoortoestellen vanaf 2016 in bruikleen te gaan verstrekken. Dat blijkt uit de inkoopprocedure hoorhulpmiddelen van verzekeraar Achmea die op internet te vinden is.
Voor de verzekerden lijkt hier op het eerste gezicht voordelen aan te zitten: de verzekeraar blijft bij bruikleen eigenaar van het hoortoestel en het eigen risico voor de cliënt komt daarmee te vervallen.
Er zitten echter ook nadelen aan het bruikleensysteem. De cliënt kan op dit moment na aanschaf van zijn hoortoestellen als eigenaar deze upgraden naar hoortoestellen uit een hogere categorie of naar recente high-end hoortoestellen. De meest recente high end hoortoestellen zijn momenteel helemaal niet via verzekeraars verkrijgbaar, terwijl deze wel meerwaarde blijken te hebben zo blijkt uit recent onderzoek.
Vanaf 2016 zullen Achmea cliënten dus niet meer kunnen kiezen voor een beter hoortoestel dat valt binnen het protocol en ook niet voor bijbetaling voor een high end hoortoestel. De keuzevrijheid wordt voor Achmea verzekerden daarmee ingeperkt.
Upgraden is voor verzekerden op dit moment van belang omdat de hoortoestelklasse wordt bepaald op grond van een flink rammelend hoorprotocol. Of dit protocol in 2016 wel naar behoren werkt is nog niet duidelijk.

achmea hoortoestellen bruikleen 2016

 

Uitgangspunten hoorprotocol discutabel

Het protocol werkt op dit moment verre van naar behoren. Naar aanleiding van kritiek op het protocol wordt er momenteel hard gewerkt aan verbeteringen ervan. Of het ‘hoorprotocol 2.0’ na uitbreiding en een oppoets beurt aan de buitenkant wel gaat voldoen is nog maar de vraag. Het laat zich aanzien dat de kern van het systeem gelijk blijft en dat kent juist discutabele uitgangspunten. Als uit de binnenkort startende pilot blijkt dat het protocol nog steeds niet naar behoren werkt, en Achmea het bruikleensysteem wel invoert, worden hun slechthorenden cliënten hierdoor gedupeerd. Immers cliënten hebben dan niet meer de keuzevrijheid om met bijbetaling de kwaliteit van hun hooroplossing te verhogen naar een voor hun acceptabel niveau. Ook kunnen zij straks niet meer bijbetalen voor high end hoortoestellen.

Meest recente high-end hoortoestellen niet vergoed

Sinds de invoering van de functionele aanspraak op hoortoestellen worden de laatste generatie high-end hoortoestellen niet meer door de verzekeraar vergoed. Dit komt omdat de prijzen die audiciens hebben neergelegd bij de verzekeraar zodanig laag zijn dat het voor hoortoestelfabrikanten niet meer zinvol is deze aan te bieden binnen het protocol. Zouden ze dit wel doen dan zouden audiciensbedijven deze hoortoestellen onder hun inkoopprijs moeten leveren aan hun cliënten, wat bedrijfsmatige zelfmoord zou zijn.

Recentere hoortoestellen leveren juist grotere tevredenheid

Uit het laatste jaarlijks uitgevoerde Amerikaanse MarkeTrak onderzoek blijkt dat de tevredenheid met recentere hoortoestellen hoger is dan met oudere toestellen: 91% voor hoortoestellen die zijn verkregen in het afgelopen jaar, 77% met hoortoestellen die in de afgelopen 2-5 jaar zijn verkregen en 74% voor hoortoestellen die langer dan 6 jaar geleden zijn verkregen. Wanneer het op technologie en hoortoesteleigenschappen aankomt, zijn de hoortoestelgebruikers die de laatste draadloze technieken gebruiken het meest tevreden, zo blijkt uit het onderzoek. Cliënten hebben met deze recente techniek het gevoel dat hun hoortoestellen achtergrondlawaai met succes weten te minimaliseren en vinden de hoortoestellen comfortabel ook wanneer zij luisteren naar harde geluiden. Ook belanden de nieuwere generaties hoortoestellen zelden nog in de la.
Fabrikanten claimen dat de geavanceerde draadloze technieken en de samenwerking tussen de verschillende hoortoestel-eigenschappen meerwaarde hebben. De grotere tevredenheid die hoortoestelgebruikers aangeven in het MarkeTrak IX onderzoek zou er op kunnen duiden dat ze daar gelijk in hebben. De afzonderlijke features zijn de afgelopen jaren immers niet drastisch gewijzigd. Omdat hoortoestellen in Nederland wel door de verzekeraars op grond van afzonderlijke features worden gecategoriseerd, lijkt op papier de afgelopen jaren geen vooruitgang in de technieken terwijl de tevredenheid met de nieuwe generatie hoortoestellen wel is toegenomen. Het is dus mogelijk dat door de indeling op afzonderlijke features binnen het protocol geen recht wordt gedaan aan de meest recente technieken. Ook hierdoor wordt cliënten in Nederland wel een optimale hoorzorg onthouden.

Diep in de buidel of juist goed af: een gok

Voor Achmea cliënten die wel geld over hebben voor de meerwaarde die de meeste recente hoortoestellen te bieden hebben, zit er vanaf 2016 dan ook niks anders op dan diep in de buidel te tasten en het gehele bedrag zelf op tafel te leggen. Bevalt het door de verzekeraar in bruikleen geleverde hoortoestel uit een van de vastgestelde categorieën, dan is de Achmea verzekerde wel goed af. Immers het eigen risico wordt hiermee niet aangesproken.
Met een nog niet werkend protocol en zonder te weten waar de luisterbehoeften precies liggen, blijft het voor de verzekerde vooralsnog een gok.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer nieuws

Het verhaal van Frances: lees hier over haar ervaringen met haar Cochleair Implantaat

18 april 2024 | Het is oktober 2012 als ik sinds lange tijd weer de wachtkamer van de KNO [...]

Fluoroscopie biedt meerwaarde bij plaatsing cochleair implantaat

15 april 2024 | Duitse onderzoekers zien voordelen van de inzet van een fluoroscopisch beeldvormingssysteem bij het implanteren van [...]

Bernafon Encanta nieuwe hoortoestelfamilie uit de koker van Demant  

14 april 2024 | Demant het moederbedrijf van Oticon en Bernafon lanceerde afgelopen week tijdens een bijeenkomst in Utrecht [...]

Realistische reclames zijn een utopie, ook voor hoortoestellen | Column

11 april 2024 | De roep om realistische reclames voor hoortoestellen komt met enige regelmaat voorbij op sociale media. [...]