Huawei’s film StorySign benadrukt belang en plezier in lezen voor dove en slechthorende kinderen

10 september 2019
Auteur: Rene van der Wilk
Leestijd: 3 min

In het Eye Filmmuseum in Amsterdam is de korte film over StorySign gister voor het eerst vertoond. StorySign is een app die populaire kinderboeken tot leven brengt in gebarentaal. Hiermee kunnen ook doven kinderen genieten van de mooiste verhalen. In de film staat het belang en vooral plezier van lezen centraal. De StorySign app is ontwikkeld door Huawei. Ambassadrice voor StorySign, Kim Feenstra, zelf ook slechthorend, maakte bij de introductie duidelijk wat de app te bieden heeft.
Kinderboekenschrijver Jim Bakkum onthulde samen met de aanwezige kinderen twee nieuwe boeken die vanaf heden in de app zijn toegevoegd.

Jim Bakkum leest voor met StorySign app

Jim Bakkum leest op het podium voor aan Bettie en Douwe, de twee hoofdrolspelers uit de StorySign film

Leren lezen belangrijk voor ieder kind

Leren lezen is voor de ontwikkeling van elk kind van groot belang. Tegelijkertijd realiseren maar weinig mensen dat dit voor dove en slechthorende kinderen een grote uitdaging is. In de korte film met als hoofdrolspelers Bettie (draagster van cochleair implantaten), broer Douwe en kinderboekenschrijver Jim Bakkum brengt Huawei dit aan het licht.

Tekst Real time omgezet naar gebaren

Ouders gebruiken tijdens het voorlezen zowel het voorleesboek als de StorySign app. Ze kunnen gewoon voorlezen, terwijl ze samen met hun kinderen kijken hoe de app de tekst in het boekje real-time naar gebarentaal vertaalt. Alle boeken verschijnen in verschillende landen, steeds in de lokale gebarentaal.

StorySign technisch hoogstandje

Dat het toevoegen van een boek niet zomaar gaat, maar een technisch hoogstandje is, maakte Ivo van den Brand van Huawei duidelijk. Vanuit ieder land waar de boeken in de app komen, wordt een gebarentolk ingevlogen naar Engeland. Deze vertaalt het nieuwe boek naar gebaren, waarbij iedere beweging en gezichtsuitdrukking via een speciale ‘motion capture’ techniek op de computer wordt vastgelegd. De bewegingen moeten vervolgens vertaald worden naar bewegingen van het poppetje (avatar) in de app.
Daarnaast moet de app ook nog eens de geschreven tekst uit het boekje kunnen herkennen. Het hele proces om één boek in de StorySign app te krijgen kan meerdere maanden in beslag nemen, waarbij artificiële intelligentie en Augmented Reality worden ingezet.

FODOK voorzitster Joke Hoogeveen

FODOK voorzitster Joke Hoogeveen: “Het is het goed om alles aan te pakken om taal te stimuleren, alle beetjes helpen”

StorySign app ook voor horende broertje en zusjes

De door Huawei ontwikkelde StorySign app, is niet alleen voor de kinderen zelf leerzaam, maar voor het hele gezin. De vader van de hoofdrolspeelster Bettie geeft aan dat het voorlezen er beter op is geworden. De app is volgens hem ook voor horende broertjes en zusjes handig. Deze leren ook weer gebaren via de app. Zo snijdt het mes aan twee kanten. Aanwezige voorzitster Joke Hoogeveen van de Nederlandse Federatie van Ouders van Dove Kinderen (FODOK) maakte tijdens de bijeenkomst duidelijk dat het aanleren van taal voor dove kinderen een uitdaging is. Dove en ernstig slechthorenden kinderen krijgen veel minder mee wat er om hen heen wordt gezegd. Alleen wat direct op hen gericht is, kunnen ze opvangen. Juist van incidentele opmerkingen en gesprekken vanuit de omgeving leren kinderen het meest. Joke: “Je moet er dus steeds voor gaan zitten. Daarbij is het goed om alles aan te pakken om taal te stimuleren, alle beetjes helpen”. De StorySign app kan volgens haar ook weer een bijdrage leveren.

Premiere film StorySign

De korte film is geregisseerd door de met een Oscar bekroonde regisseur Chris Overton. Huawei wil met de film Nederland informeren en inspireren. Kim Feenstra, zelf slechthorend, was tijdens de première van de film StorySign host.

Storysign nieuwe boeken

Aantal boeken in StorySign neem toe

Het aantal boeken in StorySign neemt toe. Dit jaar voegt Huawei maar liefst vier nieuwe boeken toe aan de StorySign bibliotheek. Eerder verscheen het bekende boekje ‘Waar is Dribbel’ in de app. Tijdens het evenement onthulde schrijver, zanger en acteur Jim Bakkum samen met de kinderen twee nieuwe boeken die nu in de app te vinden zijn: ‘Dribbel in het museum’ en ‘Er zit een draak in je boek’. Samen met de nieuwe boeken zitten er nu vijf boeken in de app.

Huawei wil dovengemeenschap bijstaan

Een groot deel van de wereldwijd 32 miljoen dove kinderen heeft moeite met lezen. Met StorySign wil Huawei de dovengemeenschap op lange termijn bijstaan. Enerzijds door hen met de app te helpen leren lezen, anderzijds door aandacht en donaties te genereren voor initiatieven op dit gebied.

Storysign Kim Feenstra

Ambassadrice voor StorySign KIm Feenstra leest voor met StorySign app

Over Huawei

Het bedrijf Huawei dat bij consumenten in Nederland vooral bekend is door zijn telefoons, is ook producent en leverancier van netwerkapparatuur, IT oplossingen en andere consumentenproducten zoals tablets, wearables en cloud services­­. De Nederlandse telefoonnetwerken van KPN en T-mobile leunen sterk op de producten van Huawei.

StorySign kan gratis gedownload worden uit de Google Play Store en de Huawei App Gallery in tien markten in West-Europa. Voor de iPhone is de app nog niet beschikbaar.
Voor meer informatie: http://www.storysign.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer nieuws

Het verhaal van Frances: lees hier over haar ervaringen met haar Cochleair Implantaat

18 april 2024 | Het is oktober 2012 als ik sinds lange tijd weer de wachtkamer van de KNO [...]

Fluoroscopie biedt meerwaarde bij plaatsing cochleair implantaat

15 april 2024 | Duitse onderzoekers zien voordelen van de inzet van een fluoroscopisch beeldvormingssysteem bij het implanteren van [...]

Bernafon Encanta nieuwe hoortoestelfamilie uit de koker van Demant  

14 april 2024 | Demant het moederbedrijf van Oticon en Bernafon lanceerde afgelopen week tijdens een bijeenkomst in Utrecht [...]

Realistische reclames zijn een utopie, ook voor hoortoestellen | Column

11 april 2024 | De roep om realistische reclames voor hoortoestellen komt met enige regelmaat voorbij op sociale media. [...]