112NL app handig, ook voor doven en slechthorenden

23 januari 2022
Auteur: Rene van der Wilk
Leestijd: 2 min

112 is nu ook bereikbaar via een app: de 112NL app. Iedereen mag in een noodgeval de nieuwe 112NL app gebruiken. Omdat de app ook een chatfunctie heeft, is de app met name handig voor doven en slechthorenden én voor mensen die niet goed kunnen spreken. Ook in een zeer lawaaiige omgeving waar het moeilijk is jezelf verstaanbaar te maken of als je de centralist daardoor moeilijk kunt verstaan, is de nieuwe 112 app een uitkomst. Daarnaast kan je ook onopvallend met de 112NL app een noodsituatie melden.

112NL app 112 app voor doven slechhorenden en spraakbeperking

112 app heeft vertaalfunctie

Wanneer je via de chat contact zoekt met een hulpverlener kan de app het gesprek vertalen in de eigen taal. Daarmee is de nieuwe 112 app ook geschikt voor mensen die de Nederlandse of Engelse taal niet (goed) beheersen.

Politie, ambulance of brandweer bellen via 112NL app

Vanuit de chat kan de gebruiker kiezen voor Bel 112 politie, Bel 112 Ambulance of Bel 112 Brandweer. Eenmaal contact met de 112 centrale kan de gebruiker terug naar de 112 app en kiezen voor communiceren via chatfunctie. De meldkamer start vervolgens de chat.

112 app 112NL app doven slechthorenden problemen spreken praten

Invullen persoonlijke gegevens

Na het downloaden van de app in de apple-store (IOS) of de Google Play Store (Android) vraagt deze om een aantal persoonlijke gegevens en kenmerken. Allereerst vraagt de app om je voor- en achternaam en je telefoonnummer. Het nummer wordt via een sms-code geverifieerd.
Vervolgens vraagt de app naar je voorkeurstaal en of je de chat wilt laten vertalen.  Daarna vraagt de app of je moeite hebt met horen of spreken. Als dat het geval is, kan de meldkamer bij een melding direct een chat met je starten.
Bij een melding stuurt de app de opgegeven informatie mee naar de meldkamer. De hulpverleners kunnen je zo sneller helpen.

Reactie slechthorende: “112NL App werkt super! …Gebeld via de chat…Het werkte perfect en ze gaan een kijkje nemen. Echt super om niet afhankelijk te zijn!”

Locatie delen vanuit 112NL app

Bij de installatie vraagt de app in een volgend scherm of je je locatie wilt delen met de meldkamer. Als je daar toestemming voor geeft, krijgt de meldkamer de coördinaten door waar je je bevindt. Dat is zeker handig als je onderweg bent in onbekende omgeving of in een gelegenheid of gebouw bent waar je het adres niet van weet.

112NL App verbetert toegankelijkheid

Doordat de gebruiker van de nieuwe 112NL app zowel kan bellen als chatten, levert de app een belangrijke bijdrage aan een verbeterde toegankelijkheid voor slechthorenden, doven en mensen met een spraakbeperking.

112 App ook handig in lawaai

Soms doet er zich een noodsituatie voor in een lawaaiige omgeving. Denk hierbij aan een situatie langs een drukke snelweg of in een dancing. Daar kan het lastig zijn je verstaanbaar te maken voor de centralist van 112. Ook kan het zijn dat het voor jezelf moeilijk is het gesprek te volgen door het omgevingslawaai. Ook dan kan de chatfunctie in de 112 app uitkomst bieden.

Noodsituatie melden via 112NL app zonder op te vallen

De chatfunctie in de 112NL app kan eveneens handig zijn als je niet wilt laten zien dat je belt om zo te voorkomen dat je daarmee de aandacht op jezelf richt. Wanneer je niet kan praten omdat je in een penibele situatie zit, zoals bij een inbraak of woningoverval en je jezelf verstopt hebt, is de chatfunctie ook handig. Je hoeft zo niet verraden dat je in huis aanwezig bent.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer nieuws

Intelligente geluidslokalisatie met DNN-chip tilt hoortoestellen naar een hoger niveau

18 maart 2025 | Moderne hoortoestellen worden steeds slimmer. Dankzij technieken uit de kunstmatige intelligentie (AI) – en specifiek [...]

Luisteren, horen en inschatten van verstaan: een actief samenspel

17 maart 2025 | Ons brein doet meer dan alleen geluid verwerken. Het denkt ook actief mee over hoe [...]

Als gehoorpreventie onvoldoende werkt – lessen uit voedingsvoorlichting

12 maart 2025 | De afgelopen jaren is de verkoop van gehoorbeschermers flink toegenomen. Dat is een positieve ontwikkeling: [...]

Tinnituswebinar Adelante: Snellere tinnituszorg en de rol van het vrees-vermijdingsmodel

10 maart 2025 | Op donderdag 20 maart 2025 organiseert Adelante een gratis webinar voor patiënten en zorgprofessionals. Tijdens [...]