Nieuwe reclamecampagne Schoonenberg met wisselende gevoelens ontvangen

4 juni 2019
Auteur: Rene van der Wilk
Leestijd: 2 min

Afgelopen week is de nieuwe reclamecampagne van audiciensketen Schoonenberg van start gegaan. De campagne met de naam ‘Zonder hoortoestel, dan lijk je pas oud’ wil het bedrijf het taboe dat op hoortoestellen rust aanpakken. De campagne wordt door slechthorenden met wisselende gevoelens ontvangen.

reclamecampagne schoonenberg

Je lijkt juist oud op het moment je niet goed hoort

In Nederland heeft een grote groep mensen (naar schatting 1,5 miljoen) moeite met horen in een rumoerige omgeving. Hierdoor is het vaak moeilijk voor ze om gesprekken goed te volgen. Ondanks dat hoortoestellen tegenwoordig klein zijn en geavanceerde wondertjes van techniek waarmee je ook handsfree kan telefoneren en waar je muziek naar kan streamen, worden ze nog steeds door een grote groep geassocieerd met ouderdom. Daardoor wachten veel slechthorenden volgens Schoonenberg met de aanschaf van een hoortoestel. Daarbij beseffen ze niet volgens het bedrijf dat ze juist oud lijken op het moment dat ze niet goed horen en dus om herhaling moeten vragen.

“Doe niet zo oud!”

In de nieuwe reclamecampagne van Schoonenberg wordt dit inzicht op humoristische wijze duidelijk gemaakt. In de reclame zijn mensen te zien die geen hoortoestel gebruiken en daardoor niet verstaan wat er gezegd wordt. De kijker ziet ze op dat moment letterlijk 30 jaar ouder worden. De voice-over maakt zijn punt: “Zonder hoortoestel, dan lijk je pas oud.”, gevolgd door de bemoedigende uitnodiging: “Dus doe niet zo oud, kom naar Schoonenberg.”
Arthur Romijn, Senior Director Sales & Marketing Schoonenberg zegt daarover: ‘Er heerst nog steeds een taboe op het dragen van hoortoestellen. Mensen denken dat je daardoor ouder lijkt dan je bent. Maar het tegendeel is waar. Zónder toestel lijk je juist oud en dat gaan we in deze campagne laten zien.’

Campagne wisselend ontvangen

Op sociale media wordt de campagne onder slechthorenden en door ouders van slechthorende kinderen met wisselende gevoelens ontvangen. Sommige vinden het een prima reclame, anderen begrijpen de boodschap niet of vinden de reclame onprettig, ongepast, discriminerend, beledigend of juist stigma vergrotend. Omdat Schoonenberg de reclame op Facebook moet uitleggen vindt iemand dat het bedrijf de plank misslaat. Ook bij slechthorenden die zelf vanaf jongs af aan slechthorend zijn, krijgt Schoonenberg de handen niet op elkaar voor de deze reclame: zij vinden dat zij zelf door de reclame met ouderdom worden geassocieerd. Een andere criticaster vindt dat Schoonenberg juist met deze reclame precies laat zien dat ze weinig snappen van de wereld van de doven en slechthorenden.

[su_youtube_advanced url=”https://youtu.be/LM7ZoDjJolM”]

Humor rondom beperking in reclame risicovol

Humor in reclame, zeker over een beperking zoals slechthorendheid, blijkt altijd risicovol. Het is nu maar hopen dat de groep waar de reclame op gericht is, de beginnende slechthorende zonder hoortoestel, de boodschap van Schoonenberg begrijpt en zich er door aangesproken voelt en de stap eerder naar een hoortoestel zet. Immers aan onbehandelde slechthorendheid zitten flink wat negatieve gevolgen.

Campagne ontwikkeld in samenwerking met reclamebureau Indie

De campagne is in samenwerking met reclamebureau Indie uit Amsterdam tot stand gekomen. De commercial is geregisseerd door de internationaal bekende Perlorian Brothers. Deze Canadese broers staan bekend om hun eigen stijl die je terugziet in de commercials van onder andere Playstation en Footlocker.

Over Schoonenberg

Schoonenberg is onderdeel van Sonova group, een internationale leverancier van innovatieve hooroplossingen van onder meer de hoortoestelmerken Phonak en Unitron. Schoonenberg is het Nederlandse retailmerk van Sonova met 161 specialiseerde winkels en ruim 400 hoorprofessionals in dienst.

 

Reacties (44)
  1. Stuitend jullie reclame! Hoe kun je! Ik ben woedend!

    • Heel goed gezien. Mijn ervaing is, dat mannen meer kletsen (voetbal auo’s) dan vrouwen. Geen Schoonenberg meer voor mij.

  2. Jullie reclame? Deze website is niet van Schoonenberg geloof ik…

    • Klopt deze website is onafhankelijk en dus ook niet van Schoonenberg.

  3. Weer een negatieve reclame, de vorige, een grootvader die z’n kleinzoon de boodschap geeft dat je niet echt hoeft te luisteren naar vrouwen, was ook al zo negatief. Toen pratende vrouwen, nu wat oudere rouwen. Naast negatief lijkt Schoneberg dus ook seksistisch te zijn.

  4. De reclame op zich kan me niet bommen, het is het volume van de reclame wat walgelijk hard is.
    Ik kijk vaak snacht’s televisie, en heb dan mijn volume zo staan dat het zacht en aangenaam is, zodra deze reclame begint schalt mijn tv in het hele huis, zelfs de normalize functie van mijn televisie kan het volume niet dimmen, en als ik mijn tv zachter zet dan is de rest van het geluid te zacht.

    dus het lijkt er meer op dat ze door het opgepompte frequentie truukje (compressie genaamd) oneigenlijk hun punt proberen te maken.

    Ik zou graag de bedenker van deze reclame op een stoel vast binden en 48 uur onafgebroken naar zijn eigen reclamefilmpje willen laten kijken, dan kan ie voelen hoe het is als je ongevraagd geteisterd wordt door dit smerige geluids truukje.

  5. Als je doof aan een oor geboren bent,en veel moeite hebt om het geluid in de omgeving met je andere oor op te vangen.
    Heeft dit niets te maken met oud zijn.
    Vooral omdat het met een hoorapparaat ook niet versterkt kan worden.
    Je vind een persoon met een arm of been toch ook niet oud.
    Ik vind het een misplaatst en respectloze reclame.

  6. Geluid wordt veel te hard en lelijk uitgezonden!
    Irritant want daar heb ik mijn gehoorapparaat niet voor aangeschaft.
    Hoogst ergerlijke reclame

  7. Een walgelijke reclame: de eerst was van die opa, die zijn vrouw in de maling nam.Zo van: wat vrouwen zeggen is toch niet belangrijk.
    Nu weer een jonge vrouw, die een oud wijf wordt als ze niet meer zo goed hoort.
    Ik vraag me af wat Schoonenberg heeft tegen oudere vrouwen. Toch een deel van de doelgroep Mijn volgende hoortoestel komt in ieder geval NIET van Schoonenberg.

  8. Wanneer lijk je echt oud als je al twee jaar doorgeeft dat je vader overleden is , die klant was bij deze kletskoppen. En nog post sturen .
    Ja horen en luisteren zijn echt wel twee verschillende dingen.

  9. Het is een gênante reclame en hoogst onfatsoenlijk. Ik ga nooit meer naar Schoonenberg.

  10. Ik ken de vorige reclame niet, en Schoonenberg is ook niet mijn hoorapparatenleverancier, maar ik vind deze reclame juist wel geestig – als iemand die inmiddels een “oudere jongere” is, maar al een jaar of 30 hoorapparaten draagt….

  11. …het probleem willen bestrijden dat er binnen een belangrijk deel van de doelgroep een valse norm geldt die ‘slechthorend’ verbindt met ‘oud’ en ‘oud’ weer met ‘negatief’,

    door een reclame te maken die de eerstgenoemde valse norm krachtig bevestigt.

    Sympathiek waren de reclames al niet, maar ronduit dom acteren is ongehoord, en zal weinig weerklank vinden…

  12. tv reclame schoonenberg 2019 dat het niet mijn broek was en ook niet mijn trombone
    ???????????
    Ik begrijp niks van deze reclame…of heb ik een hoortoestel nodig en versta ik het niet goed

  13. Een weerzinwekkende en stompzinnige reclame. Kwetsend als je zeer slechthorend bent – zoals ik – en in groepen niet meer volledig mee kan doen, ondanks de combinatie van Cochleair implantaat en gehoorapparaat. Na ruim 20 jaar ook voor mij geen Schoonenberg meer…

  14. Jullie moeten me toch de grap uitleggen achter de nieuwste TV spot “dat het niet mijn beroep was maar mijn trombone”..
    Inmiddels 10x goed gekeken en geluisterd, maar ik begrijp ‘m echt niet.

    • Hi Flipje, volgens mij is de ’trombone” in de reclame van Schoonenberg een steek tegen de concurrentie (Beter Horen), die een reclamefilmpje op TV heeft waarin een man op een trombone speelt. Groetjes, Babette.

    • ik denk dat die trombone zijn piemel in zn broek is hahaha,zouden ze dat soms bedoelen!! gewoon een schuine grap van Schooneberg,of moet ik nu zeggen…vuileberg!!

  15. Deze reclame is te grof voor woorden. On voorstelbaar discriminerend naar mensen bij wie de naaruurlijke verouderingsjenmerken duidelijk worden.
    De reclamemakers zijn te stupide om voor de duvel te dansen. Maar het gaat om geld en omzet. Zo snel mogelijk aan een gehoorapparaat. Koop het alvast en leg het in de kast ontbreekt er nog aan. Het jullie niet om beter horen, maar om pole postion is “beter horen land”.
    Bah!!!!!!!

  16. Wat een discriminerende reclame. Je bent dus oud als je slecht hoort. Heel erg dit. Ze zouden aangeklaagt moeten worden voor discriminatie!

  17. Ik was meer bezig met de clou van de grap, die ik nog steeds niet begrijp, dan de boodschap zelf.
    Veel mensen die op latere leeftijd aan gehoorverlies leiden, wachten vaak té lang met de aanschaf van een gehoorapparaat. Hierdoor doen ze zichzelf tekort, maar ook de directe omgeving heeft er vaak hinder van.
    Maar ….. maakt het ze daardoor zichtbaar ouder? Natuurlijk niet!
    Mensen gaan soms alleen harder tegen zulke mensen schreeuwen. En dan is het soms maar goed dat je niet alles hoort, lijkt me, want je zult zulke ‘broek & trombone grappen maar moeten aanhoren!!

    • Je neemt me de woorden uit de mond…. over stigmatisering gesproken!
      En dat in ‘n Add of wel reclame als aanmoediging om te kopen (en verdienen) zet je wel ondertussen een heel deel vd bevolking in de hoek.
      Geen schoonheidsprijs!

  18. Ik kijk nooit bewust naar reclame maar kennelijk neem mijn onbewuste ze waar. Als deze reclame voorbij komt voel ik me opeens kotsmisselijk. Weg ermee, geen goed eoord voor over.

  19. Reclame die beledigend is

  20. Kunnen ze nou geen fatoenlijk reklame maken
    Haal in Godsnaam die oude knullige reklame van die oude man van de tv
    Je schaamt je toch DOOD

  21. Ook ik begrijp de clou niet van de reclame over de broek en de trombone. Het enige wat duidelijk is, is dat de oude man het niet hoort.
    Wat mij betreft een hele slechte reclameboodschap.

    • Ik snap hem ook niet. Kan ook nergens vinden wat de clou is.

  22. Wat een ontzettende slechte reclame. En een slechte grap ! Wat het is niet eens een grap. Wat slecht. Ik erger met groen en geel aan de trombone grap. Slecht Slecht slecht. Hoe krijg je het bedacht dan ben je een echte idioot. En nog erger wie zend het uit. Idioterie ten top ? Schande ! Stupide idioot ergelijk.

  23. Bedoeld ie met trombone misschien zijn lul?

  24. Walgelijk die reclame van Schoonenberg De verwijzing naar
    de man zijn trombone is onbeschaafd. De oudere man is niet doof maar kan zichtnaar zijn oren niet geloven. Ik ook niet!
    Bedrijven met zoveel minachting voor hun potentiële klanten hebben geen bestaansrecht.

  25. Als jongere slechthorende erger ik mij mateloos aan deze reclames.
    Hoe je het wendt of keert, een jonger persoon praat je niet op deze manier aan een hoortoestel.

    • Wat een vreselijke, irritante, onbeschofte reclamespot over die trombone. Ik schaam me dat ik klant ben bij Schoonenberg.

  26. Misselijke reclame !!!, maar een tip…… besteed uw geld aan een gezichtsprotheses en fatsoenlijke aanbieders en niet aan een bedrijf dat uw centjes voor misselijke en discriminerende “grappen” gebruikt, dan kan je pas echt lachen.

  27. die man die “de gebraaie haan” loopt uittehangen tussen de ginne-gappende dames, kan beter een hele harde andijvie-scheet laten, en dan roepen, “dat was niet mijn trombone”. HAAAA HAAAAAAA….

  28. Niet 1 positieve reactie. Je moet als directie wel doof en blind zijn als je niet stopt met de deze stupide reclame.

    • Wat in ieder geval is te concluderen dat mensen die de reclame gezien hebben en hem niet goed vinden, ook de dringende behoefte krijgen hun ongenoegen te uiten. Degene die zich er niet aan storen of de reclame wel oké vinden zullen niet snel reageren.

  29. Mooie foto, een schande

  30. Stuitende reclame. Mensen met hoorproblemen uitlachen.
    Ik ben daardoor naar een concurrent gegaan.

    • Schandelijke commercial. Ga naar een fatsoenlijk bedrijf .

      • Helemaal mee eens. Voor mij geen Schooneberg. Geen respect voor slechthorenden.

  31. Ik begrijp niets van deze “broek/trombone” reclame….misschien hoor ik het niet goed? Misschien toch maar eens langsgaan bij Beter Horen…

  32. Tenend krommend!Walgelijk!

    • Ik denk dat een humorvolle reclame vele male leuker is dan dat gezwets de hele dag door van specsavers. Wellicht nemen veel mensen de boodschap veel te letterlijk en zijn te snel aangesproken. Het gaat veel meer om de houding dat je pas oud lijkt als je veeeel te laat aan een hoortoestel begint omdat je denkt dat je dan pas oud bent. Net zoals mensen die hun kaalheid niet accepteren en zo’n Trumpkapsel nemen. Mensen: beetje humor kan echt geen kwaad hoor. Er zijn ergere dingen om je over op te winden…

  33. Sinds ik in Zaltbommel de oude winkel heb zien verhuizen, is de totale uitstraling in de tinten groen en nog eens donker groen wel een soort schuilplaats geworden in een bos. Niet bepaald vrolijk. De onsympathieke reclame past bij dat huidige imago van de keuze heren en /of dames. Sorry, maar in die smaak “zet uw toon” de misselijk makende kwaliteit in uw reclame tot een farce. Uw jarenlange ervaring heeft op dit punt totaal geen benul van inlevingswaarden naar de gebruikers/sters. Het werken aan een goed product is een. De wijze om dit aan de man of vrouw te brengen is zeer belangrijk. Daarin schiet Schoonenberg via de reclame hopeloos tekort.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer nieuws

Het verhaal van Frances: lees hier over haar ervaringen met haar Cochleair Implantaat

18 april 2024 | Het is oktober 2012 als ik sinds lange tijd weer de wachtkamer van de KNO [...]

Fluoroscopie biedt meerwaarde bij plaatsing cochleair implantaat

15 april 2024 | Duitse onderzoekers zien voordelen van de inzet van een fluoroscopisch beeldvormingssysteem bij het implanteren van [...]

Bernafon Encanta nieuwe hoortoestelfamilie uit de koker van Demant  

14 april 2024 | Demant het moederbedrijf van Oticon en Bernafon lanceerde afgelopen week tijdens een bijeenkomst in Utrecht [...]

Realistische reclames zijn een utopie, ook voor hoortoestellen | Column

11 april 2024 | De roep om realistische reclames voor hoortoestellen komt met enige regelmaat voorbij op sociale media. [...]