Carnegie Clinics in Den Haag richt zich op kwalitatieve hoogwaardige KNO zorg

13 februari 2019
Auteur: Rene van der Wilk
Leestijd: 5 min

In Den Haag kunnen patiënten sinds eind vorig jaar terecht bij een nieuwe KNO-kliniek: de Carnegie Clinics. De kliniek bevindt zich in de Archipel-buurt op het Bankaplein nummer 5 in Den Haag. Nieuwsgierig geworden naar de kliniek en de motivatie van de KNO-artsen om deze kliniek te starten, is HOorzaken op bezoek gegaan. We werden ontvangen in een warm ingerichte kliniek door twee betrokken KNO-artsen met enthousiasme en hart voor hun vak, zo bleek. 

KN-artsen dr. H. Leversteijn en H. Spoelstra Carnegie Clinics

KNO-artsen dr. H. Leversteijn en H. Spoelstra voor de Carnegie Clinics in Den Haag

Wat maakt dat u samen de Carnegie kliniek in Den Haag bent begonnen?

Hubert Spoelstra: “Dat is voortgevloeid uit het ongenoegen aan gemis van behoud en ontwikkeling van kwalitatieve mogelijkheden binnen ziekenhuizen die fuseren. Hiermee hebben zowel mijn collega Hein als ik mee te maken gehad; ikzelf in de Haagse regio.”

Hein Leversteijn: “Juist door de manier waarop we in de Carnegiekliniek kunnen werken zijn we beter in staat om kwalitatieve goede zorg te leveren, zeker ook voor mensen met problematische gehoorverliezen”.

Waar uit de betere kwaliteit zich in?

Spoelstra: “Allereerst geen wachttijden en onze patiënten zien in de Carnegiekliniek de dokter zelf en ook niet een assistent, coassistent of de chef de clinique. We nemen ook de tijd voor onze patiënten. Er bestaat geen werkdruk.”

Spoelstra vervolgt: “Naast de korte wachttijden en de ruime tijd die we nemen voor onze patiënten hebben we hier kwalitatieve topapparatuur in huis. De gehoortesten worden natuurlijk in een audiocabine uitgevoerd en onze akoepediste, Nicolette Wittermans die de gehoortesten uitvoert, heeft jarenlange ervaring met slechthorenden in diverse ziekenhuizen hier in de Haagse regio.  Uiteraard is ook een oto-akoestische emissie meting mogelijk. Ons systeem is gekoppeld met het Electronisch Patienten Dossier.”

KNO-artsen Carnegie Clinics Leversteijn en Spoelstra

KNO-artsen Dr. H. Leversteijn en H. Spoelstra in de Carnegie Clinics

Leversteijn: “Het revalideren van het gehoorverlies met een goed hoortoestel, begint natuurlijk ook met een schoon oor en een goede gehoortest. Ook zijn we als artsen in deze kliniek veel toegankelijker. Daarnaast hebben we een ‘state of the art’ moderne kliniek waar patiënten bij een aantal onderzoeken ook mee kunnen kijken. De resultaten kunnen patiënten vervolgens digitaal meenemen. Het gemak begint al bij het parkeren dat hier bijna altijd zo goed als voor de deur kan.Slechthorenden die onze kliniek bezoeken kunnen gelijk ook een gehoortest doen. De resultaten worden direct besproken.”

Spoelstra: “Bij ons is het ook: ‘afspraak is afspraak’. We positioneren ons als kliniek in de 1,5 lijnszorg. Dat is tussen de huisarts die de eerste lijn vormt en het ziekenhuis, dat de tweede lijn vormt, in. Dat is ook wat zorgverzekeraars graag willen.”

Leversteijn: “Vroeger had je dokters die deden thuispoli en werkte daarnaast in het ziekenhuis. Dat had veel voordelen. Een klein modern zelfstandig behandelcentrum zoals Carnegie Clinics kan die functie goed overnemen.”

Spoelstra vult aan: “De kleinschaligheid heeft voordelen op het gebied van kosten voor zowel de zorgverzekeraar als voor de patiënt: wij leveren onze dienst voor beduidend minder geld dan in een ziekenhuis, waardoor de patiënt niet direct zijn gehele eigen risico kwijt is wanneer hij voor een eenvoudige gehoortest of door de huisarts niet te verwijderen oorsmeerprop bij ons langskomt. Bij een ziekenhuis liggen de kosten veel hoger omdat daar ook voor de infrastructuur wordt betaald. We zijn dus niet alleen toegankelijker en laagdrempeliger maar hebben ook een patiënt-vriendelijke rekening. Uiteraard is alles met een verwijzing van de huisarts bij ons verzekerde zorg. Men dient alleen rekening te houden met het eigen risico hetgeen voor de gehele zorg hetzelfde is.”

Waarvoor kunnen patiënten bij uw kliniek terecht?

Spoelstra: “Dat is voor Keel-, Neus- en Oorproblemen in de volle omvang. Ook kinderen die buisjes nodig hebben kunnen hier terecht. Natuurlijk hebben wij voor slechthorendheid conform alle richtlijnen de apparatuur in huis om mensen goed te onderzoeken. Daarbij zijn we audiovisueel zeer sterk. Daar onderscheiden we ons ook in. Zo staan alle trommelvliesbeelden van patiënten in hun dossier. Als patiënten dat willen kunnen ze de beelden op een USB stick meekrijgen.”

Hoe zit het met de samenwerking met audiciens?

Spoelstra: “We hebben ook een zeer goede samenwerking met de audiciens hier in de omgeving. Zij zijn ook ontzettend blij met de serviceverlening van ons. Hierdoor kunnen zij ook hun cliënten sneller en beter helpen. Wij motiveren ook slechthorende patiënten aan het hoortoestel te gaan.”

Team Carnegie Clinics KNO

Het team van Carnegie Clinics

Wat maakt dat u dat belangrijk vindt?

Spoelstra: “We vinden dat we daar een gezamenlijke taak in hebben. Slechthorendheid heeft immers niet alleen invloed op het gehoor maar brengt ook eenzaamheid, cognitieve achteruitgang, depressie en andere psychische problemen met zich mee. Steeds vaker wordt ook de relatie met dementie gelegd. Wij zien dan ook het belang in van een vroegtijdige revalidatie van het gehoor en daarbij een goede samenwerking met audiciens. Een goede samenwerking helpt cliënten gemotiveerd te raken en te blijven, waardoor hoortoestellen niet in de kast komen te liggen.”

Leversteijn: “Bij hoortoestellen geldt: hoe eerder je eraan begint hoe beter het is. De hersenen die verantwoordelijk zijn voor de auditieve processen kunnen dan ook niet verder achteruitgaan.”

Spoelstra: “Het vroegtijdig om leren gaan met hoortoestellen is natuurlijk ook van belang”.

En stel dat er geopereerd moeten worden?

Spoelstra: “Dat hebben we goed opgelost. Dat gebeurt niet in het ziekenhuis, maar ook niet hier in het pand. Dat zou niet kunnen gezien de zeer strikte regelgeving voor operatiekamers. We opereren in Rotterdam in het Parkweg ziekenhuis. Daar zijn drie professioneel ingerichte operatiekamers waar twaalf KNO-artsen opereren. Dit doen zij daar omdat elders wachttijden zijn. Ook voor de operaties zijn de wachttijden beneden gemiddeld kort. Het voordeel is dat daar een operatie nooit wordt afgezegd, wat in ziekenhuizen schering en inslag is. In het complex doen we overigens alles in dagbehandeling.”

Leversteijn: “Voor speciale operaties zoals stapes-chirurgie zoeken we de samenwerking op met andere KNO-artsen. Dat geldt ook voor de oncologie waar we zelf ook in gespecialiseerd zijn. Voor de diagnostiek kunnen we alles doen en ook direct, inclusief de uitslagen voor histologie en laboratoriumonderzoek.  Ook de uitslagen van weefselonderzoek en cytologie hebben we binnen twee à drie dagen in huis.”

Spoelstra: “De lijnen met anderen specialisten zijn door ons netwerk heel kort en als er elders behandeling nodig is, regelen we alles voor de patiënt. Als het nodig is zorgen we ervoor dat ze bijvoorbeeld bij het Leids Universitair Medisch Centrum terecht kunnen én ook direct bij de juiste dokter.”

Leversteijn: “En ons zorgvuldig aangepaste patiëntendossiersysteem, zorgt ervoor dat als de patiënt bij ons de deur uitloopt, de brief voor de huisarts al verzonden is.”

KNO-artsen Spoelstra en Leversteijn ontvangen u graag in hun sfeervolle kliniek in Den Haag waar het team van Carnegie Clinics voor u klaar staat.

Contact

Adres: Bankaplein 5 2585 EV Den Haag
Telefoonnummer: 070-2228010
Email: info@carnegieclinics.nl

Voor meer informatie: www.carnegieclinics.nl

Carnegie Clinics Den Haag KNO

Reacties (6)
  1. Heel erg tevreden, geen wachttijd en veel aandacht voor je probleem.

  2. Vandaag gebeld kon om 14.00 uur al terecht ben meteen geholpen door Dr Spoelstra in één woord geweldig .Wat een verschil met een ziekenhuis .Een aanrader voor iedereen .

  3. Dhr Spoelstra werkt erg gehaast, geeft haast geen ruimte om vragen stellen en doe je dit toch wel, dan kapt hij je af. Erg nare ervaringen gehad met deze man! Absoluut geen aanrader.

  4. Dokter Spoelstra beste arts voor Keel Neus en Oor. Sinds 2008 altijd bij hem geweest en heeft mij altijd goed geholpen.

  5. Hein Leverstein is een heel naar ego-cnetrisch, opvliegend personage. Ongeschikt om met levenden te werken. Mijd hem.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer nieuws

Het verhaal van Frances: lees hier over haar ervaringen met haar Cochleair Implantaat

18 april 2024 | Het is oktober 2012 als ik sinds lange tijd weer de wachtkamer van de KNO [...]

Fluoroscopie biedt meerwaarde bij plaatsing cochleair implantaat

15 april 2024 | Duitse onderzoekers zien voordelen van de inzet van een fluoroscopisch beeldvormingssysteem bij het implanteren van [...]

Bernafon Encanta nieuwe hoortoestelfamilie uit de koker van Demant  

14 april 2024 | Demant het moederbedrijf van Oticon en Bernafon lanceerde afgelopen week tijdens een bijeenkomst in Utrecht [...]

Realistische reclames zijn een utopie, ook voor hoortoestellen | Column

11 april 2024 | De roep om realistische reclames voor hoortoestellen komt met enige regelmaat voorbij op sociale media. [...]