Nieuwe reclamecampagne Schoonenberg met wisselende gevoelens ontvangen

Afgelopen week is de nieuwe reclamecampagne van audiciensketen Schoonenberg van start gegaan. De campagne met de naam ‘Zonder hoortoestel, dan lijk je pas oud’ wil het bedrijf het taboe dat op hoortoestellen rust aanpakken. De campagne wordt door slechthorenden met wisselende gevoelens ontvangen.

reclamecampagne schoonenberg

Je lijkt juist oud op het moment je niet goed hoort

In Nederland heeft een grote groep mensen (naar schatting 1,5 miljoen) moeite met horen in een rumoerige omgeving. Hierdoor is het vaak moeilijk voor ze om gesprekken goed te volgen. Ondanks dat hoortoestellen tegenwoordig klein zijn en geavanceerde wondertjes van techniek waarmee je ook handsfree kan telefoneren en waar je muziek naar kan streamen, worden ze nog steeds door een grote groep geassocieerd met ouderdom. Daardoor wachten veel slechthorenden volgens Schoonenberg met de aanschaf van een hoortoestel. Daarbij beseffen ze niet volgens het bedrijf dat ze juist oud lijken op het moment dat ze niet goed horen en dus om herhaling moeten vragen.

“Doe niet zo oud!”

In de nieuwe reclamecampagne van Schoonenberg wordt dit inzicht op humoristische wijze duidelijk gemaakt. In de reclame zijn mensen te zien die geen hoortoestel gebruiken en daardoor niet verstaan wat er gezegd wordt. De kijker ziet ze op dat moment letterlijk 30 jaar ouder worden. De voice-over maakt zijn punt: “Zonder hoortoestel, dan lijk je pas oud.”, gevolgd door de bemoedigende uitnodiging: “Dus doe niet zo oud, kom naar Schoonenberg.”
Arthur Romijn, Senior Director Sales & Marketing Schoonenberg zegt daarover: ‘Er heerst nog steeds een taboe op het dragen van hoortoestellen. Mensen denken dat je daardoor ouder lijkt dan je bent. Maar het tegendeel is waar. Zónder toestel lijk je juist oud en dat gaan we in deze campagne laten zien.’

Campagne wisselend ontvangen

Op sociale media wordt de campagne onder slechthorenden en door ouders van slechthorende kinderen met wisselende gevoelens ontvangen. Sommige vinden het een prima reclame, anderen begrijpen de boodschap niet of vinden de reclame onprettig, ongepast, discriminerend, beledigend of juist stigma vergrotend. Omdat Schoonenberg de reclame op Facebook moet uitleggen vindt iemand dat het bedrijf de plank misslaat. Ook bij slechthorenden die zelf vanaf jongs af aan slechthorend zijn, krijgt Schoonenberg de handen niet op elkaar voor de deze reclame: zij vinden dat zij zelf door de reclame met ouderdom worden geassocieerd. Een andere criticaster vindt dat Schoonenberg juist met deze reclame precies laat zien dat ze weinig snappen van de wereld van de doven en slechthorenden.

Humor rondom beperking in reclame risicovol

Humor in reclame, zeker over een beperking zoals slechthorendheid, blijkt altijd risicovol. Het is nu maar hopen dat de groep waar de reclame op gericht is, de beginnende slechthorende zonder hoortoestel, de boodschap van Schoonenberg begrijpt en zich er door aangesproken voelt en de stap eerder naar een hoortoestel zet. Immers aan onbehandelde slechthorendheid zitten flink wat negatieve gevolgen.

Campagne ontwikkeld in samenwerking met reclamebureau Indie

De campagne is in samenwerking met reclamebureau Indie uit Amsterdam tot stand gekomen. De commercial is geregisseerd door de internationaal bekende Perlorian Brothers. Deze Canadese broers staan bekend om hun eigen stijl die je terugziet in de commercials van onder andere Playstation en Footlocker.

Over Schoonenberg

Schoonenberg is onderdeel van Sonova group, een internationale leverancier van innovatieve hooroplossingen van onder meer de hoortoestelmerken Phonak en Unitron. Schoonenberg is het Nederlandse retailmerk van Sonova met 161 specialiseerde winkels en ruim 400 hoorprofessionals in dienst.

 



Mis geen enkele ontwikkeling binnen de audiologische branche

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met de nieuwste ontwikkelingen, de laatste trends en de scherpste aanbiedingen.

nieuwsbrief-afbeelding-rene

18 thoughts on “Nieuwe reclamecampagne Schoonenberg met wisselende gevoelens ontvangen

  1. Wat een discriminerende reclame. Je bent dus oud als je slecht hoort. Heel erg dit. Ze zouden aangeklaagt moeten worden voor discriminatie!

  2. Deze reclame is te grof voor woorden. On voorstelbaar discriminerend naar mensen bij wie de naaruurlijke verouderingsjenmerken duidelijk worden.
    De reclamemakers zijn te stupide om voor de duvel te dansen. Maar het gaat om geld en omzet. Zo snel mogelijk aan een gehoorapparaat. Koop het alvast en leg het in de kast ontbreekt er nog aan. Het jullie niet om beter horen, maar om pole postion is “beter horen land”.
    Bah!!!!!!!

  3. Jullie moeten me toch de grap uitleggen achter de nieuwste TV spot “dat het niet mijn beroep was maar mijn trombone”..
    Inmiddels 10x goed gekeken en geluisterd, maar ik begrijp ‘m echt niet.

  4. Een weerzinwekkende en stompzinnige reclame. Kwetsend als je zeer slechthorend bent – zoals ik – en in groepen niet meer volledig mee kan doen, ondanks de combinatie van Cochleair implantaat en gehoorapparaat. Na ruim 20 jaar ook voor mij geen Schoonenberg meer…

  5. tv reclame schoonenberg 2019 dat het niet mijn broek was en ook niet mijn trombone
    ???????????
    Ik begrijp niks van deze reclame…of heb ik een hoortoestel nodig en versta ik het niet goed

  6. …het probleem willen bestrijden dat er binnen een belangrijk deel van de doelgroep een valse norm geldt die ‘slechthorend’ verbindt met ‘oud’ en ‘oud’ weer met ‘negatief’,

    door een reclame te maken die de eerstgenoemde valse norm krachtig bevestigt.

    Sympathiek waren de reclames al niet, maar ronduit dom acteren is ongehoord, en zal weinig weerklank vinden…

  7. Ik ken de vorige reclame niet, en Schoonenberg is ook niet mijn hoorapparatenleverancier, maar ik vind deze reclame juist wel geestig – als iemand die inmiddels een “oudere jongere” is, maar al een jaar of 30 hoorapparaten draagt….

  8. Wanneer lijk je echt oud als je al twee jaar doorgeeft dat je vader overleden is , die klant was bij deze kletskoppen. En nog post sturen .
    Ja horen en luisteren zijn echt wel twee verschillende dingen.

  9. Een walgelijke reclame: de eerst was van die opa, die zijn vrouw in de maling nam.Zo van: wat vrouwen zeggen is toch niet belangrijk.
    Nu weer een jonge vrouw, die een oud wijf wordt als ze niet meer zo goed hoort.
    Ik vraag me af wat Schoonenberg heeft tegen oudere vrouwen. Toch een deel van de doelgroep Mijn volgende hoortoestel komt in ieder geval NIET van Schoonenberg.

  10. Geluid wordt veel te hard en lelijk uitgezonden!
    Irritant want daar heb ik mijn gehoorapparaat niet voor aangeschaft.
    Hoogst ergerlijke reclame

  11. Als je doof aan een oor geboren bent,en veel moeite hebt om het geluid in de omgeving met je andere oor op te vangen.
    Heeft dit niets te maken met oud zijn.
    Vooral omdat het met een hoorapparaat ook niet versterkt kan worden.
    Je vind een persoon met een arm of been toch ook niet oud.
    Ik vind het een misplaatst en respectloze reclame.

  12. De reclame op zich kan me niet bommen, het is het volume van de reclame wat walgelijk hard is.
    Ik kijk vaak snacht’s televisie, en heb dan mijn volume zo staan dat het zacht en aangenaam is, zodra deze reclame begint schalt mijn tv in het hele huis, zelfs de normalize functie van mijn televisie kan het volume niet dimmen, en als ik mijn tv zachter zet dan is de rest van het geluid te zacht.

    dus het lijkt er meer op dat ze door het opgepompte frequentie truukje (compressie genaamd) oneigenlijk hun punt proberen te maken.

    Ik zou graag de bedenker van deze reclame op een stoel vast binden en 48 uur onafgebroken naar zijn eigen reclamefilmpje willen laten kijken, dan kan ie voelen hoe het is als je ongevraagd geteisterd wordt door dit smerige geluids truukje.

  13. Weer een negatieve reclame, de vorige, een grootvader die z’n kleinzoon de boodschap geeft dat je niet echt hoeft te luisteren naar vrouwen, was ook al zo negatief. Toen pratende vrouwen, nu wat oudere rouwen. Naast negatief lijkt Schoneberg dus ook seksistisch te zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *